عنوان الإطروحه
The Effect of Using Text and Voice Chat Modes on Students' Performance in Discourse Functions in English
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-11-06
اسم الطالب
واثق حميد جاسم
المشرف
علي فرحان ابو صعليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
خالد القطاونة
احمد موسى البطاينة
عواطف مزعل ابو الشعر
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
تعليم اللغة الانجليزية بالحاسوب
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء اثر استخدام وسائط الدردشة النصية والدردشة الصوتية على أداء طلبة المرحلة الجامعية في توظيف الخطاب باللغة الانكليزية. وهدفت الدراسة أيضا بالتحقق من أداء طلبة المجموعات التجريبية تعزى إلى أسلوب التدريس (الدردشة النصية أو الدردشة الصوتية) نظرا لاستخدام تقنية الدردشة بوساطة الكومبيوتر في توظيف الخطاب باللغة الإنجليزية. علاوة على ذلك, قامت الدراسة بالتقصي عن وظائف الخطاب التي تتطورت بشكل أكبر من غيرها بسبب أستخدام وسائط الدردشة. تكونت عينة الدراسة من أحدى وخمسين طالباً وطالبه من المرحلة الجامعية الذكور والإناث في جامعة ال البيت, كلية الاداب والعلوم الانسانية , قسم اللغة الانكليزية وادابها في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2014/2013. وتم تقسيم العينة عشوائياً إلى ثلاث مجموعات: مجموعتان تجريبية ومجموعة ضابطة. درست المجموعات التجريبية الأثنتين باستخدام طريقة الدردشة بوساطة الكومبيوتر أحداهما أستخدمت الدردشة النصية والاخرى أستخدمت الدردشة الصوتية. بينما تم تدريس المجموعة الضابطة باستخدام الطريقة العادية من قبل نفس الأستاذة. وتم إخضاع الثلاث مجموعات إلى امتحان قبلي وامتحان بعدي للوقوف على وجود أية فروق بينهما قبل إجراء التجربة وبعدها. استخدم الباحث الأختبار التحريري والاختبار الشفهي كأداة للدراسة هدف إلى قياس أداء الطلبة في توظيف الخطاب باللغة الانكليزية. وقد تم استخدام التحليل الإحصائي الذي يضم الوسط الحسابي الانحراف المعياري، وتحليل التباين الأحادي لتحليل تحصيل الطلبة. كشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعات التجريبية والمجموعة الضابطة لصالح المجموعات التجريبية تعزى لطريقة التدريس (الدردشة بوساطة الكومبيوتر) ولا وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أسلوب التدريس المستخدم (الدردشة النصية والدردشة الصوتية) وأن كلا الاسلوبين قد حسن من أداء الطلبة في توظيف الخطاب بنفس الطريقة. كما كشفت الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين وسائط الدردشة وأداء المجموعات التجريبية في توظيف الخطاب على الرغم من أن المجموعات التجريبية سجلت درجات في وظائف خطاب محددة أعلى من غيرها. وأخيرا، تم تقديم عدد من التوصيات لكل من الطلاب والمعلمين ، الباحثين، ووزارة التربية والتعليم .
الملخص بالانجليزي
This study aimed to explore the effect of using text and voice chat modes on undergraduate EFL students' performance in discourse functions in English. It also aimed to investigate whether teaching discourse functions through text chat and voice chat are better than regular instruction. Moreover, it examined the most effective teaching technique (text chat or voice chat) in teaching discourse functions through CMC chat. Moreover, it examined if there is any statistically significant correlation between CMC chat and the experimental group students? performance in the discourse functions. Fifty-one undergraduate male and female students in the second semester of the academic year 2013/2014 at Faculty of Arts and Humanities at Al-albayt University in the Department of English Language and Literature were selected as the study sample. They were randomly assigned into three groups, two experimental and one control group. The two experimental groups were taught using CMC chat method; the first group used text chat while the second group used voice chat. They used Skype application to practice discourse function. The control group was taught using regular instruction by the same instructor. A pre-post test to measure students? performance in discourse functions was administered to all students who participated in the study. Its validity and reliability were verified. Relevant statistical analyses related to means, standard deviations, and one-way ANOVA test were used. The findings of the study showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental (CMC chat) groups and the control group (regular instruction) in favor of the experimental group. Furthermore, the findings revealed that both of the experimental groups (text chat and voice chat) improve discourse functions in the same way in English. The findings revealed that there were no significant differences between the mean scores according to technique (text chat and voice chat). The findings also revealed there was no statistically significant correlation between chat modes and experimental group students? performance on the discourse functions. However, the experimental groups that were taught using text chat and voice chat obtained higher mean scores in certain discourse functions. Finally, a number of related recommendations were presented to the Universities, instructors, and researchers
رقم ISN
4459
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN