عنوان الإطروحه |
"علماء العراق من خلال كتب التراجم الشامية ما بين القرنين 10-12هـ/16-18م"
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2016-08-10 |
اسم الطالب |
اسماعيل طه غفور العبيدي
|
المشرف |
عليان عبد الفتاح الجالودي |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
عامر جادالله ابو جبلة |
علاء كامل سعادة |
هند غسان ابو الشعر |
|
الكلية |
كلية الاداب والعلوم الانسانية |
القسم |
التاريخ |
الملخص بالعربية |
أعطى الباحثون في مصادر كتب التراجم أهمية لدراستها وجاءت هذه الدراسة لتسلط الضوء على العلماء والأعلام العراقيين الذين وفدوا إلى بلاد الشام، واستقروا في مدنها، أو أنهم وفدوه من أجل الحج أو الزيارة أو التجارة، كونه أن قافلة الحج الشامي تنطلق من دمشق أو أنهم جاءوا من أجل العلم والدراسة على أيدي علمائه البارزين في فترة شهد العالم العربي تحولات سياسية خطيرة غيرت رسم خارطة البلدان العربية وأنهت وجود دول حكمت هذه المناطق، سيما ظهور قوة أخرى على الساحة السياسية ومنافستها للدولة العثمانية، وفي وقت وقعت به الفتن والحروب في منطقة المشرق العربي المتمثلة بالعراق.
وتناول الباحث موضوع هذه الدراسة خلال فترة زمنية طويلة تمتد إلى ثلاثة قرون وبمساحة شملت العراق وبلاد الشام، تضمنت حصر تراجم العلماء والأعيان العراقيين الذين وفدوا بلاد الشام ومدنها في تلك الفترة الزمنية الممتدة من القرن 10-12هـ/16-18م واشتملت الدراسة بأربعة فصول.
أما الفصل الأول فانه يبحث في الأوضاع السياسية والاقتصادية والاجتماعية لبلاد الشام والعراق، وحالة هذه البلدان إبان السيطرة العثمانية عليها، ونهاية حكم المماليك في بلاد الشام، والسياسة المتبعة من قبل الدولة العثمانية في إدارة هذه المناطق والتقسيمات الإدارية لها، والسياسة الاقتصادية تجاهها، ودور العائلات التي ظهرت في المدن العربية التي لعبت دوراً سياسياً بارزاً في تلك الأحداث والأنظمة الاقتصادية التي اتبعها العثمانيون في البلدان العربية مثل نظام جباية الضرائب من خلال قانون نظام الالتزام وبيع المناصب الإدارية، ومراحل الضعف التي مرت بها الدولة العثمانية في تلك الفترة التي تمتد 300 سنة من عمر الدولة العثمانية.
أما الفصل الثاني فإنه يبحث في أدب الرحلات والحراك العلمي في بلاد الشام، وتناول البحث الرحلات في طلب العلم التي قام بها العلماء العراقيين الذين استقروا في بلاد الشام، أو من العراق إلى بلاد الشام أو بالعكس، وأدب الرحلات وأسباب الرحلة ودوافعها، والإجازات العلمية التي يحصل عليها طلبة العلم من خلال ترحالهم، كما تناول الفصل الثاني رحلة الشيخ عبد الغني النابلسي (ت 1143هـ/1720م) المسماة الحضرة الأنسية في الرحلة القدسية سنة 1101هـ/1689م، وثلاث رحلات أخرى اثنتين منها إلى العراق والثالثة من العراق إلى بلاد الشام ثم إلى الحجاز.
أما الفصل الثالث فيبحث في تراجم علماء العراق الذين سكنوا بلاد الشام واستقروا بالمدن الشامية، أو من ورد الشام طلباً للعلم أو للزيارة، أو مروراً بها، ويبحث في آثارهم ومناقبهم وأعمالهم وما حصلوا عليه من علوم وغير ذلك، مشيراً إلى تواريخ وفياتهم، ومراعياً ذكر أسمائهم حسب حروف المعجم، من خلال الفترة الزمنية المحددة، والأسباب التي أدت إلى هجرة العلماء من العراق إلى بلاد الشام.
ويبحث الفصل الرابع في مساهمة العلماء العراقيين في الحياة السياسية والاجتماعية والاقتصادية، في بلاد الشام، ودورهم في التعليم وأشار الباحث فيها إلى أهم العلوم التي حصل عليها كل عالم معززاً ذلك بجدول مبيناً فيه كل علم على حدة، وحسب تسلسل فترة الدراسة الزمنية، مراعياً تسلسل أسماء العلماء حسب حروف المعجم أيضاً ومشيراً إلى اختصاص كل عالم، وبالنتيجة ظهر أن كل عالم منهم حصل على أكثر من علم وأكثر من اختصاص، ومارسوا علومهم فعلياً من خلال مؤلفاتهم وأشعارهم ومدى إفادة طلبة العلم منها.
|
الملخص بالانجليزي |
Researchers gave importance to study the biographies sources, this study sought on the Iraqi scientist who came to Levant and settled in its cities. They went for pilgrimage, visitation or trade, they also went to Levant to study among prominent scientist, Arab world witnessed a serious political changes which change Arab countries map and ended the existence of states that ruled these areas. There was another power appeared in political arena and rival of Ottoman Empire, in the time it signed by temptations and wars in Levant region represented by Iraq.
The researcher sought the subject of this study over a long period of time spanning three centuries in Iraq and Levant which included countless biographies of Iraqi scholars who went to Levant and its cities in the extended time period of 10-12 AH / 16-18 AD century and signed by four chapters.
The first chapter sought political, economic and social conditions of Levant and Iraq, and the situation of these countries under Ottoman control and end the rule of Mamluks in Levant and the policy pursued by Ottoman Empire in the management of these areas and its administrative divisions, and economic policy toward it, and the role of families that appeared in Arab cities that played a prominent political role in those events and in economic systems followed by Ottomans in Arab countries. Such as, tax system through a commitment to the system rule and sell managerial positions, and weakness stages of Ottoman Empire in that period which supplies to three hundred years of Ottoman Empire.
The second chapter sought in travel-literature and scientific movement in Levant, and search trips in science application by Iraqi scientists who have settled in Levant or from Iraq to the Levant, or vice versa. Travel-literature and reasons, motives and scientific licenses for this trip obtained by students through the travels. The researcher presented Sheikh Abd al-Ghani al-Nabulsi trip (T. 1143 AH / 1720 AD) which named Alhdhrah Ala'nsiah Fi Alrhlah Alkdsiah in (1101 AH / 1689 AD), and another three trips; two to Iraq and another from Iraq to Levant and then to Hijaz.
The third chapter sought in Iraqi scientists biographies who inhabited Levant and settled in Shami cities, or went to Sham for science, to visit, or passing through them, looking at their tracks, their business, what they got from the science and so on, referring to the death dates. Taking into account the conditions of anonymity, they are by lexicon letters through the specified time period, and the reasons that led to the emigration of scientists from Iraq to Levant.
The fourth chapter sought in the contribution of Iraqi scientists in political, social and economic life in Levant and their role in education and the researcher pointed them to the most important science that obtained the world by indicating unit schedule for each subject, according to the sequence of the study period of time, taking into account the sequence of names according to scientists in lexicon letters also referring to specialization of each scientist, as a result it appeared that all of them got more than one science and more specialization. They actually practiced their science through the writings and poetry and the benefit of science to students
|
رقم ISN |
4679 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|