عنوان الإطروحه
واقع الممارسات الإدارية لدى مديري مدارس البادية الشمالية الشرقية وعلاقتها بوظيفتهم كمشرفين مقيمين في المدرسة
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-08-08
اسم الطالب
اميرة عايد سالم الشرفات
المشرف
ميسون طلاع محمود الزعبي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمدعبود موسى الحراحشة
تيسير محمد احمد الخوالدة
خالد علي السرحان
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى واقع الممارسات الإدارية لدى مديري مدارس البادية الشمالية الشرقية وعلاقتها بوظيفتهم كمشرفين مقيمين في المدرسة من وجهة نظرهم وأثر كل من الجنس، والمؤهل، والخبرة، والمرحلة التعليمية. تكونت عينة الدراسة (113) مدير ومديرة مدرسة في منطقة البادية الشمالية الشرقية. وأظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة سلبية بين واقع الممارسات الإدارية ودور مدير المدرسة كمشرف مقيم. وكانت الممارسات الإدارية في مجالات (التخطيط وتنظيم العمل وصنع القرار والتقويم) بدرجة مرتفعة، بينما كانت ممارسة مديري مدارس البادية الشمالية الشرقية لمهامهم كمشرفين مقيمين في مجالات (التخطيط، النمو المهني، رعاية الطلبة والبيئة والمجتمع) بدرجة متوسطة، وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس لجميع مجالات الممارسات الإدارية باستثناء مجال التقويم، وجاءت الفروق لصالح الذكور. وكما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المرحلة التعليمية لجميع مجالات الممارسات الإدارية، ودلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين فئة الخبرة (من 5 إلى 10 سنوات) و (أكثر من 10 سنوات) وجاءت الفروق لصالح فئة (من 5 إلى 10 سنوات) في مجال التخطيط و التقويم. وأظهرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين فئة الخبرة (اقل من 5 سنوات ) و(أكثر من 10 سنوات) وجاءت الفروق لصالح فئة الخبرة (اقل من 5 سنوات) في كل من مجال (التخطيط، اتخاذ القرار، تنظيم العمل، التقويم)، وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس لجميع المجالات الدور الإشرافي باستثناء مجالي (التخطيط والنمو المهني)، وجاءت الفروق لصالح الإناث، كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الخبرة لجميع مجالات الدور الإشرافي ما عدا مجال (البيئة والمجتمع)، وأيضًا أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المرحلة التعليمية والمؤهل العلمي ولجميع المجالات الدور الإشرافي، ودلت نتائج الدراسة على وجود فروق ذات دلالة بين فئة الخبرة (أكثر من 10 سنوات) وفئة (أقل من 5 سنوات) وجاءت الفروق لصالح فئة (أكثر من 10 سنوات) في مجال البيئة والمجتمع المحلي، كما أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباط سلبية ذات دلالة إحصائية بين واقع الممارسات الإدارية في مجال التخطيط مع دور مدير المدرسة كمشرف مقيم في مجال النمو المهني. وبناء على هذه النتائج خرجت الدراسة بالعديد من التوصيات منها: أهمية الدورات التدريبية، وضرورة توزيع المهام على الكادر الإداري في المدرسة وإيجاد مفهوم المدير الفني يختص بالأمور الفنية وضرورة تفعيل الشراكة مع البيئة والمجتمع المحلي وأيضًا إجراء مزيد من الدراسات على عينات مختلفة مثل المعلمين والمشرفين التربويين وفي مناطق مختلفة من أجل المقارنة
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the reality of the administrative practices of the principals of the North Eastern directorate schools and their relation to their role as resident supervisors in the school، from their point of view and the impact of gender، qualification، experience، educational stage. The study sample consisted of (113) male and female school principals at the North Eastern Badia district. The results of the study showed that there was negative relation between the reality of administrative practices with the role of the school principal as a resident supervisor. The administrative practices in the areas of (planning، organization of work، decision making، and evaluation) were high، while the practices of principals in the North Eastern Badia schools for their duties as resident supervisors in the areas of (planning، professional growth، caring of students، environment، and local community) were of a modest degree. Furthermore، the study showed that there are no statistically significant differences due to the their sex، for all areas of management practices، except for the area of evaluation. The results also confirmed that there were no statistically significant differences due to the educational stage in all areas of management practices. The results of the study revealed that there were statistically significant differences between the category of experience (5-10 years) and (more than 10 years) in planning and evaluation. The results of the study showed that there were significant differences between the category of experience (less than 5 years) and (more than 10 years). The differences were in favor of the category of experience (less than 5 years) in each area (planning، decision making). Further، results showed that there were no statistically significant differences due to sex for all areas of supervisory role، except for the areas of (planning and professional growth) and the differences were in favor of females. In addition، the results found that there were no statistically significant differences due to the impact of experience in all areas of supervisory role expect in area of (environment and society). The results of the study also showed that there were no statistically significant differences due to the impact of the educational stage for all areas of supervisory role. The results of the study showed that there were significant differences between the category of experience (more than 10 years) and the category (less than 5 years). The differences were in favor of (more than 10 years) in the area of environment and community. Results emphasized that there was statistically significant correlation between the reality of administrative practices in planning with the role of the school principal as a resident supervisor in the area of professional growth Base on these results the study came out with some recommendations، including: 1) the importance of the training courses. 2) the need to distribute tasks between the administrative staff in the school and find the concept of technical principal 3) the need to activate partnership with the environment and the local community and also to conduct further studies on different samples such as teachers and educational supervisors and in different areas for comparison
رقم ISN
478
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN