عنوان الإطروحه |
"أثر استخدام الموعظة القرآنية في تحصيل طلبة الصف الثاني المتوسط في مبحث التربية الإسلامية بمديرية تربية بغداد/الكرخ الثانية"
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2014-06-11 |
اسم الطالب |
محمد سعيد طارش البويوسف
|
المشرف |
ابراهيم احمد الزعبي |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
ماهر شفيق الهواملة |
انتصار غازي مصطفى |
|
الكلية |
المعهد العالي للدراسات الاسلامية |
القسم |
مناهج التربية الاسلامية واساليب تدريسها |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام الموعظة القرآنية في تحصيل طلبة الصف الثاني المتوسط في مبحث التربية الإسلامية بمديرية تربية بغداد الكرخ /الثانية في العراق ، والكشف عن التفاعل بين الطريقة وجنس المتعلم.
و لتحقيق هذا الهدف , تمَ اختيار عينة الدَراسة من المدارس التابعة لمديرية تربية بغداد /كرخ الثانية , وقسم الباحث عينة الدَراسة على مجموعتين؛ المجموعة التجريبية، وتمثلت بـ (60) طالب وطالبة، وأما المجموعة الضابطة، فقد تمثلت بـ (60) طالب وطالبة. وقد أجرى الباحث عملية تكافؤ المجموعتين عن طريق الاختبار القبلي للمجموعتين. وحدد الباحث مواضيع التجربة، وصاغ لها نتاجات سلوكية، بلغ عددها (48) نتاجا سلوكيا معتمداً على تصنيف بلوم في المجال المعرفي بالمستويات الثلاثة الأولى (المعرفة، الفهم، التطبيق)، ودرس مجموعات الدراسة بنفسه، في التجربة التي استمرت شهرين، وأعد الباحث الاختبار التحصيلي في مواضيع التجربة التي تتكون من (30) فقرة اختبار، وهو من نوع الاختيار من متعدد فقط، ولغرض التثبت من صدق الأداة، عرضها الباحث على مجموعة من الخبراء المختصين لِتعرف مدى صدقها الظاهري، ثم طبقها على عينة استطلاعية لقياس مستوى صعوبة الفقرات، وسهولتها، وقوة التمييزية، واستعمل الباحث الوسائل الإحصائية الآتية في بدراسته (متوسطات الحسابية، تحليل التباين، ومعامل الصعوبة، ومعامل قوة التمييز، سيبرمان- برون).
وفي نهاية التجربة طبق الباحث الاختبار التحصيلي على طلبة مجموعات البحث، وعند تحليل البيانات الإحصائية، أظهرت النتائج وجود فروقٍ ذات دلالة إحصائية في تحصيل طلبة الصف الثاني المتوسط في مبحث التربية الإسلامية تعزى لأثر طريقة التدريس، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تحصيل الطلبة الصف الثاني المتوسط في مبحث التربية الإسلامية يعزى لأثر الجنس المتعلم.
وقد أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تحصيل طلبة الصف الثاني المتوسط في مادة التربية الإسلامية، تعزى لأثر التفاعل بين طريقة التدريس والجنس.
وفي ضوء نتائج الدراسة، أوصى الباحث بعدد من التوصيات:
1- ضرورة اهتمام مدرسي التربية الإسلامية ومدرساتها باستعمال الموعظة القرآنية بدلا من الطريقة التقليدية في تدريس مادة التربية الإسلامية.
2- تفعيل الموعظة من خلال الدورات التطويرية للملاكات التدريسية، مع اطلاعهم على الخطوات الصحيحة لتدريس التربية الإسلامية بهذا الأسلوب.
3- تأكيد المشرفين التربويين على أهمية استعمال الموعظة القرآنية بوصفها أحد الأساليب التدريسية ذات الفاعلية في التحصيل إلى جانب الأساليب الأخرى.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to identify the effect of using the Quranic exhortation strategy in the achievement of Intermediate second grade students stage associated with the Islamic Education teat book in the Directorate of Education of Baghdad /Al-Karkh the second in Iraq and to reveal the interaction between the strategy and the gender of the learner.
The sample of the study was selected from schools related to Baghdad Educational Directorate/Al ? Karkh the second, in order to achieve the purpose of the study. The researcher divided the sample into two groups ; the experimental group , represented by (60) students of both genders, whereas the controlling group was also represented by (60) students of both genders . The total number of the study sample was (120) students of both genders.
The researcher conducted an equal process for both groups through a pre-test for both groups. In addition to that, the researcher identified the topics of the experiment and formulated behavioral targets for it . The number of behavioral targets were (48) , where the researcher depended on Bloom?s Taxonomy in the cognitive field of the first three levels ; that is to say; ( knowledge, comprehension/understanding and application). He also studied the groups of the study sample by himself in the experiment which has lasted for two months. The researcher prepared the diagnostic test for the students concerning the topics of the experiment which consisted of (30) multible- choice questions. As for the purpose of verifying the accuracy of the tool , the researcher displayed it at a group of experts in order to make sure of its accuracy, then he applied it to a sample in order to measure the level of difficulty of the items , their ease and the strength of discriminatory .
The researcher used the following statistical methods in his study ; (arithmetic averages, analysis of variance, coefficient of difficulty, and the coefficient of the power of discrimination, Saberman - Braun).
At the end of the experiment , the researcher applied the diagnostic test to the students participated in the study sample , and at the analysis of the statistical data, the findings showed that there were a statistical signlicacys (a=0.05) in the level of the second grade student in the improved stage in Islamic Education teat book that was due to the effect of the method of studying . In addition to that, the findings also showed that there were statistical differences (a=0.05) at the level of the second grade students in the intermediate stage in the subject of the Islamic Education due to the effect of gender of the learner.
In the light of the results, the researchers presented some recommendations including the following:
1.The necessity for the teachers of both genders of the Islamic Education to use the Quranic sermon instead of the traditional way in teaching the subject.
2.To activate the sermon through the development courses for teaching staff , with informing them of the right steps for teaching the Islamic Education in this way.
3.For the educational supervisors to confirm the importance of using the Quranic exhortation/sermon as one of the teaching methods that has effectiveness in acquisition the knowledge along with the other methods
|
رقم ISN |
4460 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|