عنوان الإطروحه |
درجة التزام مدرسي اللغة العربية بالكفايات اللغوية أثناء التدريس في المرحلة الإِعدادية في العراق
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2014-07-24 |
اسم الطالب |
علي غازي مهدي
|
المشرف |
هيثن ممدوح القاضي |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
حمود محمد العليمات |
طه علي حسين الدليمي |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/اللغة العربية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدّراسة إلى تعرف درجة التزام مدرسي اللغة العربية بالكفايات اللغوية أثناء التدريس في المرحلة الإعدادية في العراق.
وتكون مجتمع الدّراسة من مدرسي اللغة العربية في محافظة ذي قار للعام الدّراسي 2013)/2014)، والبالغ عددهم (391) مدرسًا ومدرسة، وتكونت عينة الدّراسة من (100) مدرس ومدرسة منهم (58) مدرسًا و(42) مدرسة.
ولتحقيق أهداف الدّراسة أستخدم المنهج الوصفي، إذ طوَّر الباحث أداة متمثلة ببطاقة ملاحظة لقياس درجة التزام المدرسين بالكفايات اللغوية، إذ تكونت من (44) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات هي: مجال (الكفايات النحوية، ومجال الكفايات الأدبية)، ومجال الكفايات البلاغية. وقد جرى تطبيقها على أفراد عينة الدّراسة.
وأظهرت النتائج أنَّ درجة التزام المدرسين بالكفايات النحوية جاءت بدرجة متوسطة، ودرجة التزام مدرسي اللغة العربية بالكفايات الأدبية والبلاغية بدرجة منخفضة، بينما أظهرت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيري الجنس والخبرة.
وفي ضوء نتائج الدِّراسة أوصى الباحث
|
الملخص بالانجليزي |
The study aimed at identifying the commitment degree of Arabic teachers to the linguistic competencies during teaching in the preparatory stage in Iraq. The researcher used the descriptive approach. The study population consisted of Arabic language teachers in the province of Dhi Qar, for the academic year (2013 / 2014), the total population of the study was (391) male and female teachers. The sample of the study consisted of (100) male and female teachers, (58) male teachers and (42) female teachers.
To achieve the objectives of the study, the researcher developed a tool represented by a note card to measure the degree of teachers commitment to the linguistic competencies, this note card consisted of 44 items distributed on three areas: the area of grammatical competency, literary field competencies, and the field of rhetorical competencies. These items were applied on the sample of the study.
The results showed that the degree of teachers' commitment to the grammatical competencies came with medium degree, the degree of Arabic language teachers' commitment to the literary and rhetorical competencies came with low degree. The results also showed no statistically significant differences attributed to the variables of sex and experience
|
رقم ISN |
4401 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|