عنوان الإطروحه |
"أثر تدريس اللغة العربية باستخدام استرتيجية التعليم المتمازج في تحصيل طلبة الصف الاول المهني في العراق واتجاهات المدرسين نحوها"
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2014-11-03 |
اسم الطالب |
محمد حسن عبيد
|
المشرف |
اديب ذياب حمادنة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
عبد الرحمن عبد علي الهاشمي |
قاسم نواف البري |
هيثم ممدوح القاضي |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/اللغة العربية |
الملخص بالعربية |
هدفت الدِّراسة إلى استقصاء أثر تدريس اللغة العربية باستخدام استراتيجية التعليم المتمازج في تحصيل طلبة الصف الأول المهني في العراق واتجاهات المدرسين نحوها. استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وتمثلت الدِّراسة من اختبار تحصيلي (قبلي ? بعدي) في مادة اللغة العربية للدروس الخمسة (قصيدة البردة، خطبة الرسول صلى الله عليه وسلم، أمثال وحكم، الفاعل، المفعول به) للكشف عن مستوى تحصيل الطلبة ، وجرى تطوير وحدة دراسية باستخدام برمجية عرض على Power Point مع زيارة بعض المواقع الإلكترونية التعليمية على الشبكة العنكبوتية، ولقياس اتجاهات المدرسين تم إعداد استبانة للكشف عن اتجاهاتهم نحو استخدام التعليم المتمازج في تدريس اللغة العربية، وتم التأكد من صدق الأدوات بعد عرضها على مجموعة من المحكيمن والمختصين، تكونت عينة الدِّراسة من (42) طالباً و (44) طالبة من طلبة الصف الأول المهني, وقسمت العينة إلى مجموعتين (تجريبية وضابطة) , بينما تكونت عينة المدرسين من (37) مدرساً و(27) مدرسة لمادة اللغة العربية في التعليم المهني لمحافظة الانبار.
وأظهرت النتائج وجود أثر ذات دلالة احصائية لاستخدام استراتيجية التعليم المتمازج في رفع تحصيل طلبة الصف الأول المهني في مادة اللغة العربية، ووجود فروق دالة إحصائياً تعزى لأثر الجنس وكانت لصالح الذكور، وأظهرت النتائج أنَّ اتجاهات المدرسين كانت ايجابية ومرتفعة نحو استخدام استراتيجية التعليم المتمازج في مادة اللغة العربية، ووجود فروق ذات دلالة احصائية لإتجاهات المعلمين بحسب الجنس، وكانت الفروق لصالح الذكور. وأوصى الباحث بإجراء المزيد من الدِّراسات في التعليم المتمازج للمراحل الدِّراسية المختلفة وللمواد الدِّراسية الأخرى في العراق، وتشجيع مدرسي اللغة العربية ومدرساتها على استخدام استراتيجية التعليم المتمازج في العملية التعليمية التعلمية.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to investigate the effects of teaching Arabic language by using the strategy of blended learning on the achievement of the students of first vocational grade in Iraq and the trends of teachers toward it. The author used the Quasi- experiential approach. The study tools were achievement pre and post- tests in Arabic subject for the five lessons (Al-Borda poem, the speech of the prophet PBUH, proverbs, the subject, the object) to examine the level of students' achievements. A study module was developed using a presentation program on PowerPoint in addition to visiting some educational websites on the net. To measure the trends of teachers, aquestionnaires was used to examine their trends toward using blended learning in teaching Arabic language. The validity of the tools was verified by the apanel of judges and specialists.
The sample of the study contained (42) male students and (44) female students of the first vocational grade and was divided into two groups (experiment and control) while the other sample consisted of (37) male taechers and (27) female teachers of Arabic subject in vocational education in Al-Anbar governarate.
The result of the study showed that there is a statically significant in using the strategy of blended learning in raising the achievement of students of the first vocational grade in Arabic subject, and statistically significant differences that are attributed to the gender effect for the benefit of males. The results also showed that the teachers' trends were positive and high toward using the strategy of blended learning in Arabic subject, and there are statistically significant differences for the trends of teachers according to gender, the differences were for the benefit of males.
The author recommended doing more experiments on blended learning for various grades and for other subjects in Iraq, and to encourage Arabic subjects teachers on using a modern strategies as the strategy of blended learning in the teaching process
|
رقم ISN |
4393 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|