عنوان الإطروحه
درجة تضمين مناهج المواد الإجتماعية للمرحلة المتوسطة في دولة الكويت لمفاهيم الأمن الاجتماعي من وجهة نظر معلمي المواد الإجتماعية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-06-11
اسم الطالب
خالد دغيم متعب العدواني
المشرف
باسل حمدان الشديفات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
إبراهيم عبد القادر القاعود
ماهر مفلح الزيادات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدِّراسة التعرف إلى درجة تضمين مناهج المواد الإجتماعية للمرحلة المتوسطة في دولة الكويت لمفاهيم الأمن الاجتماعي من وجهة نظر معلمي المواد الإجتماعية، وتكونت عينة الدراسة من (273) معلماً ومعلمة، وتم استخدام المنهج الوصفي، وتكونت أداة الدراسة من استبانة مكونة من (50) فقرة، وأظهرت الدِّراسة ما يلي: - جاءت درجة تضمين مناهج المواد الإجتماعية للمرحلة المتوسطة في دولة الكويت لمفاهيم الأمن الاجتماعي من وجهة نظر معلمي المواد الإجتماعية بدرجة كبيرة. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد عينة الدِّراسة من المعلمين والمعلمات تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، عند كل المجالات ما عدا مجال دور معلمو المواد الإجتماعية في تحقيق الأمن الاجتماعي وجاءت الفروق لصالح المعلمات. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى للمؤهل العلمي ولصالح ممن مؤهلهم دراسات عليا في مجال مفاهيم الأمن الاجتماعي المتضمنة في كتب الدِّراسات الإجتماعية للمرحلة المتوسطة. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى للمؤهل العلمي ولصالح ممن مؤهلهم دراسات عليا في مجالات دور مناهج المواد الإجتماعية في تحقيق الأمن الاجتماعي، ودور معلمو المواد الإجتماعية في تحقيق الأمن الاجتماعي، وعلى مجال الأداة ككل. - عدم وجود فروق دالة إحصائياً في تقديرات أفراد عينة الدِّراسة نحو درجة تضمين مناهج المواد الإجتماعية لمفاهيم الأمن الاجتماعي باختلاف مستويات متغير سنوات الخبرة عند جميع المجالات والأداة ككل. وقد أوصت الدِّراسة بأن تعمل وزارة التربية على تضمين كتب الدراسات الاجتماعية دروساً لمفاهيم الأمن الاجتماعي بشكل مباشر، مثل مفاهيم: التعاون، والاعتماد على الذات، والمحافظة على المال العام، والمحافظة على النظافة الشخصية.
الملخص بالانجليزي
This study aims at identifying the degree of social curriculum materials inclusion for the middle school in the State of Kuwait to the concepts of social safety from the perspective of social studies teachers. The study try to show if there are any significance differences at (0.05=a) on the degree include social studies curriculum materials for middle school in the State of Kuwait to the concepts of social safety attributed to the variables ( gender, qualification, number of years of experience) . A descriptive analytical method was used to determine if there were statistically significant differences at the level of significance. A questioner was distributed to the 273 teachers of social studies. The finding of the study showed the following: There are statistically significant differences due estimation of social studies teachers to the extent included social studies curriculum materials middle school in the State of Kuwait to the concepts of social safety from the perspective of social studies teachers, and there are no statistically significant differences due to the variables gender, qualification, and experience. The lack of statistically significant differences between the responses of the study sample of teachers due to the variable gender , when all fields except field role teachers of social studies in the achievement of social safety came differences in favor of the parameters in the degree include curriculum materials social for the middle school concepts social safity Safety , and the presence of statistically significant differences between male and female teachers who have bachelor scientific higher Diploma of hand, and those who have bachelor scientific Graduate other hand, in the field of the concepts of social safety contained in the books of social studies for the middle school, and came differences in favor of teachers who have bachelor scientific Graduate ( master's and doctorate ) . There are statistically significant differences between male and female teachers who have bachelor degree from the hand, and those who have bachelor scientific Graduate other hand, in the areas of the role of curriculum materials Social in achieving social safety , and the role of teachers of social studies in the achievement of social social safety , and in the area of the tool as a whole , and came differences in favor of teachers who have bachelor science graduate ( master's and doctoral degrees ) , in addition to the lack of statistically significant differences at the level of significance (? = 0.05) between the averages for the degree of appreciation of the study sample some degree include curriculum materials social concepts of social in different levels of variable years of Experience when all fields and the tool as a whole . The study recommended curriculum materials to enrich the social concepts of Social Safety, and a culture of Social Safety among students in particular, and between members of the community
رقم ISN
4442
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN