عنوان الإطروحه
The Effect of Using Computer Mediated Communication on Jordanian English Major Students' Non-Verbal Competence
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-07-23
اسم الطالب
اسراء علي حمد الحمود
المشرف
احمد موسى بطاينة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عواطف مزعل ابو الشعر
علي فرحان ابو صعليك
فواز عبد الحق الزبون
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء اثر استخدام وسائط الدردشة المرئية كواحدة من أكثر أدوات الحاسوب تأثيرا على الكفاية غير لفظية , وقياس تأثيرها على الكفاية الغير لفظية لطلبة اللغة الإنكليزية الأردنيين. تكونت عينة الدراسة من مئة وثلاث وعشرين طالباً وطالبه من المرحلة الجامعية الذكور والإناث في جامعة ال البيت, كلية الآداب والعلوم الانسانية , قسم اللغة الانكليزية وآدابها في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2015/2014. وتم تقسيم العينة عشوائياً إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة. وتم جمع البيانات خلال ثمانية أسابيع. درست المجموعة التجريبية باستخدام طريقة الدردشة المرئية بوساطة الحاسوب, بينما تم تدريس المجموعة الضابطة باستخدام الطريقة التقليدية من قبل نفس الأستاذ. وتم إخضاع الطلبة إلى امتحان قبلي وامتحان بعدي للوقوف على وجود أية فروق بينهما قبل إجراء التجربة وبعدها لتقييم مدى تأثير الدردشة المرئية على الكفاية لغير لفظية لطلبة اللغة الإنكليزية الأردنيين. اشارت نتائج الدراسة بان اداء المجموعة التجريبية كان افضل من المجموعة الضابطة في بعض مهارات الكفاية غير لفظية وبعض مهارات اللغة و منها المحادثة. بناء على ذلك قدمت مجموعة من التوصيات في ضوء نتائج الدراسة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at investigating web-cam chat as one of the effective tools of Computer-Mediated Communication (CMC), and measuring its effect on the non-verbal competence of EFL learners. The sample of the study consisted of 123 undergraduate EFL learners at Al-al-Bayt University, during the first semester of the academic year 2014/2015 The study sample was chosen from all sections which registered for that course random selection and consisted of 123 students divided into two sections; section 1 was assigned as experimental group consisting of 70 students, section 2 was assigned as control group consisting of53 students. Data were collected within 8 weeks. Both pre and post-tests comprised a listening and an oral section that tested the EFL students? ability to interact non-verbally appropriately in communicative settings. To assess the effect of web-cam chat on EFL learners? non-verbal competence. Students in both sections sat to a written and an oral pre-test at the beginning of the first semester of the academic year 2014 /2015 to determine their actual non-verbal knowledge before starting the experiment. The same test was administered eight weeks later as a post-test. The results of the study indicated that web-cam chat has a positive effect on learning the non-verbal aspects of language. Additionally, the experimental group performed better than the control group in the non-verbal aspects of language. Furthermore, the experimental group acquired certain non-verbal aspects (body contact, proximity, posture, physical appearance, facial and gestural movement, borders of the self, and emotional tone of speech)of language as a result of using web-cam. The experimental group developed listening and speaking skills better than in reading and writing. Finally, a set of recommendations were provided at the end of this study
رقم ISN
4404
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN