عنوان الإطروحه
The Effect of Using an Electronic Dictionary and Word Processor on Elementary Learner's Vocabulary development
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-04-16
اسم الطالب
ابتسام علي أحمد أبو كف
المشرف
عواطف مزعل ابو الشعر
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
فواز عبد الحق
احمد موسى بطاينة
علي فرحان ابو صعليك
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/ اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة للكشف عن أثر استخدام قاموس الكتروني ومعالح كلمات على تطوير المفردات لدى المتعلمين في مدرسة فاطمة الزهراء الثانوية ولتحقيق أهدافها اجابت الدراسة عن أسئلة البحث الثلاثة التالية: السؤال الأول :هل يوجد فروق ذات دلالات احصائية في المتوسطات الحسابية بين المحموعات التجريبية والمجموعة الضابطة يعزى لطريقة التدريس ( استخدام قاموس الكتروني واستخدام معالج كلمات واستخدام الطريقة التقليدية؟ السؤال الثاني: هل يوجد فروق ذات دلالات احصائية في المتوسطات الحسابية بين المجموعات التجريبية ( استخدام قاموس الكتروني واستخدام معالج الكلمات) يعزى الى طريقة التعليم على تطور المفردات لدى المتعلم؟ السؤال الثالث: أي من تمارين المفردات ( التهجئه, التوصيل, ملا الفراغ, التعريف, اللفظ, ايجاد المترادفات, واختيار الصيغة الصحيحة للأفعال ) قد تطور فعليا باستخدام القاموس الالكتروني ومعالج الكلمات؟ استهدفت الدراسة99 طالبة من طالبات الصف السابع من السنة الدراسية2013/2014 في مدرسة فاطمة الزهراء الثانوية للبنات في محافظة المفرق. تم توزيع العينة عشوائيا الى ثلاث مجموعات. مجموعتان تجريبيتان (33 طالبة في كل مجموعة) ومجموعة ضابطة (33 طالبة). تم استخدام القاموس احادي اللغة (Cambridge Advanced Learners' Dictionary) من قبل المجموعة التجريبية الاولى وتم استخدام معالج الكلمات ( Microsoft Word 2010 ) من قبل المجموعة التجريبية الثانية, 73 بينما استخدمت المجموعة الضابطة القاموس الورقي (Oxford Advanced Learners' Dictionary). وقد تم اجراء امتحان قبلي وبعدي مكون من سبعة اسئلة لقياس اداء الطالبات في امتحان المفردات لجميع الطالبات المشاركات في الدراسة. تم استخدام التحليلات الاحصائية المناسبة تضمنت المتوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار ANOVA واختبار Post Hoc Test اظهرت النتائج في هذه الدراسة وجود فروق ذات دلالات احصائية في المتوسطات الحسابية بين المجموعة الضابطة والمجموعتان التجريبيتان يعزى الى استخدام القاموس الالكتروني بالاضافة الى أن النتائج اظهرت أن استخدام القاموس الالكتروني ومعالج الكلمات كانا مفيدان في تطوير تعلم المفردات وأفضل من استخدام القاموس الورقي . كما خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات لكل من الطلبة والمعلمين والباحثين ووزارة التربية والتعليم.
الملخص بالانجليزي
This study investigated the effect of using an electronic dictionary (Cambridge Advanced Learner's Dictionary) and a word processor (Microsoft Word 2010) on learners' vocabulary development in Fatima Alzhra'a Secondary School for Girls. The study aimed to answer the following three research questions: First, are there any statistically significant differences between the mean scores of the two experimental groups and the control group due to method of teaching (using an electronic dictionary and word processor vs. using paper monolingual dictionary)? Second, are there any statistically significant differences between the mean scores of the two experimental groups due to method of teaching (using an electronic dictionary vs. using word processor) on learners' vocabulary development? Third, which vocabulary activities (spelling, matching, filling, defining, pronouncing, finding synonyms and writing the correct form of the verbs) do an electronic dictionary and word processor develop the most? IX Ninety-nine seventh grade female students at Fatima Alzahraa Secondry School for girls in Mafraq West-North Directorate were selected as a sample of the study in the second semester of the scholastic year 2013/2014. They were randomly assigned into three groups, two experimental groups (33 in each), and a control group (33 students). Cambridge Advanced Learner's Electronic Dictionary the monolingual was used by the first experimental group, and Microsoft Word 2010 was used by the second experimental group, while the control group used paper dictionary (Oxford Advanced Learner's Dictionary) . A seven-question performance test related to vocabulary activities to measure students' performance before and after the study was administered to all students who participated in the study. Relevant statistical analyses related to means, standard deviations, ANOVA test, and Post Hoc Test were used. The findings of the study showed that there were significant differences between the mean scores of the control group and the experimental groups due to using an electronic dictionary and word processor in favor of the experimental groups. Using electronic dictionary and word processor were helpful in developing vocabulary learning better than using paper dictionary. Finally, a number of related recommendations were presented to students, teachers, researchers, and Ministry of Education
رقم ISN
4456
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN