عنوان الإطروحه
منهجية ابن مجاهد بين توجيه القراءات القرآنية وانتقادها
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-08-10
اسم الطالب
عبدالعزيز عايش نزال شحاذه العنزي
المشرف
زيد الفرالة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ناصر النعيمي
حسين كتانة
حسن الملخ
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
اللغة العربية وآدابها
الملخص بالعربية
تتبنى هذه الدراسة الحديث عن منهجية ابن مجاهد في توجيه القراءات القرآنية وانتقادها، في كتابه السبعة مدعمة بكتب النحو والقراءات والسير وبعض الدواوين الشعرية، من أهمها: كتاب سيبويه ( ت: 180 هـ ) ، ومعاني القرآن للفراء ( ت: 207 هـ )، ومعاني القرآن للأخفش ( ت: 215 هـ )، ومعاني القرآن وإعرابه للزجاج ( ت: 311 هـ)، والبيان في غريب إعراب القرآن، والإنصاف في مسائل الخلاف لأبي البركات الانباري (ت: 557هـ). وقد جاءت الدراسة في تمهيد وثلاثة فصول وخاتمة . أما الفصل الأول ففيه ثلاثة مباحث تحدّث الأول منها عن معنى الانتقاد لغة واصطلاحًا، والمبحث الثاني تتبع ظاهرة انتقاد القراءات منذ عهد النبي -?- الى عهد ابن مجاهد، وأفرد المبحث الثالث لتناول مدى تأثر ابن مجاهد بغيره من النقاد. وجاء الفصل الثاني في مبحثين، الأول منهما عن نشأة ظاهرة توجيه القراءات القرآنية. والمبحث الثاني تحدث عن توجيه القراءات القرآنية عند ابن مجاهد تحت مطلبين: هما التوجيه النحوي، والتوجيه الصوتي والصرفي. وتحدّث الفصل الثالث عن ظاهرة انتقاد القراءات القرآنية عند ابن مجاهد تحت مبحثين، الأول منهما انتقاد القراءات القرآنية نحويًّا والثاني انتقاد القراءات القرآنية صوتيًّا وصرفيًّا. وتضمنت الخاتمة أهم النتائج ومدى تأثير بن مجاهد بالمدارس والأعلام. مبينة ميله الى المدرسة الكوفية في توجيهاته وانتقاداته.
الملخص بالانجليزي
This study is investigating the methodology of Ibn Mujahed in directing Quranic readings and criticizing it, in hid book the seventh supported by grammar books, reading books, bibliographies and poetry books such as: Sibawayh Book (died: 180H), Quran meanings of Fara'a (died; 207H), Quran meaning of Akhfash (died:215H), Quran meaning and expression of Zajaj (died: 311), Clarification in Quran Expression as we as justice in differences issues of Abu Barkat Alanbari (died557H). The study is divdied into an introduction, three chapters and a conclusion; as follows: The first chapter contained three titles, the first was about the meaning of criticizing in language and idioms, the second followed the reading criticizing phenomenon since the prophet- peace be upon him- till Ibn Mujahed time. Meanwhile, the third chapter discussed Ibn Mujahed's affected by other criticizers. The second chapter contained two titles; the first was about the emergence of directing Quranic readings, while, the second was about Ibn Mujaheds' direction of Quranic readings within two sub-titles: grammatical directing and phonetic as well as morphologic directing . Furthermore, the third chapter was devoted to the phenomenon of criticizing Quranic readings of Ibn Mujahed within two titles, the first criticizing Quranic readings grammatically and criticizing Quranic readings phonetically as well as morphologically. The conclusion contained the most important findings and the effect of Ibn Mujahed between schools and scholars explaining his tendency to Kofi School in its direction and criticism
رقم ISN
4664
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN