عنوان الإطروحه
الرقابة الإدارية وعلاقتها بالتراخي التنظيمي في مديرية قصبة المفرق
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-08-08
اسم الطالب
صفوان سعيد ابراهيم العجلوني
المشرف
محمدعبود موسى الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
صالح سويلم الشرفات
صالح ناصر منيزل عليمات
تيسير محمد احمد الخوالدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة تعرف واقع الرقابة الإدارية وعلاقتها بالتراخي التنظيمي في مديرية تربية قصبة المفرق من وجهة نظر المدراء والمعلمون ، ومعرفة أثر الجنس والمؤهل العلمي والخبرة، وتكون مجتمع الدراسة من (3800) معلماً ومعلمة و (165) مدير ومديرة مدرسة ورؤساء خمسة أقسام في مديرية تربية قصبة المفرق ، وتم اختيار عدد أفراد العينة بالطريقة العشوائية والبالغ عددهم (621) معلم ومعلمة، كما تم اختيار (81) مدير ومديرة مدرسة في مديرية تربية قصبة المفرق لتمثل مدراء المدارس، وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي الارتباطي وقد تم تطوير استبانة تكونت من محورين طبقت على عينة المديرون لقياس الرقابة الإدارية مكونة من (37) فقرة موزعة على أربعة مجالات هي (التشكيلات الإدارية، السجلات، البيئة المدرسية والمجال الإداري) كما تم تطبيق المحور الثاني للاستبانة على عينة المعلمين لقياس التراخي التنظيمي لدى مديري مدارس مديرية تربية قصبة المفرق مكونة من (30) فقرة موزعة على أربعة مجالات هي( الشخصية ، أسلوب الإدارة ، الفاعلية والالتزام القيمي) ،وطبقت أداة المقابلة على خمسة رؤساء أقسام في مديرية تربية قصبة المفرق، وتم التأكد من صدق وثبات أداتي الدراسة وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية : إن واقع الرقابة الإدارية في مديرية تربية قصبة المفرق من وجهة نظر مديري المدارس جاء بدرجة مرتفعة ، وجاءت متوسطات المجالات الأربعة بدرجة مرتفعة بالترتيب التالي: المجال الإداري، البيئة المدرسية ، السجلات والفاعلية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدالة (? ? 0.05) في استجابات أفراد عينة الدراسة حول واقع الرقابة الإدارية في مديرية تربية قصبة المفرق من وجهة نظر مديري المدارس تعزى لمتغير الجنس والمؤهل ولكل المجالات الأربعة والدرجة الكلية ،وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الخبرة نحو مجال البيئة المدرسية بين متوسطات الخبرة القصيرة (1-5 سنوات ) والخبرة الطويلة (11سنة فأكثر) ولصالح الخبرة الطويلة كما دلت النتائج على وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الخبرة على المجال الإداري بين متوسطات الخبرة المتوسطة (6-10 سنوات ) والخبرة الطويلة (11سنة فأكثر) ولصالح الخبرة الطويلة ، وبين الخبرة القصيرة (1-5 سنوات) والخبرة الطويلة (11سنة فأكثر) ولصالح الخبرة الطويلة ودلت النتائج إلى أن مستوى التراخي التنظيمي لدى مديري مدارس مديرية تربية قصبة المفرق من وجهة نظر معلميهم جاء منخفضاً ، وجاءت متوسطات المجالات بالمستويات الآتية: بمستوى متوسط لمجال الفاعلية، ومتوسطات منخفضة لمجالات الالتزام القيمي ، أسلوب الإدارة و الشخصية وعدم جود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدالة (? ? 0.05) في استجابات أفراد عينة الدراسة نحو مستوى التراخي التنظيمي لدى مديري مدارس مديرية تربية قصبة المفرق من وجهة نظر المعلمين فيها تعزى لمتغير الجنس والمؤهل و الخبرة ولكل المجالات . ودلت النتائج وجود علاقة ارتباطية إيجابية عكسية بين مجالات الرقابة الإدارية ومجالات التراخي التنظيمي ووجود علاقة سلبية بين المجال الكلي للرقابة والمجال الكلي التراخي التنظيمي . وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات من أهمها : الاهتمام أكثر بالمخرجات المدرسية على المستوى القطاعي تتبع مواطن الضعف والتراخي التنظيمي ومعالجتها بشكل محدد.
الملخص بالانجليزي
The study aims at identifying the reality of administrative control and its relationship with organizational slack in Directorate of Education of Al Mafraq from the point of view of principals and teachers, and the knowledge of the impact of gender and scientific qualification and experience. The study society consists of (3800) teachers, (165) principals, (621) teachers. In addition, (81) school principals and directors were selected at the Directorate of Education of Al Mafraq to represent school principals.The correlated descriptive approach was used and a questionnaire was developed, consisting of two axes applied to the sample of managers to measure the administrative control, consisting of (37) items divided into four areas (administrative formations, records, school environment and administrative field), The second axis was also applied to the sample of teachers to measure the organizational slack of The principals of the schools of the Directorate of Education of Al Mafraq were composed of (30) items divided into four areas (personality, management style, effectiveness and value commitment). The interview tool was applied to five heads of departments in the Directorate of Education of Al Mafraq, The study found the following results: In terms of administrative control, the school environment, records and efficiency, and the absence of significant differences at the level of function (??0.05) In the responses of the members of the study sample on the reality of administrative control in the Directorate of Education of Al Mafraq from the point of view of school principals attributed to the gender variable and qualified and all four fields and the overall degree. There were statistically significant differences due to the variable of experience towards the field of the school environment between the short experience averages (1-5 years) and the long experience (11 years and above) and for the long experience. The results also indicated differences of statistical significance due to the variable of experience in the administrative field (11 years and above) and for long experience, short experience (1-5 years), long experience (11 years and above) and long experience. The results showed that the level of organizational slack among the directors of the schools of the Directorate of Education of Al Mafraq from the point of view of their teachers was low. The averages of the fields were at the following levels: the average level of the field of efficiency and the low averages of the areas of value commitment, management and personal and the absence of significant differences at the level In the responses of members of the study sample to the level of organizational slack among the directors of the schools of the Directorate of Education of Mafraq from the point of view of the teachers, due to the gender variable and qualified experience and all fields . The results showed an inverse positive correlation between the areas of administrative control and areas of organizational slack and the existence of a negative relation between the control field and the total organizational slack domain. In light of these results, the study recommended a number of recommendations, the most important of which are: More attention to school outputs at the sectoral level Trace organizational weaknesses and slackness and address them specifically
رقم ISN
472
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN