عنوان الإطروحه |
أثر أسلوب المسرح التعليمي في تنمية التفكير الإبداعي والتحصيل في مادة اللغة العربية لدى طلبة الصف الثاني المتوسط في بغداد- الكرخ
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2014-06-26 |
اسم الطالب |
احمد ظاهر محسن خاجي
|
المشرف |
أديب ذياب حمادنة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
أكرم عادل البشير |
سامي محمد الهزايمة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
المناهج والتدريس/اللغة العربية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذهِ الدِّراسة إلى استقصاء أثر أسلوب المسرح التعليمي، في تنمية التفكير الإبداعي والتحصيل في مادة اللغة العربية لدى عينة من طلبة الصف الثاني المتوسط في مدارس مديرية تربية بغداد الكرخ الثانية في العراق.
ولتحقيق هذا الهدف، أختيرت عينة الدِّراسة من المدارس التابعة لمديرية تربية بغداد الكرخ الثانية، حيث بلغ عدد أفراد الدِّراسة (120) طالبا ًوطالبة، تمَّ تقسيمهم إلى مجموعتين أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة، إذ تمَّ تطبيق أسلوب المسرح التعليمي على أفراد المجموعة التجريبية لمدة ثمانية أسابيع. ولقياس أثر أسلوب المسرح التعليمي، طُبقَّ اختبار تورانس للتفكير الإبداعي بصورتهِ اللفظية على أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة قبل تطبيق أسلوب المسرح التعليمي كاختبار قبلي وبعدي. وكذلك طُبقَّ اختبار التحصيل الدِّراسي في مادة اللغة العربية على أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في بداية تطبيق أسلوب المسرح التعليمي كاختبار قبلي وبعدي.
وللإجابة عن أسئلة الدِّراسة، حُسبت المتوسطات والانحرافات المعيارية للأداء القبلي للطلبة على اختبار تورانس للتفكير الإبداعي وفروعه الثلاثة وعلى التحصيل الدِّراسي، وتمَّ إيجاد الإحصائي (ت) للعينات المستقلة لاختبار الفروق بين المجموعة التجريبية والضابطة، وكذلك إجراء تحليل التباين المشترك الثنائي للتعرف على فاعلية أسلوب المسرح التعليمي وأثر الجنس في ذلك، من خلال أدائهم على اختبار تورانس للتفكير الإبداعي وفروعه الثلاثة وعلى اختبار التحصيل، والتعرف إلى أثر التفاعل بين المجموعة التجريبية والضابطة والجنس.
لقد كشفت هذهِ الدِّراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى بين متوسط أداء طلبة الصف الثاني المتوسط الذين تلقوا تعليمهم بأسلوب المسرح التعليمي، ومتوسط أداء الطلبة الذين تلقوا تعليمهم بالأسلوب التقليدي، وذلك على مقياس تورانس للتفكير الإبداعي وفروعه الثلاثة ( الطلاقة، والمرونة، والأصالة) واختبار التحصيل، وقد كانت هذهِ الفروق لصالح طلبة الصف الثاني المتوسط الذين تلقوا تعليمهم بأسلوب المسرح التعليمي.
كما وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى بين متوسط أداء الذكور ومتوسط أداء الإناث من طلبة الصف الثاني المتوسط، على مقياس تورانس وعلى اختبار التحصيل، وبينت أيضاً عدم وجود أثر ذي دلالة إحصائية عند مستوى للتفاعل بين متغيري المجموعة والجنس في التفكير الإبداعي والتحصيل في مادة اللغة العربية.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to investigate the effect of Educational Drama in the development of creative thinking and achievement in Arabic Language for a study sample of the Second Grade Student Average at schools of Baghdad- Karkh directorate for education. To achieve this target, a study sample has been selected from schools related to the directorate of education in Baghdad-Al-Karkh /the second, where the number of the members of the study sample was about (120) students of both genders. The study sample was divided into two groups; the experimental group and the controlling one. The method of educational drama has been applied to the members of the experimental group for eight weeks. In order to measure the effect of educational drama, Torrance Test for the creative thinking through its verbal form has been applied to members of the experimental and controlling groups, before applying the method of educational drama as a pre-test and a post test.
In addition to that, the achievement test has also been applied in Arabic language to the members of the two groups ; the experimental and the controlling at the beginning of applying the method of the educational drama as a pre-test and a post test.
The averages and the standard deviations for the pre-performance for the students through the Torrance Test of creative thinking and its three branches upon the academic achievement have been calculated in order to answer the questions of the study. The statistical (T) has been found for the independent samples to test the differences between the experimental and controlling groups, in addition to an analysis of due mutual covariance to identify the effectiveness of the method of the educational drama and the impact of the gender in that case, through their performance by using the Torrance Test of the creative thinking and its three branches in addition to the academic achievement, as well as to identify the effect of interaction between the experimental group , the controlling group and the gender.
This study revealed the presence of statistically significant differences at the level of the average performance in the second grade average who had been educated through the method of the educational drama and the average performance for students who received their education through the traditional manner, within the Torrance Test for the creative thinking; (fluency, flexibility and originality) and the achievement test. These differences were in favor of the second intermediate grade students who received their education through the manner of the educational drama.
The findings showed that there were no statistically significant differences at a level between the average performance of the male and the average performance of the female of the students in the second grade average , on the scale of Torrance and the achievement test. In addition to that, it showed that there was no statistical effect at the level of interaction between the two variables of the group and the gender in the creative thinking and the academic achievement in the Arabic language
|
رقم ISN |
4379 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|