عنوان الإطروحه
The Effect of Using Web-Cam Chat on the Undergraduate EFL Students' Pragmatic Competence
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-11-03
اسم الطالب
ناظم عبيد حسين
المشرف
احمد موسى بطاينة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
غالب ربابعة
عواطف مزعل ابو الشعر
علي فرحان ابو صعليك
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام الدردشة المرئية عبر الانترنت على الكفاية البراجماتية لطلبة اللغة الانكليزية لغة أجنبية في المرحلة الجامعية في الأردن. طبق المنهج الكمي لتحديد أو لا، ما إذا كان استخدام الدردشة المرئية عبر الانترنت له أثر إيجابي على الكفاية البراجماتية لطلبة اللغة الانكليزية لغة أجنبية في المرحلة الجامعية. ثانيا، الأثر النسبي لتقديم البراجماتية من خلال نظامين اثنين وجها لوجه، والأنشطة في الفعاليات الصفية والاتصالات الحاسوبية عن طريق الدردشة المرئية (الويب كام) أي الفيسبوك اوسكايب. وكذلك تحاول الإجابة عن الأسئلة التالية: 1- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في الكفاية البراجماتية عن طريق التدريس (الاتصالات الحاسوبية باستخدام الدردشة المرئية مقابل الطريقة التواصلية العادية)؟ 2- في أي العناصر البراجماتية استطاع المتعلمون أن يتطوروا أكثر نتيجة استخدام الدردشة المرئية ؟ وتشمل هذه العناصر (وظيفة الخطاب، خطاب الأفعال، وظيفة الكلام، الدرجات الرسمية، حدود الذات والتأدب). 3- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في الكفاية البراجماتية بسبب المهارات (المهارات المستلمة مقابل المهارات الإنتاجية)؟ تكونت عينة الدراسة من اثنين وثلاثين طالبا وطالبة في المرحلة الجامعية الذين يشكلون فئتين في منهاج "مهارات المحادثة" حيث جرت التجربة في جامعة آل البيت في الأردن، خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2013/2014. أجريت مقابلات مع الطلبة من أجل معرفة مستوياتهم الفعلية في الكفاية البراجماتية للغة الإنجليزية قبل البدء في التجربة. تم تقسيم العينة إلى مجموعتين: المجموعة الضابطة وتألفت من (15 طالبا وطالبة) كانت تدرس باستخدام طريقة التواصل العادية وذلك من خلال تلقي الدروس من قبل مدرس المادة، في حين أن المجموعة الثانية التجريبية وقد تألفت من (17 طالبا وطالبة) باستخدام الدردشة المرئية. بعد إجراء أنشطة الصفية، اجري الاختبار البعدي وجهزت العلامات لآجل التحليل الإحصائي. أظهرت النتائج أن استخدام الدردشة المرئية عبر الانترنت لطلبة اللغة الانكليزية لغة أجنبية كان له أثر إيجابي على الكفاءة البراجماتية للمتعلمين في المرحلة الجامعية. أن المتعلمين الذين درسوا عبر الانترنت كان أدائهم أفضل في الجوانب العملية للغة الإنجليزية من أولئك الذين لم يفعلوا ذلك. وأشارت النتائج أيضا إلى أن التكنولوجيا يمكن أن تكون أداة قيمة لتقديم البراجماتية التعليمية. علاوة على ذلك، كشفت نتائج الدراسة أن الطلبة حصول على المهارات (التحدث والاستماع) في بيئة الدردشة المرئية بكفاءة وفعالية أكبر مما كانت عليه في طريقة التواصلية العادية.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the effect of using web-cam chat on developing of the pragmatic aspects of language by college-level English as foreign language (EFL) learners in Jordan. A quantitative approach was applied to determine first, whether the use of web-cam chats had a positive effect on EFL learners' pragmatic competence. Second, the effect of presenting pragmatic through two delivery systems face-to-face, in-class activities and computer-mediated communication (CMC) via web-cam chats i.e. Facebook and Skype was investigated in this study. The study attempted to answer the following questions: 1- Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in performance due to the method of teaching (web-cam chat CMC vs. a regular communicative method)? 2- Which pragmatic aspects of language do learners develop more as a result of using web-cam chat? These aspects include (discourse function, speech acts, speech function, degrees of formality, and politeness) 3- Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in performance due to skills (receptive vs. productive skills)? The sample of the study consisted of thirty-two undergraduate students who made up two intact classes in a "Conversation Skills course, which call Penguin Functional English by Peter Watcyn-J0nes .Code N 1302109? at AL al-Bayt University in Jordan, during the second semester of the academic year 2013/2014. The students were interviewed in order to know their actual levels in the pragmatic aspects of English before starting the experiment. The sample was divided into two groups; the control group (15 students) was taught the course content using the regular communicative method through which students received instructor-led lessons from the textbook, while group two, the experimental (17 students) was taught using web-cam chat. After conducting the activities, a post test was administered. Scores were tabulated and prepared for statistical analysis. The results showed that web-cam chat had a positive impact on the EFL learners' pragmatic competence. Learners who studied via web-cam chat performed better on the pragmatic aspects of English post-test than those who did not. The findings also indicated that technology can be a valuable tool for delivering pragmatic instruction. Moreover, the findings of the study revealed that students acquired the speaking and listening skills in web-cam chat more efficiently and effectively than in the regular communicative method
رقم ISN
4405
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN