عنوان الإطروحه
معيقات استخدام التعليم الإلكتروني في تدريس منهاج الجغرافيا بالمرحلة المتوسطة من وجهة نظر المدرسين في مدارس محافظة الأنبار في العراق
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-12-24
اسم الطالب
مهند محمد عبدالله
المشرف
خالد يوسف القضاة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
يوسف احمد عيادات
باسل حمدان الشديفات
ممدوح هايل السرور
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة الكشف عن معيقات استخدام التعليم الإلكتروني في تدريس منهاج الجغرافيا بالمرحلة المتوسطة من وجهة نظر المدرسين في مدارس محافظة الأنبار، ولتحقيق هذا الهدف طوّر الباحث استبانة مكونة من أربعة مجالات، هي: معيقات متعلقة بالمدرس، ومعيقات متعلقة بالطلبة، ومعيقات تتعلق بالإدارة المدرسية، ومعيقات تتعلق بالأجهزة و البنية التحتية. وتكونت عينة الدراسة من (98) مدرسا ومدرسة من مديرية التربية في محافظة الأنبار. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي. وأظهرت النتائج أن المتوسطات الحسابية قد تراوحت ما بين (2.89-4.13)، حيث جاءت معيقات تتعلق بالأجهزة والبنية التحتية في المرتبة الأولى وبمستوى مرتفع، وتلاها في المرتبة الثانية معيقات تتعلق بالإدارة المدرسية وبمستوى مرتفع أيضا، بينما جاءت معيقات متعلقة بالطلبة في المرتبة الأخيرة بمستوى متوسط. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) تعزى لأثر الخبرة في جميع المجالات، باستثناء المعيقات المتعلقة بالطلبة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) تعزى لأثر المؤهل في جميع المجالات.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to show the obstacles of using electronic education in teaching geography at intermediate grade from teachers' perspectives in Al-Anbar province. To achieve the purpose of this study, the researcher developed a questionnaire consisted of four areas which was used in this study, and they are: Obstacles related to the teacher, obstacles related to the students, obstacles related to the schools administrations, and obstacles related to infrastructure . The sample of the study consisted of (98) school male and female teachers from the directorate of education in Al-Anbar province. To achieve the purpose of the study, the researcher used the descriptive method. The researcher designed a questionnaire consisted of four areas, which are: obstacles related to the students, obstacles related to the teacher, obstacles related to the schools administrations, and obstacles related to infrastructure. The findings of the study revealed that obstacles related to materials and infrastructure came in the first level with highest mean scores reached (4.13), whereas obstacles related to the school administration came in the second level with a mean score reached (4.00), while obstacles related to the students at the end when the mean score reached (2.89), the total mean score of the tool reached (3.67). The findings revealed that there were no statistically significant differences (a=0.05) due to sex in all areas, and there were no statistically significant differences (a=0.05) due to experience in all areas, except obstacles related to students, and there were no statistically significant differences (a=0.05) due to qualification in all areas
رقم ISN
4448
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN