عنوان الإطروحه
مدى تفعيل السياسات التعليمية في الجامعات الأردنية في اقليم الشمال من وجهة نظر رؤساء الاقسام
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-08-02
اسم الطالب
فايزة عبدالله عواد النمر
المشرف
احمد محمد عقيل الدويري
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
صالح سويلم الشرفات
تيسير محمد احمد الخوالدة
حيدر محمد العمري
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى مدى تفعيل السياسات التعليمية في الجامعات الأردنية الحكومية والخاصة في إقليم الشمال من وجهة نظر رؤساء الأقسام. وقد تكون مجتمع الدراسة من جميع رؤساء الأقسام في الجامعات الاردنية الحكومية والخاصة في إقليم الشمال، خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي (2018/2017) وعددهم (315) ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير مقياس للتعرف مدى تفعيل السياسات التعليمية في الجامعات الأردنية الحكومية والخاصة من وجهة نظر رؤساء الأقسام، حيث تكونت الاستبانة من(33) فقرة، على النحو الآتي: مجال الأنظمة والتشريعات: وتتضمن سبعة فقرات.ومجال أسس القبول: وتتضمن ستة فقرات، ومجال البرامج الدراسية وتتضمن خمسة فقرات. ومجال التمويل المالي: وتتضمن ثمانية فقرات.ومجال الابداع والبحث العلمي: وتتضمن سبعة فقرات وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية أن مدى تفعيل السياسات التعليمية في الجامعات الأردنية الحكومية والخاصة ككل كانت بدرجة مرتفعة. ووجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة الإحصائية (? = 0.05 ) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة على جميع مجالات مدى تفعيل السياسات التعليمية في الجامعات الأردنية الحكومية والخاصة والعلامة الكلية تعزى لاختلاف متغير الجنس، وذلك لصالح الإناث ونوع الكلية ومتغير الرتبة الاكاديمية. وذلك لصالح تقديرات ذوي الرتبة الاكاديمية (أستاذ). ومتغير نوع الجامعة، وذلك لصالح الحكومية، نوع الكلية، وذلك لصالح علمية. توجد فروقاً ذات دلالة إحصائية بين. وعدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة الإحصائية (? =0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة على جميع مجالات مدى تفعيل السياسات التعليمية في الجامعات الأردنية الحكومية والخاصة والعلامة الكلية تعزى لاختلاف متغير الخبرة. وقد أوصت الدراسة بالعديد من التوصيات كان من أهمها العمل على إعادة النظر في القوانين والأنظمة في كلا الجامعتين الحكومية والخاصة من خلال عقد ورش عمل مختلفة بالتعاون والتنسيق مع كلا القطاعين وتوحيد الأنظمة والقوانين بما بتناسب ويتلائم مع الأمكانيات المتاحة
الملخص بالانجليزي
The study was aimed at Jordanian University in the Northern Region from the point of view of the heads of departments. The study community may be from all heads of departments in the Jordanian universities in the North Region, during the second semester of the academic year (2017/2018) and the number (315 In order to achieve the objectives of the study, a measure was developed to identify the extent of activating the educational policies in the Jordanian public and private universities from the point of view of the department heads. The questionnaire consisted of (33) paragraphs, as follows: The field of regulations and legislations: It included seven paragraphs. And the field of study programs: and included five paragraphs. The field of financial financing: and included eight paragraphs. The field of creativity and scientific research: The study found the following results that the extent of the activation of educational policies in the Jordanian public and private universities as a whole was high. There were statistically significant differences at the level of statistical significance (? 00.05) between the average estimates of the sample on all fields of activating the educational policies in the Jordanian public and private universities and the overall mark due to the difference of sex variable for the benefit of females. And variable type of university, in favor of government ? 00.05) between the average of the sample estimates on the field of regulation and the field of admission bases due to the difference of the variable type of college, in favor of scientific. There are statistically significant differences at the level of statistical significance (? 00.05) between The average estimates of the respondents on all fields of activating the educational policies in the Jordanian public and private universities and the total mark due to the difference of the academic level variable There are statistically significant differences between the average of the academic grade (professor) on the one hand and the average of the academic grade (associate professor) and the academic rank (assistant professor) on the other hand, (? 00.05) between the average estimates of the sample on all fields of activating the educational policies in the Jordanian public and private universities and the overall mark due to the difference in the variable of experience. The study recommended many of the most important recommendations were the development of a future vision of the research needs and the work of surveys of the needs of the community and the educational system of educational research with the provision of all the potential for success and implementation progressively
رقم ISN
474
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN