عنوان الإطروحه |
القواعد النحوية التي يوظفها طلبة الصف الثالث المتوسط في التعبير الإبداعي في ضوء كتاب قواعد اللغة العربية المقرر في العراق
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2014-11-04 |
اسم الطالب |
شهاب احمد حسن الجبوري
|
المشرف |
حمود محمد العليمات |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
سعاد عبد الكريم الوائلي |
سامي محمد الهزايمة |
أديب ذياب حمادنة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/المناهج العامة |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدِّراسة إلى تعرُّف مدى توظيف طلبة الصف الثالث المتوسط للقواعد النحوية التي يتضمنها كتاب قواعد اللغة العربية المقرر عليهم في جمهورية العراق في التعبير الإبداعي لديهم. ولتحقيق هذا الهدف سعت الدِّراسة إلى الإجابة عن الأسئلة الآتية:
1- ما هي الموضوعات النحوية التي يتضمنها كتاب قواعد اللغة العربية المقرر على طلبة الصف الثالث المتوسط في العراق؟
2- إلى أي مدى يستطيع طلبة الصف الثالث المتوسط توظيف القواعد النحوية التي يدرسونها في كتاب قواعد اللغة العربية المقرر في التعبير الإبداعي لديهم؟
3- هل يختلف مدى توظيف طلبة الصف الثالث المتوسط للقواعد النحوية في التعبير الإبداعي لديهم باختلاف الجنس (ذكر، أنثى)؟
4- ما هي الأخطاء النحوية الشائعة لدى طلبة الصف الثالث المتوسط في تعبيرهم الإبداعي؟
تكونت عينة الدِّراسة من(330) طالباً وطالبةً من طلبة الصف الثالث المتوسط الذين يدرسون ضمن منطقة الدورة التابعة لمديرية تربية بغداد الكرخ الثانية، وبعينة نسبتها(5%) من مجتمع الدِّراسة الأصلي الذي بلغ عدد طلابه (6060) طالباً وطالبةً، حيث اُختيرت أربع مدارس ممثلة لها بالطريقة العشوائية، وتم تخصيص مدرستين للذكور، ومدرستين للإناث.
ولتحقيق هدف الدِّراسة أعدَّ الباحث بطاقتي تحليل تكونت البطاقة الأولى من جزئين، الجزء الأول منها كان، (لرصد الموضوعات النحوية التي يوظفها طلبة الصف الثالث المتوسط في التعبير الإبداعي في ضوء كتاب قواعد اللغة العربية المقرر في العراق)، والجزء الثاني كان(لرصد تراكم الاستخدام ونسبتها المئوية)، أما بطاقة التحليل الثانية فكانت (لرصد الأخطاء النحوية الشائعة في كتابات الطلبة التعبيرية وتكراراتها ونسبتها المئوية)، جرى التحقق من صدقها وثباتها، وفي ضوء هذه الأدوات تم تحليل كتابات الطلبة التعبيرية.
حُسبت التكرارات والنسب المئوية لتحديد الاستعمال الصحيح وغير الصحيح في كتابات الطلبة التعبيرية، واستخدام تطبيق (Chi-Square) الإحصائي لتحديد الفروق بين الذكور والإناث، وقد أظهرت الدِّراسة النتائج الآتية:
1- إنَّ الطلبة وظفوا موضوعات الكتاب ولكن النتائج أشارت إلى إنهم يخطئون فيها جميعاً إلى الحد الذي يشير إشارة واضحة إلى ضعف الطلبة في القواعد النحوية.
2- أظهرت قيم(Chi-Square) وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(?=0.05) لصالح الإناث على الذكور وبالعكس في بعض من الموضوعات النحوية التي تضمنها الكتاب المقرر، وفي البعض الآخر لم تشر قيم (Chi-Square) إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح احد الطرفين.
3- أظهرت نتائج الدِّراسة كذلك شيوع العديد من الأخطاء النحوية في كتابات الطلبة التعبيرية.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to find out the extent of employment of students of third medium grade to the grammatical rules which contained in Arabic grammar book in Republic of Iraq in creative expression for them. To achieve this objective the study attempted to answer the following questions:
1- What is the grammatical topics contained in Arabic grammar book performed on students of third medium grade in Republic of Iraq?
2- To what extent can the students of third medium grade perform the grammatical rules which they study in Arabic grammar book in creative expression for them? 3- Does the extent of employment of students of third medium grade to the grammatical rules vary depending on sex (Male, Female)?
4- What are the common grammatical mistakes among the students of third medium grade in their creative expression?
The study sample consisted of (330) male and female students from the students of third medium grade who study within the area of the session of the second Directorate of Education in Baghdad/ Karkh, and with a sample rate of ( 5%) from the original study community which its student reached (6060) male and female students, where four schools have been selected randomly; two schools have been allocated for male and two schools have been allocated for female.
To achieve the target of the study the researcher prepared two analysis cards; the first consisted of two parts, the first part was (to observe the grammatical topics that have been performed by the students of third medium grade in creative expression in the light of Arabic grammar book in Republic of Iraq), and the second part was (to monitor the accumulation of use and its percentage). While the second analysis card was (to monitor the common grammatical mistakes and their frequency and percentage in the writings of students), the sincerity and persistence of this have been validated, and the writings of students have been analyzed in the light of this tools .
The frequencies and percentages have been calculated to determine the proper and improper use in written expression of students, and used the statistical application (Chi- Square) to determine the disparities between male and female. The study showed the following findings:
1- The students performed the topics of the book but the results indicated that they make mistake in all of them to the extent that indicates a clear reference to the weakness of the students in the grammatical rules.
2- The values of ( Chi- Square) showed that there are statistically significant differences at the significance level ( ?= 0.05) in favor of females on males, , and vice versa in some of grammatical topics contained in the textbook, while other values of (Chi- Square) did not indicate to the statistically significant differences in favor of one of the parties.
3- The findings showed that there are common grammatical mistakes in the written expression of students
|
رقم ISN |
4445 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|