عنوان الإطروحه
التمكين الإداري وعلاقته بالأداء الوظيفي لأعضاء هيئة التدريس في جامعة الكويت من وجهة نظرهم
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-12-08
اسم الطالب
محمد سالم حمد المري
المشرف
محمد عبود الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عمر محمد الخرابشة
ميسون طلاع الزعبي
تيسير محمد الخوالدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة التعرف إلى مستوى التمكين الإداري وعلاقته بالأداء الوظيفي لأعضاء هيئة التدريس في جامعة الكويت من وجهة نظرهم، وأثر متغيرات (الجنس، والجنسية، والرتبة الأكاديمية، وسنوات الخبرة). على استجابات أفراد عينة الدِّراسة على مستوى التمكين الإداري وعلاقته بالأداء الوظيفي لأعضاء هيئة التدريس في جامعة الكويت من وجهة نظرهم، وتكون مجتمع الدراسة من (1563)، وتكونت عينة الدِّراسة من (302) عضو هيئة تدريس تمّ اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية من أعضاء هيئة التدريس العاملين في جامعة الكويت للعام الدراسي 2014/2015. وتم تطوير أداة لقياس متغيرات الدِّراسة تكونت من محورين الأول لقياس مستوى التمكين الإداري، وتكونت من (42) فقرة موزعة على خمسة مجالات (اتخاذ القرارات، الاستقلالية، الفاعلية الذاتية، النمو المهني، وتفويض الصلاحيات)، أما المحور الثاني لقياس مستوى الأداء الوظيفي تكون من (29) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات ( التدريس، والبحث العلمي، وخدمة المجتمع المحلي)، وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها. وأظهرت نتائج الدِّراسة أن مستوى التمكين الإداري لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الكويت من وجهة نظرهم كانت بمستوى متوسط، وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً (الفاعلية الذاتية، الاستقلالية، النمو المهني، تفويض الصلاحيات، واتخاذ القرارات) وجميعها جاءت بمستوى متوسط باستثناء مجال الفاعلية الذاتية جاء بمستوى مرتفع. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات باستثناء مجال الفاعلية. وجاءت الفروق لصالح الإناث، بينما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنسية في جميع المجالات باستثناء مجال تفويض السلطة وجاءت الفروق لصالح غير الكويتي. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الرتبة في جميع المجالات باستثناء مجال الاستقلالية. وجاءت الفروق لصالح رتبة أستاذ وأستاذ مشارك، بينما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخبرة في جميع المجالات. وأظهرت النتائج أن مستوى الأداء الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الكويت من وجهة نظرهم مرتفعاً وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً (التدريس، والبحث العلمي، وخدمة المجتمع) على التوالي. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس، والجنسية في جميع المجالات. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الرتبة في جميع المجالات باستثناء مجال التدريس. وجاءت الفروق في مجال البحث العلمي بين رتبة أستاذ مشارك، وأستاذ مساعد ولصالح الأستاذ المشارك، وفي مجال خدمة المجتمع والكلي كانت الفروق لصالح الأستاذ والأستاذ المشارك، بينما بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخبرة في جميع المجالات ولصالح فئة الخبرة الطويلة (10 سنوات فأكثر). وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها أوصي الباحث بمجموعة من التوصيات أهمها الاهتمام بمستوى التمكين الإداري لعضو هيئة التدريس في مجال الاستقلالية وتفويض السلطة).
الملخص بالانجليزي
This study aimed know the degree of administrative empowerment and its relationship to job performance of faculty members at the University of Kuwait, from thier perceived, the effect of variable (gender, nationality, scientific grade and years of experience). The responses of the study sample on the degree of administrative empowerment and its relationship to job performance of teaching staff at the University of Kuwait, in their view, the study sample consisted of (302) faculty members were chosen way stratified random from teaching staff at Kuwait University Authority for the academic year members 2014/2015 . It was the development of a tool to measure the variables of the study consisted of the first two axes for measuring administrative empowerment, and consisted of (42) items distributed on five areas (decision-making, autonomy, self-efficacy, professional growth, and the devolution of powers), while the second axis to measure job performance are (29 ) items distributed on three areas (teaching, scientific research, and community service), have been confirmed the veracity of the tool and its persistence. The study results showed that the degree of administrative empowerment among the faculty at the University of Kuwait members from their perspective was moderately, and came fields in descending order (self-efficacy, autonomy, professional growth, delegation of authority, and decision-making) and were all moderately except for the area of self-efficacy came degree high. The results also showed a statistically significant due to the impact of sex in all areas except for the area of efficiency differences. Came differences in favor of females, while the results showed that there were no statistically significant due to the impact of gender in all areas except the delegation of authority and differences came differences in favor of the non-Kuwaiti. The results showed a statistically significant due to the impact of the rank in all areas except for the area of autonomy differences. The differences were in favor of the rank of professor and associate professor, while the results showed that there were no statistically significant due to the impact of years of experience in all areas of differences. The results showed that the degree of functionality that degree at the faculty of the University of Kuwait and members of their point of view and high fields came in descending order (teaching, scientific research, and community service) and all of them came and highly respectively. The results showed that there were no statistically significant due to the impact of gender differences, and citizenship in all areas. The results also showed statistically significant differences attributable to the impact of rank in all areas except for the area of teaching. Came differences in scientific research between the rank of associate professor and assistant professor and in favor of associate professor, and in the field of community and overall service were differences in favor of associate professor and professor, while the results showed the presence of a statistically significant due to the impact of years of experience in all areas and in favor of a class of long experience differences (from 11 years and over). In light of the results that have been reached, the researcher recommended a series of recommendations including attention to the degree of administrative empowerment of teaching staff in the area of autonomy and delegation of authority).
رقم ISN
4528
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN