عنوان الإطروحه
فاعلية برنامج وزارة التربية والتعليم للإصلاح التربوي من وجهة نظر مديري المدارس في لواء البادية الشمالية الشرقية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-05-16
اسم الطالب
فاطمة مسلم سلمان السميران
المشرف
صالح سويلم الشرفات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ميسون طلاع محمود الزعبي
محمدعبود موسى الحراحشة
قاسم سليمان القضاة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة التعرف إلى فاعلية برنامج وزارة التربية والتعليم للإصلاح التربوي من وجهة نظر مديري المدارس في لواء البادية الشمالية الشرقية، وأثر متغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة) في ذلك، تكوَّنت عينة الدراسة من (157) مديراً ومديرة. ولتحقيق أهداف الدِّراسة تم بناء استبانة لقياس متغيرات الدِّراسة، وتكونت من (54) فقرة موزعة على أربعة مجالات، وهي (مجال السياسة التربوية، ومجال تطوير المناهج، ومجال إعداد المعلمين، ومجال الإدارة المدرسية). وأظهرت نتائج الدِّراسة أن فاعلية برنامج وزارة التربية والتعليم من وجهة نظر مديري المدارس في لواء البادية الشمالية الشرقية جاء بدرجة متوسطة، وجاءت المجالات مرتبة تنازليًا على التوالي (مجال السياسة التربوية ، مجال تطوير المناهج، مجال الإدارة المدرسية، مجال إعداد المعلمين) حيث جاء مجال السياسة التربوية بدرجة تقدير مرتفعة، وجاءت باقي المجالات جميعها بدرجة تقدير متوسطة. أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (??0.05) تعزى لمتغير المؤهل العلمي في مجالي السياسة التربوية، والإدارة المدرسية، لصالح حملة الماجستير فأعلى، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (??0.05) تعزى لمتغير المؤهل العلمي في مجالي تطوير المناهج، وإعداد المعلمين، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الخبرة في جميع المجالات لصالح الفئة من (10-5) سنوات، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (??0.05) تعزى لأثر متغير الجنس. وفي ضوء النتائج توصي الباحثة بما يلي: عقد دورات تدريبية للمعلمين وتقويمهم بشكل مستمر.
الملخص بالانجليزي
The present study aimed at investigating the effectiveness of Ministry of Education reform program from North-East Badia schools principals. Based on the variables of: gender, qualification, and years of experience. The sample of the study was (157) male and female principals from the North-Eastern Badia Directorate of Education. To achieve the aim of the study , the researcher constructed a questionnaire which consisted of (54) items distributed on four domains: education policy, curriculum development, teachers professional development, and school management. Descriptive statistics and ANCOVA were used to analyze the principals? responses in the four domains of the questionnaire. The results showed that the effectiveness of Ministry of Education reform program from North-East Badia schools principals was high in domain of questionnaire education policy, and was moderate in domains of the questionnaire: curriculum development, school management & teachers professional development. The results further showed that, There are statistically differences at a significance level of (a? 0.05) on the variable of qualification in domains: education policy, school management, in favor of those who have master. No statistically significant differences (at a? 0.05) were found on the variable qualification in domains curriculum's development, teachers professional development. There are statistically differences at a significance level of (a? 0.05) on the variable of years of experience in all domains in favor of those who have experience from (5-10) years. And showed that, no statistically significant differences (at a? 0.05) were found on the variable of gender. Based on the results of the study, the researcher recommended prepare teachers and develop their capacity to be effective teacher, and evaluate their performance
رقم ISN
470
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN