عنوان الإطروحه
تقويم منهاج التربية الرياضية للمرحلة المتوسطة من وجهة نظر المدرسين في محافظة الانبار/ العراق
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-12-21
اسم الطالب
سيف سالم محمد الفراجي
المشرف
اسماعيل سعود العون
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
منصور نزال الحمدون
أنمار محمد أبو عبيد
صادق الحايك
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة التعرف على تقويم منهاج التربية الرياضية للمرحلة المتوسطة في العراق من وجهة نظر المدرسين في محافظة الانبار، ومعرفة فيما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى إلى متغيرات الجنس والمؤهل العلمي والخبرة. تكوّن مجتمع الدراسة من جميع مدرسي ومدرسات التربية الرياضية في مدارس التعليم العام في محافظة الانبار التعليمية في العراق؛ ونظراً لصغر حجم مُجتمع الدراسة فقد تمّ أخذه كاملاً وقد بلغ عددهم (181) فرداً من مدرسي ومدرسات التربية الرياضية، وقد وزعت عليهم الاستمارات واسترجع منها الباحث (157) استمارة بنسبة مئوية بلغت (86.7%) من مُجتمع الدراسة، ولأغراض الدراسة تم بناء استبانة تكّونت من (60) عبارة موزعة على خمس مجالات، وهي: (الأهداف والتخطيط للتدريس، المنهاج ومحتوى الكتاب المدرسي، الاستراتيجيات التدريسية، الوسائل التعليمية والتعلّمية، التقويم)، وبعد جمع البيانات وتفريغها تمت معالجتها باستخدام البرنامج الإحصائي للعلوم الاجتماعية (SPSS)، واستخدمت أساليب التحليل الوصفي للبيانات، وأساليب التحليل الاستنتاجي للبيانات من أجل تحديد مدى جوهرية الاختلافات. أظهرت الدراسة النتائج الآتية: أن تقويم منهاج التربية الرياضية للمرحلة المتوسطة في العراق من وجهة نظر المدرسين في محافظة الانبار (متوسطة) حيث بلغ المتوسط الحسابي لاستجابات عينة الدراسة (3.63: 5.00). أما النتائج الفرعية لأبعاد الدراسة ومحاورها فقد كان أقواها اطلاقاً محور "التقويم"، وتلاه "المنهاج ومحتوى الكتاب المدرسي"، ثمّ مجالي "الأهداف والتخطيط للتدريس"، و"الاستراتيجيات التدريسية"، وآخرها "الوسائل التعليمية والتعلّمية" بمتوسطات حسابية على التوالي (3.80)، (3.71)، (3.58)، (3.50). إضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقويم منهاج التربية الرياضية للمرحلة المتوسطة في العراق من وجهة نظر المدرسين في محافظة الانبار تُعزى إلى مُتغيرات الجنس والمؤهل العلمي والخبرة التدريسية على المجالات والأداة ككل، وفي ضوء النتائج التي أسفرت عنها هذه الدراسة تم صياغة عدد من التوصيات العلمية والعملية.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the calendar Platform for Physical Education intermediate phase in Iraq, from the standpoint of teachers in the province of Al-Anbar, and determine if there were statistically significant differences attributable to the variables of gender, educational qualification and experience. The study population consisted of all teachers of physical education in the public schools in Al-Anbar educational province in Iraq; and because of the small size of the study population has been taken in full has been numbered (181) as a teacher and school teachers of Physical Education, has distributed them forms and recalled them Researcher (157) form a percentage of (86.7%) of the study population, and for the purposes of the study was to build a questionnaire as a psychometric President of the tool, and be the questionnaire (60) spread over five areas of the phrase, namely: (goals and planning for the teaching, the curriculum and the content of the textbook, strategies teaching, learning and teaching aids, Calendar), and after data collection and discharge have been processed using (SPSS), and used the descriptive data analysis techniques, and methods of deductive analysis of the data in order to determine the extent of substantial differences. Study, the following results: the calendar Platform for Physical Education intermediate phase in Iraq from the perspective of teachers in Al-Anbar (medium) as it reached the arithmetic average of the responses of the study sample (3.63: 5.00). The sub-results of the dimensions of the study and axes was strongest absolutely axis "Calendar", followed by "curriculum and the content of the textbook", then the areas of "goals and planning to teach," and "teaching strategies," and most recently "teaching aids and learning" averages calculation respectively (3.80), (3.71), (3.58), (3.50). In addition to the lack of statistically significant differences in the calendar Platform for Physical Education intermediate stage in Iraq from the perspective of teachers in Al-Anbar due to gender and qualification variables and experience teaching at the fields and the tool as a whole, and in light of the results of this study has been the formulation of a number of recommendations scientific and practical
رقم ISN
4447
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN