عنوان الإطروحه
أثر استخدام الطريقة التاريخية في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة التاريخ في محافظة كركوك
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-11-05
اسم الطالب
غسان محمد مبارك اللهيبي
المشرف
ماهر مفلح الزيادات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمد سليمان جوارنة
ممدوح هايل السرور
باسل حمدان الشديفات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/الدراسات الاجتماعية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام الطريقة التاريخية في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة التاريخ في محافظة كركوك، وتكون مجتمع الدراسة من جميع طلاب الصف الثاني المتوسط في المدارس المتوسطة (بنين) التابعة للمديرية العامة لتربية محافظة كركوك في جمهورية العراق، وذلك خلال الفصل الثاني من العام الدراسي ( 2013/2014)، والبالغ عددهم (23,264) طالباً بالصف الثاني المتوسط، وتم اختيار عينة الدراسة بالطريقة القصدية وتكونت من (64) طالبا تم تقسيمهم إلى مجموعتين احدهما تجريبية (32) طالبا درست بالطريقة التاريخية، والأخرى ضابطة (32) طالبا درست بالطريقة الاعتيادية، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، ولغايات تحقيق أهداف الدراسة طور الباحث اختبارا للتفكير الناقد بمحتوى تاريخي على غرار اختبار واطسون- جليسر للتفكير الناقد. مكون من (40) فقرة، تقيس خمس مهارات للتفكير الناقد وهي: مهارة الاستنتاج (9 فقرات)، ومهارة معرفة الافتراضات والمسلمات (9 فقرات)، ومهارة الاستنباط (9 فقرات)، ومهارة التفسير(6 فقرات)، ومهارة تقويم الأدلة الحجج (7 فقرات). تم التأكد من صدق الاختبار من خلال عرضه على مجموعة من المحكمين، كما تم استخراج دلالات صدق البناء التكويني للاختبار، وتم التحقق من ثبات الاختبار باستخدام طريقة الاختبار وإعادة الاختبار، وبلغت قيمة معامل الثبات الكلي للاختبار (0.86). وأظهرت نتائج الدراسة وجود فرق ذو إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ? ?) بين متوسط أداء طلاب الصف الثاني المتوسط ??? اختبار التفكير الناقد الكلي يعزى إلى طريقة التدريس، ولصالح الطريقة التاريخية، كما أظهرت النتائج وجود فرق ذو إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ? ?) بين متوسط أداء طلاب الصف الثاني المتوسط ??? أبعاد اختبار التفكير الناقد (الاستنتاج، ومهارة معرفة الافتراضات والمسلمات، ومهارة الاستنباط، ومهارة التفسير، ومهارة تقويم الأدلة والحجج) يعزى إلى طريقة التدريس، ولصالح الطريقة التاريخية. في ضوء نتائج الدراسة قدم الباحث مجموعة من التوصيات والمقترحات من أهمها: ضرورة الاهتمام باستخدام الطريقة التاريخية في تدريس مادة التاريخ للصف الثاني المتوسط، والاهتمام بالوثائق التاريخية تناولها بشكل رئيس في منهاج التاريخ، وأنّ يشتمل الكتاب الدراسي على مجموعة من الوثائق التاريخية المناسبة للطلاب حتى يتدرب الطلاب، على قراءة الوثائق وتحليلها وتفسيرها
الملخص بالانجليزي
The aim of this study was to investigate the effect of using the historical method in the development of critical thinking skills among students in second grade average in history in the province of Kirkuk, and the study population consisted of all second-graders average in middle school (boys), a subsidiary of the General Directorate for Educational Kirkuk province in the Republic of Iraq , during the second semester of the academic year (2013/2014), totaling (23,264) students in grade average, was chosen as the study sample way intentionality and consisted of 64 students were divided into two groups, one experimental (32) students studied the way historical, the other officer (32) students studied in the usual way, and the researcher used the quasi-experimental, but the goals of achieving the objectives of the study, the researcher developed a test of critical thinking along the lines of the content of the historic test and Atson- Glaser critical Thinking. Consisting of 40 items, measuring five skills of critical thinking, namely: skill conclusion (9 paragraphs), and the skill of knowing the assumptions and postulates (9 paragraphs), and the skill of the elicitation (9 paragraphs), and the skill of interpretation (6 paragraphs), and the skill of evaluating the evidence arguments (7 paragraphs). It was ascertained the veracity of the test during his presentation to a group of arbitrators, as was extracted semantics sincerity formative construction of the test was to verify the stability of the test using the method of testing and re-testing, and the value of reliability coefficient for the total test (0.865). The study results showed a difference with a statistical significance level (0.05 ? ?) between the average performance of second-graders on average test critical thinking, the total attributable to the method of teaching, and in favor of the historical method, and the results showed a difference with a statistical significance level (0.05 ? ?) between the average performance of second-grade students on the average dimensions of the test of critical thinking (Conclusion, skill and knowledge of the assumptions and postulates, and the skill of deduction, interpretation and skill, and the skill of evaluating the evidence and arguments) attributable to the method of teaching, and in favor of the historical method. In light of the results of the study, the researcher presented a set of recommendations and suggestions of the most important: the need for attention using the historical method in teaching history to second grade average, and interest in the documents of historical addressed mainly in the Platform of history, and that includes the textbook on a set of historical documents appropriate for students even trained students , to read the documentation, analysis and interpretation
رقم ISN
4431
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN