عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري مدارس دولة الكويت للأنماط القيادية وفقاً لنظرية النضج وعلاقتها بالرضا الوظيفي
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-07-21
اسم الطالب
سالم حمود مشعان الرشيدي
المشرف
محمد عبود الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عمر محمد الخرابشة
تيسير محمد الخوالدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة مديري مدارس دولة الكويت للأنماط القيادية وفقاً لنظرية النضج وعلاقتها بالرضا الوظيفي للمعلمين، وتكونت عينة الدراسة من (307) معلماً ومعلمةً، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وقد تم تصميم أداة تكونت من محورين: الأول لقياس الانماط القيادية، والثاني لقياس الرضا الوظيفي للمعلمين، وتم التأكد من صدقها وثباتها، وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة مديري مدارس دولة الكويت للأنماط القيادية جاء بدرجة متوسطة على جميع الأنماط القيادية، وأظهرت النتائج كذلك أن درجة الرضا الوظيفي للمعلمين متوسطة. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس في جميع الأنماط باستثناء نمط التفويض، وجاءت الفروق لصالح الإناث، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المؤهل العلمي في جميع الأنماط باستثناء نمط الأمر، وجاءت الفروق لصالح مؤهل بكالوريوس، وأظهرت النتائج وجود فروق بين فئة الخبرة (أقل من 5 سنوات) من جهة وبين كل من (5 سنوات إلى أقل من 10 سنوات) ، و (من 10 سنوات فأكثر) من جهة أخرى، وجاءت الفروق لصالح كل من فئتي الخبرة من (5 سنوات إلى أقل من 10 سنوات) و (من 10 سنوات فأكثر) في نمطي الأمر والإقناع، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية بين فئة الخبرة (أقل من 5 سنوات) وبين من (5 سنوات إلى أقل من 10 سنوات)، وجاءت الفروق لصالح فئة الخبرة من ( 5 سنوات إلى أقل من 10 سنوات) في نمط التفويض. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر متغير الجنس في جميع المجالات المتعلقة بالرضا الوظيفي للمعلمين، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المؤهل العلمي في جميع المجالات باستثناء مجالي الخدمات الاجتماعية وتقييم الاداء، وجاءت الفروق لصالح مؤهل البكالوريوس، وأكدت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين فئة الخبرة (أقل من 5 سنوات) ومن (5 سنوات إلى أقل من 10 سنوات)، وجاءت الفروق لصالح فئة من (5 سنوات إلى أقل من 10 سنوات)، في مجال المكافآت المالية، وبينت وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين فئة الخبرة أقل من (5 سنوات وبين من 10 سنوات فأكثر)، وجاءت الفروق لصالح فئة أكثر من (10 سنوات)، في مجالي التسهيلات ووسائل التدريس والإجراءات الإدارية، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين فئة الخبرة أقل من (5 سنوات من جهة وبين كل من 5) سنوات إلى أقل من 10 سنوات) و (من 10 سنوات فأكثر) من جهة أخرى، وجاءت الفروق لصالح كل من فئتي الخبرة (من 5 سنوات إلى أقل من 10 سنوات) و (من 10 سنوات فأكثر)، في الخدمات الاجتماعية ومقياس الرضا الوظيفي ككل، وأظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية دالة إحصائيا بين الأنماط القيادية ومجالات الرضا الوظيفي. وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة فقد أوصت بعدد من التوصيات أهمها: تعزيز الثقافة الديمقراطية التي تشجع حوار المشاركة في مدارس دولة الكويت، الاهتمام برفع رواتب المعلمين في مدارس دولة الكويت لما لها من تأثير إيجابي على العمل.
الملخص بالانجليزي
The present study aimed to identify the degree of practice Principals Schools Kuwait patterns of leadership according to the theory of maturity and its relationship to job satisfaction for teachers, the study sample consisted of 307 male and female teachers , were chosen randomly , has been designing two tools : the first to measure the leadership styles , and the second to measure job satisfaction for teachers, validity and reliability have been confirmed, and the results showed that the degree of practice of school Principals for leadership patterns in the light of the theory of maturity is medium on all leadership styles , the results also showed that the degree of job satisfaction for teachers is medium The results also showed that the presence of statistically significant differences attributable to the effect of sex in all styles except the pattern of the Authorization and came differences in favor of females , as the results showed a lack of statistically significant differences due to the impact of the qualification in all styles except the pattern of it , and came differences for the benefit of eligible bachelor , The results showed the existence of differences between class experience ( less than 5 years) on the one hand and between each of the( 5 years to 10 years) and (more than 10 years) on the other hand , came differences in favor of each of the two categories of experience of (5 years to less than 10 years) and (more than 10 years) , in a typical command and persuasion , and the total score for the exercise of leadership styles , as results showed a statistically significant differences between class experience (less than 5 years) and between (5 years to less than 10 years) , and came differences in favor of a class experience of ( 5 years to 10 years) in the pattern of the authorization. The results also showed a lack of statistically significant differences attributable to the impact of gender in all areas related to job satisfaction for teachers , and the results also showed a lack of statistically significant differences due to the impact of the qualification in all aspects except the areas of social services, and evaluation of performance , and came differences for the benefit of eligible bachelor , as the results confirmed the presence of statistically significant differences between class experience (less than 5 years) and between (5 years to less than 10 years) , and came differences in favor of a Category of (5 years to less than 10 years) , in the field of financial rewards , and the results confirmed also the presence of statistically significant differences between Category experience less than (5 years and more than 10 years) , and came differences in favor of a Category of (more than 10 years) , in the areas of facilities and means of teaching and administrative procedures , and results showed a statistically significant difference between the group experienced less than ( 5 years) on the one hand and between each of the ( 5 years to 10 years) and more than 10 years) on the other hand , the differences were in favor of each of the two categories of experience of (5 years to 10 years) and more than (10 years) , in social services and a measure of job satisfaction as a whole. The results showed a statistically significant positive relationship between leadership styles and job satisfaction. In light of the findings of the current study has recommended a number of recommendations, including: strengthening the democratic culture which encourages schools to participate in the dialogue between the Principals and teachers, raise interest in the salaries of teachers in schools in Kuwait because of its positive impact on the work
رقم ISN
4522
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN