عنوان الإطروحه
"التناص في شعر الشريف الرضي"
تاريخ مناقشة الاطروحه
2016-01-05
اسم الطالب
طه محمود ملح العبيدي
المشرف
محمد محمود الدروبي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
مخيمر صالح موسى
عبد الباسط المراشدة
محمد موسى العبسي
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
اللغة العربية وآدابها
الملخص بالعربية
تناول الباحث في هذه الدراسة ( التناص في شعر الشريف الرضي)، حيث اشتملت الدراسة على تمهيد وثلاثة فصول وخاتمة ، تناول الباحث في التمهيد سيرة حياة الشاعر وبين بعد ذلك أهم المصادر التي استقى منها الشاعر مادته الشعرية ، ثم بين الباحث في التمهيد معنى التناص لغة واصطلاحا ، و تناول الحديث عن أهمية دراسة التناص والحديث عن نشأة المصطلح عند النقاد الغربيين والنقاد العرب، ويليها الحديث عن أشكال التناص. وتناول الفصل الاول التناص الديني في شعر الشريف الرضي، وقسمه الباحث إلى قسمين: الأول التناص مع القرآن الكريم، والثاني التناص مع الحديث النبوي الشريف. يأتي الفصل الثاني ليشتمل على التناص الأدبي، الذي قسمه الباحث إلى ثلاث أقسام: الاول التناص الشعري، والثاني التناص مع الأمثال ، والثالث التناص مع الأُسطورة. أما الفصل الثالث، فقد تضمن التناص التاريخي، وينقسم إلى قسمين: الأول التناص مع الشخصيات التاريخية، والثاني التناص مع الأحداث التاريخية. تكشف الدراسة المستوى الثقافي الذي يتمتع به الشريف الرضي بين شعراء ذلك العصر، الذي تنوعت فيه الثقافات وتجمع فيه الحضارات في مكان واحد. مزج الشريف الرضي في قصيدته الواحد أنواعا متعددة من التناص . ليثبت من خلالها قدرته الشعرية، وانفتاحه على التراث العربي القديم. اهتمام الرضي وأعجابه الشديد وتـأثره بالمتنبي خاصة في بدايات نبوغه الشعري. واثبت الباحث في نهاية الدراسة خاتمة بين فيها نتائج البحث
الملخص بالانجليزي
The researcher talks in this study about (intertextuality in Sharif Razi poetry). The study included preface and three chapters and a conclusion, the researcher in the preface biography of the poet's life and the then most important sources that drew them poet article noodles, then the researcher in preface meaning of intertextuality language and idiomatically, talks about the importance of studying intertextuality and talks about the genesis of the term when Western critics Arabs and critics, followed by talking about forms of intertextuality. The first chapter discusses the religious intertextuality in Sharif Razi poetry, the researcher divided into two parts: the first intertextuality with the Koran, and the second intertextuality with the Hadith. The second chapter included literary intertextuality, which is divided into three sections: first poetic intertextuality, the second intertextuality with proverbs and governance, and the third intertextuality with myth. The third chapter included the historical intertextuality, and is divided into two parts: the first intertextuality with historical figures, and the second intertextuality with historical events. They are considered the most important among findings of the researcher: The study reveals the cultural level enjoyed by Sharif Razi between the poets of that era, in which the varied cultures and civilizations which gathered in one place. Sharif Razi blended in his one poem multiple types of intertextuality. To prove his ability through the capacity and openness to the old Arab heritage. Radhi's interest, admiration and influenced by private in the beginnings of poetic genius. At the end of this study, the researcher proved conclusion has showed the results of the study
رقم ISN
4655
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN