عنوان الإطروحه
أثر استخدام إستراتيجية الخرائط المفاهيمية في تنمية مهارات التفكير الإبداعي في مادة التربية الإسلامية لدى طلبة الصف السادس الابتدائي في محافظة كركوك
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-11-09
اسم الطالب
سامي محمد عبدالله الجبوري
المشرف
ماهر شفيق الهواملة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ابراهيم احمد سلامة الزعبي
ماهر مفلح الزيادات
عماد عبدالله الشريفين
الكلية
المعهد العالي للدراسات الاسلامية
القسم
مناهج التربية الاسلامية واساليب تدريسها
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة الى الكشف عن أثر استخدام استراتيجية الخرائط المفاهيمية في تنمية مهارات التفكير الابداعي في مادة التربية الاسلامية لدى طلبة الصف السادس الابتدائي في محافظة كركوك. ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة الدراسة (76) طالباً وطالبة، وتم تقسيمهم على أربع مجموعات متساوية، مجموعتان تجريبيتان (ذكور، اناث) وضابطتان (ذكور، اناث) من طلبة الصف السادس الابتدائي في المدارس الحكومية لمحافظة كركوك في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي2014/2013 تلقت التجريبية منها دروساً وفق استراتيجية الخرائط المفاهيمية بينما تلقت الضابطة دروساً وفق الطريقة التقليدية. واعتمدت الدراسة على أداتين هما: 1. المادة التعليمية، حيث اختيرت المادة التعليمية من كتاب التربية الاسلامية المقرر من وزارة التربية العراقية للصف السادس الابتدائي وتحققت الدراسة من سلامة المادة المعدة بعرضها على عدد من الخبراء والمتخصصين في المجال التربوي وعلم النفس. 2. اختبار مهارات التفكير الإبداعي الذي أعده الباحث على نحو اختبار تورانس للتفكير الإبداعي والذي تم تطويره ليتلائم مع مقرر التربية الإسلامية للصف السادس الإبتدائي. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: 1. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة في تنمية التفكير الإبداعي لطلبة الصف السادس الابتدائي تعزى لطريقة التدريس (الخرائط المفاهيمية) ولصالح المجموعة التجريبية . 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لطلبة الصف السادس الابتدائي تعزى لمتغير الجنس. 3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة في تنمية التفكير الإبداعي لطلبة الصف السادس الابتدائي تعزى للتفاعل بين الطريقة والجنس. وأوصت الدراسة باستخدام استراتيجية الخرائط المفاهيمية والتفكير الإبداعي في تدريس التربية الإسلامية لظهور فاعليتهما مقارنة بالطريقة التقليدية، كما أوصت بإدخال تعليم التفكير كمساق ضمن مناهج جميع المراحل الدراسية .
الملخص بالانجليزي
The present study aimed at probing the effect of using conceptual maps strategy in the development of creative thinking skills in Islamic Education course among sixth grade students in Kirkuk Governorate. To achieve such aim, semi-experiment research design was adopted. The sample of the study entailed 76 students (males and females) who were assigned into four even groups. Two groups were allocated as experimental (one male group and one female group) and two groups (one male group and one female group) were allotted as control, in the second semester of the academic year 2013/2014. The experimental groups were taught by means of using conceptual map strategy, while the experimental groups were taught by using the traditional methods. The study depended on two research tools: 1 ? The learning material which was selected from Islamic Education textbook as composed by the Iraqi Ministry of Education for the sixth grade at primary stage. The learning material was then modified in light of creative thinking paradigm. A number of experts and specialists in the field of education and psychology checked the appropriateness and suitability of such learning material. 2 - A Creative Thinking test was developed in light of Torrance Test of Creative Thinking. Validity and reliability measures were considered. The results of the study were reported as follows: 1 - There were statistically significant differences at the level of significance a = 0.05 in the growth of creative thinking for sixth students due to the teaching method (conceptual maps) which was in favor of the experimental group. 2 - There were no statistically significant differences at the level of significance a = 0.05 in the change of creative thinking skills for sixth grade students as due to the variable of gender. 3 - There were no statistically significant differences at the level of significance a = 0.05 in the improvement of creative thinking for sixth grade students as attributed to the interaction between the teaching method and gender. The study recommended the use of the strategy maps, conceptual and creative thinking in the teaching of Islamic education because of their efficiency as illustrated by the current study when compared to the traditional method. The study also recommended the evolving of 'teaching thinking' courses across all academic levels
رقم ISN
4475
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN