عنوان الإطروحه
The Effect of Using Web-Cam Chat on the Undergraduate EFL Learners' Socio-Cultural Competence
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-11-06
اسم الطالب
احمد ابراهيم الطيف
المشرف
احمد موسى بطاينة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
فواز عبد الحق الزيون
علي فرحان ابو صعليك
عواطف مزعل ابو الشعر
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى تفحص الدردشة المرئية كواحدة من أكثر أدوات الكمبيوتر تأثيراً، وقياس تأثيرها على الكفاية الاجتماعية الثقافية لمتعلمي اللغة الانكليزية كلغة أجنبية في المرحلة الجامعية. حاولت الدراسة الإجابة على الأسئلة التالية : 1. هل هناك فرق ذو دلالة إحصائية بين المتوسط الحسابي للمجموعتين التجريبية والضابطة في العناصر الثقافية الاجتماعية للغة يعزى لطريقة التدريس (الدردشة المرئية مقابل الطريقة التواصلية الاعتيادية). 2. هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسط الحسابي في العناصر الاجتماعية-الثقافية (غير المنطوقة- أدبية- سياسية- اقتصادية- عروضية- جغرافية- تاريخية- تعليمية - دينية- اجتماعية- رياضية وترفيهية) نتيجة لاستخدام الدردشة المرئية؟ 3. هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسط الحسابي للمجموعة التجريبية في (مهارات إنتاجية ومهارات التلقي) نتيجة لاستخدام الدردشة المرئية ؟ تكونت عينة الدراسة من (38) طالباً/طالبة من متعلمي اللغة الانكليزية كلغة أجنبية في جامعة آل البيت خلال الفصل الدراسي الثاني للعام 2013-2014 وزعوا على شعبتين: شعبة (1) تكونت من (20) طالبا/طالبة، اختيروا كمجموعة تجريبية و شعبة (2) تكونت من (18) طالبا/طالبة، اختيروا كمجموعة ضابطة. تم جمع البيانات خلال 8 أسابيع. تكون الامتحان القبلي والبعدي من جزئيين: جزء كتابي وجزء لفظي لاختبار قدرات طلاب اللغة الانكليزية كلغة أجنبية على التفاعل ثقافيا وبطريقة مناسبة. لتقييم مدى تأثير الدردشة المرئية على الكفاية الثقافية - الاجتماعية لمتعلمي اللغة الانكليزية كلغة أجنبية، اخضع طلاب المجموعتين لامتحان كتابي ولفظي في بداية الفصل الدراسي الثاني للعام لدراسي 2013-2014 لتحديد معرفتهم الثقافية - الاجتماعية الفعلية قبل بدء التجربة وبعد ثمانية أسابيع، اخضع الطلبة نفس الامتحان كامتحان بعدي. أشارت نتائج الدراسة بان أداء المجموعة التجريبية كان أفضل من المجموعة الضابطة في العناصر الاجتماعية-الثقافية للغة. بناء على ذلك، قدمت مجموعة من التوصيات في ضوء نتائج الدراسة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at investigating the use of Web-cam chat as one of the most effective tools of Computer-Mediated Communication (CMC), and measuring its effect on the socio-cultural competence of the EFL learners. The study tried to answer the following questions: 1. Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the socio-cultural aspects of language due to the method of teaching (Web-Cam vs. regular communicative method)? 2. Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental group's subjects learning of each socio-cultural aspects of language (social, educational and religious, historical and geographical, sport and entertainment, non-verbal and prosodic, political and economic, and literary and aesthetic) as a result of using Web-Cam chat? 3. Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students' performance in the (receptive and productive) skills as a result of using Web-Cam chat? The sample of the study consisted of 38undergraduate EFL learners who registered for a Conversational Skills Course, which call Penguin Functional English Book by Peter Watcyn-Jones. Code No. 1302109at Al-al-Bayt University during the academic year 2013/2014. However, the chosen sample of the study was of two groups: Group one consisted of (20) students, which was chosen as an experimental group, and group two consisted of (18) students, which was assigned as a control group. Data were collected within 8 weeks. The pre-test and post-test were of two parts; a written part and an oral part that tested the EFL students' ability to interact appropriately in culture-based communicative settings. To assess the effect of using web-cam chat on EFL learners' socio-cultural competence, students in both groups sat for a written and an oral test at the beginning of the second semester of the academic year 2013/2014 so as to determine their actual socio-cultural knowledge before starting the experiment. After eight weeks, the same test was administered as a post-test. The results of the study indicated that the experimental group performed better that the control group in the socio-cultural aspects of language due to the new method of teaching that is Web-Cam chat. The results of the study showed that the experimental group acquired some socio-cultural aspects rather than the others. In other words, they acquired the social, educational and religious, historical and geographical, and sport and entertainments aspects better than the non-verbal and prosodic, political and economic, and literary and aesthetic aspects of language. Additionally, the findings of the study revealed that the experimental group students have developed their language skills. This might be due to the effect of web-cam chat through which the experimental groups' students interacted a lot with native speakers of English.Accordingly, a set of recommendations were provided at the end of this study
رقم ISN
4406
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN