عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري مدارس التربية الخاصة في دولة الكويت للقيادة الأخلاقية من منظور إسلامي وعلاقتها بالأداء الوظيفي للمعلمين"
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-11-25
اسم الطالب
خالد وليد يوسف المكيمى
المشرف
محمود حامد المقدادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
منيرة محمود الشرمان
صالح سويلم الشرفات
محمد عبود الحراحشة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة للتعرُّف على درجة ممارسة مديري مدارس التربية الخاصة في دولة الكويت للقيادة الأخلاقية من منظور إسلامي وعلاقتها بالأداء الوظيفي للمعلمين. وتم استخدام الاستبانة كأداة للدراسة إذ تكونت من محورين الأول لقياس القيادة الأخلاقية الإسلامية تضمنت (37) فقرة موزعة على خمسة مجالات (الصفات الشخصية, الصفات الإدارية, العلاقات الإنسانية, العدل والمساواة، الشورى). أما المحور الثاني لقياس درجة الأداء الوظيفي وتضمن (25) فقرة موزعة على مجالين (المجال الاداري, والمجال الفني). وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة مديري مدارس التربية الخاصة في دولة الكويت للقيادة الأخلاقية من منظور إسلامي مرتفعة, وجاءت المجالات مرتبة تنازليا (الصفات الإدارية, الصفات الشخصية, العلاقات الانسانية, المساواة والعدل، الشورى) وجميعها جاءت بدرجة مرتفعة. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (? ? 0.05) تعزى لمتغير الجنس في جميع مجالات القيادة الأخلاقية ولصالح الإناث, بينما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? ? 0.05) تعزى لأثر المؤهل العلمي أو سنوات الخبرة في جميع المجالات. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة الأداء الوظيفي لمعلمي التربية الخاصة في دولة الكويت مرتفعة, وجاءت المجالات مرتبة تنازليا (المجال الفني، المجال الإداري) وجميعها جاءت مرتفعة. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? ? 0.05) تعزى لأثر الجنس في المجال الفني والكلي لصالح الإناث, بينما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? ? 0.05) تعزى لأثر المؤهل العلمي أو سنوات الخبرة في جميع المجالات. وأظهرت نتائج الدراسة أيضاً وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين القيادة الأخلاقية لدى مديري مدارس التربية الخاصة في الكويت وأداء المعلمين الوظيفي. وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها يوصي الباحث بمجموعة من التوصيات, أهمها إجراء دراسة أخرى حول القيادة الأخلاقية لدى مدراء المدارس من وجهة نظر المدراء أنفسهم.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the degree of practicing ethical leadership from Islamic perspective by schools for special education principals in the State of Kuwait and its relationship to teachers' job performance from the perspectives of the teachers of those Schools. To achieve the objectives of the study, a questionnaire consisted of two parts has been used. The first part which is consisted of (37) items distributed on (5) dimensions including: (personal characteristics, administrative characteristics, human relationships, equality and Justice, and consultation), was used to measure Islamic ethical leadership. The second part which is consisted of (25) items distributed on (2) dimensions including: (the administrative domain and the technical domain), was used to measure the degree of the job performance of the teachers. The validity and reliability of the study tool were confirmed. The study results revealed that the degree of practicing ethical leadership from Islamic perspective by schools for special education principals in the State of Kuwait was high. The five domains have been classified in the following descending order (administrative characteristics, personal characteristics, human relationships, equality and Justice, and consultation). The study results also revealed that there were statistically significant differences at the level of significance (? ? 0.05) due to the variable of sex in all domains of ethical leadership in favor of females, while there were no statistically significant differences due to the impact of scientific qualification or years of experience in all domains. In addition, the results revealed that the degree of teachers' job performance was high, and the two domains have been classified in the following descending order (the technical domain, the administrative domain). The study results also revealed that there were statistically significant differences at the level of significance (? ? 0.05) due to the variable of sex in the technical domain and on this part as a whole in favor females, while there were no statistically significant differences due to the impact of the variables of scientific qualification or years of experience in the two domains. Finally, the results revealed that there is a statistically significant positive relationship between ethical leadership from Islamic perspective practiced by schools for special education principals and their teachers' job performance. In light of the results of the study, the researcher put forward several recommendations including that further research into the practicing of ethical leadership by school principals should be conducted
رقم ISN
4530
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN