عنوان الإطروحه |
الغضب والأحكام الفقهية المتعلقة به : دراسة مقارنة
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2015-11-08 |
اسم الطالب |
محمد حماد خليل الحبوس
|
المشرف |
جهاد سالم الشرفات |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
اسماعيل محمد البريشي |
محمد علي العمري |
أنس مصطفى ابو عطا |
|
الكلية |
كلية الشريعة |
القسم |
القضاء الشرعي |
الملخص بالعربية |
إن موضوع الغضب من الامور المهمة التي تحيط بالانسان سواء في بيته او خارج بيته او في العمل او من الرعية او من الناس او من الطلاب فتجد ناس وأولئك هم الصالحون لا يكون غيظهم الا لله تبارك وتعالى متأسين ومقتدين برسول الله صلى الله عليه وسلم فأنه كان لا يغضب الا اذا رأى حرمة من حرمات الله تنتهك فهو لم يغضب لنفسه قط ولم يقتص لنفسه قط وانما كان يغضب لله تعالى ويرضى لله تعالى فتجد من الناس من هو نقيض ذلك فسرعان ما يغضب على ابسط امور الدنيا فتجده وقد احمرت العينين وارتعشت اليديين وتنتفخ الاوداج ويجف اللسان وهنا تظهر العثرات والبليات فيشتم ويضرب ويطلق ، وربما تصل الامور الى ازهاق الارواح .
فتضمنت دراستي فصل تمهيدي للتعريف بالمصطلحات التي كانت اسم لهذا البحث فعرفت الغضب ومفهومه في اللغة والاصطلاح ثم عرجت بعدها على تعريف الاحكام لغة واصلاحاً ، وبينت انواعها وما فيها من حكم تكليفي وحكم وضعي ، ثم ذكرت بعدها مفهوم الفقه في اللغة والاصطلاح .
ثم الفصل الاول تندرج تحته عده مباحث منها المبحث الاول الذي نصصت فيه على ذكر الله تبارك وتعالى للغضب في القران والسنة .
ثم يأتي بعدها مبحث اسميته الالفاظ المرادفة وذات الصله المتعلقة بالغضب لبيان كثير من المفردات والاسماء التي وردت بمعنى الغضب ، ثم بينت بعدها انواع الغضب وما فيه من غضب محمود ، وغضب مذموم ، يأتي بعدها ذكر اسباب الغضب والاثار المهيجه له فكل شيء لا يمكن كسره يمكن محوه وتضعيفه لدرأ الغضب وترك المسببات له ، ذكرت بعدها مبحث اسميته اثار الغضب مبين فيه اثاره وسلبياته على الإنسان ، بينت بعدها علاجه من خلال الآياتوالأحاديث التي وردت في هذا الباب ، ثم ختمت هذا الفصل بمبحث اسميته فضل كظم الغيظ ،
يأتي بعدها الفصل الثاني ، حيث جعلته خاص بالأحكام الشرعية الاسلاميه ، من بيان حكم طلاق الغضبان وما فيه من اختلافات للعلماء فيه
ذكرت بعدها مبحث اسميته القضاء والغضب مبيناً فيه الاحكام التي تخرج من القاضي حال غضبه ، واختلاف العلماء في حكمه ، مع بيان توصيات النبي صلى الله عليه وسلم ونهيه للحاكم ان لا يغضب .
عرجت بعدها على نذر الغضبان وما فيه من اختلافات للعلماء فمنهم من جعل صاحبه ملزم به ويجب الوفاء به ، ولم ينظر الى حالته اثناء النذر ومن لم يأخذ به وجعله غير ملزم وغير واقع .
ذكرت بعدها يمين الغضبان حيث بينت اختلاف العلماء فيه مع ذكر ادلة كل فريق منهم حيث جعله الفريق الاول يمين منعقدة تلزم صاحبها بالوفاء او التكفير من غير النظر الى حالته اثناء اليمين والفريق الثاني الذين جعلوا يمينه يمين لغوا لا الزام فيه ولا كفارة .
ثم ذكرت بعدها حكم ايلاء الغضبان وبيانه ، واختلاف العلماء فيه ومن جعله واقع معتبر دون النظر الى حالة الانسان وقت ايلائه ومن نظر الى حالته وفصل فيه ولم يعتبره واقع ، بل اوجب فيه الكفارة واعتبره يمين .
ياتي بعدها حكم ظهار الغضبان وما فيه من اقوال واختلاف للعلماء من حيث الاثار المترتبة عليه .
ثم ختمت الفصل بحكم القتل عند الغضب في ضوء الفقه الاسلامي والقانون الاردني .
فان احسنت فمن الله وحده وان اسأت فمن نفسي والشيطان
|
الملخص بالانجليزي |
The theme of the anger of the important things that surround mankind, whether at home or outside the home, at work or of the parish or of the people or of the students you will find people and those are the righteous not be their anger, but God, the Almighty Mtosin and following the example of the Messenger of Allah, peace be upon him, it was not angry unless he saw the inviolability of the sanctity of God violate He did not get angry for himself never did not take revenge for himself never, but was angry with God Almighty and which pleases God Almighty you will find people of is the antithesis of that quickly angry with the simplest worldly matters so they have bloodshot eyes and trembled Alidiin and swell Alaudaj and dry tongue Here are the pitfalls and Albljat show Victm and hits is called, perhaps things up to loss of life.
And it included my introductory chapter of the definition, which was the name for this search terms I knew anger and understandable in the language and terminology then I ran after the definition of the verdicts language reform, and showed their types and what they rule assigned and the rule of my situation, and then later said the concept of jurisprudence in the language and terminology. Then the first chapter under which several sections of which the first part, which is drawn up at the mention of God, the Almighty of anger in the Koran and the Sunnah.
Then followed by Study call it wordy synonyms and relevant information concerning angry that statement a lot of vocabulary and the names that received the sense of anger, then showed then sorts the anger and the wrath of Mahmoud, and anger blameworthy, followed by stated reasons for anger irritating and Antiquities him, everything can not be broken can be erased and classed as da'eef to preempt anger and causes him to leave, said then call it Study of the effects of anger shown the effects and disadvantages to humans, showed after treatment through the verses and the speeches made in this section, then sealed this chapter Bembges preferred to call it anger management,
Followed by the second chapter, an interview made him special Sharia Islamic, from the statement of the rule of divorce Ghadhban and what the differences scientists stating after the Study of you call the judiciary and anger stating the provisions that graduated from the judge if his anger, and the differences among the scholars in his reign, with the statement of the Prophet recommendations prayed God him and the prohibitions of the governor not to get angry.
He ran after the vow Ghadhban and where scientists from different Some of them made binding by the owner and must be fulfilled, has not seen during his vow and did not take it and make it a non-binding and non-reality. Ghadhban said then right where different scientists said the evidence showed with all of them as a team to make it right the first team in session are required to fulfill or owner of atonement is to look at his right during the second and the team who have made his right hand, the right hand does not bind to Goa where no expiation. Then stated after judgment given Ghadhban and his statement, and the different scientists and make it a reality considerable, without regard to the human and be given time to consider his condition and did not consider the separation of reality, rather he enjoined the Atonement and considered it right.
Followed by the rule unhide Ghadhban and the sayings of scholars and different in terms of its implications. Chapter then concluded by virtue of anger at the killings in the light of Islamic jurisprudence and Jordanian law. Van done well it is God alone that I hurt myself and it is the devil
|
رقم ISN |
4556 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|