عنوان الإطروحه
The Effect of Using Concordance and Electronic Dictionary in Learning English Collocations
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-12-18
اسم الطالب
هيثم عقله عقاب الحراحشة
المشرف
علي فرحان ابو صعليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احمد موسى بطاينة
عواطف مزعل ابو الشعر
حسين عبدالفتاح
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
تعليم اللغة الانجليزية بالحاسوب
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء اثر استخدام القاموس الالكتروني و الفهرس الابجدي على تحصيل طلبة الصف الاول ثانوي في المتلازمات اللفظيه. وهدفت ايضا الي معرفه ما اذا كان تدريس المتلازمات اللفظيه بطريقه القاموس الكتروني والفهرس الابجدي افضل من الطريقه التقليديه وكذلك هدفت الي معرفه اي الاساليب اكثر تاثيرا على تحصيل الطلبه في المتلازمات اللفظيه, القاموس الالكتروني ام الفهارس الابجديه.وكذلك هدفت الدراسه الي معرفه اي من انواع المتلازمات اللفظيه طور طلبه المجموعات التجريبيه اكثر (اسم اسم ,اسم فعل ,فعل اسم ,صفه اسم , ظرف اسم ,فعل حرف جر ,وفعل ظرف ). تكونت عينة الدراسة من ثمانيه واربعون طالباً من الصف الاول ثانوي ذكور في مدرسة الصناعه الثانويه للبنين في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2014/2013. وتم تقسيم العينة عشوائياً إلى ثلاثه مجموعات: مجموعتين تجريبيتين ومجموعة ضابطة. درست المجموعات التجريبية باستخدام طريقة القاموس الالكتروني والفهرس الابجدي. بينما تم تدريس المجموعة الضابطة باستخدام الطريقة العادية من قبل نفس المعلم. وتم إخضاع الثلاثه مجموعات إلى امتحان قبلي وامتحان بعدي للوقوف على وجود أية فروق بينهما قبل إجراء التجربة وبعدها تم استخدام التحليل الإحصائي الذي يضم الوسط الحسابي الانحراف المعياري، وتحليل التباين الأحادي لتحليل تحصيل الطلبة. كشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية لصالح المجموعة التجريبية تعزى لطريقة التدريس (طريقه استخدام الفهرس الابجدي و القاموس الالكتروني) وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أسلوب التدريس المستخدم (الفهرس الابجدي و القاموس الالكتروني) لصالح الفهرس الابجدي على تعلم الطلاب للمتلازمات اللفظيه . كما كشفت الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب تعزى لانواع المتلازمات الفظيه، تم تقديم عدد من التوصيات لكل من الطلاب والمعلمين ، الباحثين، ووزارة التربية والتعليم .
الملخص بالانجليزي
This study aimed to explore the effectiveness of using dictionary and concordance, data driven approach (DDDA) that is using dictionary and concordance (data driven approach) in learning collocation, on the eleventh grade EFL students' achievement in collocations. It also aimed to investigate whether teaching collocations through DDDA is better than regular instruction. Moreover, it examined which is more effective teaching technique (electronic dictionary or concordance) on the learners` achievement in collocations. It also investigated which collocation type (noun-noun, noun-verb, verb- noun, adjective-noun, adverb-adjective, verb-preposition, and verb-adverb) do students in the experimental group learned more. Eighty-four 11th grade male students in the second semester of the scholastic year 2013/2014 at the Industrial Secondary School were selected to participants in the study. They were randomly assigned into three groups, two experimental and one control. The first experimental group was taught using electronic dictionary. They used Longman Collocations Dictionary and Thesaurus while the second experimental group used the British National Corpus Software to practice collocations. The control group was taught the same material using regular instruction; all groups were taught by the same teacher. To measure students? achievement in collocations a pre post-test was administered to all participants. Its validity and reliability were verified. Relevant statistical analyses of means, standard deviations, and one-way ANOVA test were used. The findings of the study showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the control group (regular instruction) and the experimental DDDA group in favor of the latter groups. Furthermore, the findings revealed that there was no significant difference between the mean scores of student?s electronic dictionary and concordance technique. The findings also revealed that there were no significant differences in the students? achievement in the seven collocation types within the experimental group finally, a number of recommendation were presented to the ministry of education, instructors and researchers
رقم ISN
4458
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN