عنوان الإطروحه
الأنماط القيادية وعلاقتها باستراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي التي يمارسها مديرو مدارس الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-12-25
اسم الطالب
نايف لافي بطي المطيري
المشرف
محمد عبود الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
صالح ناصر العليمات
صالح سويلم الشرفات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى الأنماط القيادية وعلاقتها باستراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي التي يمارسها مديرو مدارس دولة الكويت, ولتحقيق هدف الدراسة تم اختيار عينة عشوائية بسيطة تكونت من (554) معلماً ومعلمة من مدارس محافظتي (حولي والأحمدي)، ووزعت عليهم الاستبانة والتي تكونت من جزئين: الأول لقياس الأنماط القيادية الممارسة وتكونت من (33) فقرة موزعة على الأنماط الثلاثة: (الديمقراطي, الأوتوقراطي والمتساهل), والثاني لقياس استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي وتكونت من (24) فقرة موزعة على ثلاث استراتيجيات: (التعاون، التجنب والإجبار), وقد تم التحقق من صدق وثبات أداة الدراسة، وخلصت الدراسة إلى جملة من النتائج تمثلت بالآتي: جاء النمط الديمقراطي بالمرتبة الأولى وبدرجة ممارسة مرتفعة وتلاه النمط الاتوقراطي بدرجة متوسطة وأخيراً النمط المتساهل بدرجة منخفضة. وجاءت درجة ممارسة استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي بدرجة متوسطة للاستراتيجيات الثلاث, وجاءت استراتيجية التعاون بالمرتبة الأولى وتلاها التجنب وأخيرا الإجبار. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند درجة (? ? .05) في درجة ممارسة الأنماط القيادية من وجهة نظر المعلمين على الأنماط الثلاثة وفقاً لمتغير الخبرة. فيما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند درجة دلالة (? ? .05) في درجة ممارسة الأنماط القيادية من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغيري الجنس والمؤهل العلمي. ودلت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند درجة دلالة (? ? .05) في درجة ممارسة استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي لدى مديرو مدارس دولة الكويت من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغير الخبرة على إستراتيجية التعاون, فيما دلت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند درجة دلالة (? ? .05) في درجة ممارسة استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي لدى مديرو مدارس دولة الكويت من وجهة نظر المعلمين على إستراتجيتي التجنب والإجبار وفقاً لمتغير الخبرة، وكذلك على جميع الاستراتيجيات وفقاً لمتغيري الجنس والمؤهل العلمي, وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطيه بين درجة ممارسة الأنماط القيادية واستراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي، بمعنى كلما زادت درجة ممارسة النمط الديمقراطي زادت درجة ممارسة إستراتيجية التعاون كأسلوب لإدارة الصراع, وكلما زادت درجة ممارسة النمط الأوتوقراطي زادت درجة ممارسة إستراتيجية الإجبار كأسلوب لإدارة الصراع, وكلما زادت درجة ممارسة النمط المتساهل زادت درجة ممارسة إستراتيجية التجنب كأسلوب لإدارة الصراع. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث مجموعة من التوصيات من أهمها: تفعيل ممارسة النمط الديمقراطي في الإدارة المدرسية لما له من اثر في ممارسة إستراتيجية إدارة الصراع المبنية على التعاون.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the leadership styles and their relationship with the strategies of organizational conflict management practiced by Kuwaiti principals, and to achieve the goal of the study a random simple sample was chose, which consisted of (554) teachers from governmental schools from two governorates (Hoalli and Ahmadi), and then a questionnaire consist of two parts was distributed: the first part was prepared to measure the leadership styles practice, consisted of 33 items distributed on three fields : (democratic, autocratic and lenient), and the second part questionnaire was prepared to measure the strategies of organizational conflict management and consisted of 24 items distributed on three strategies: (cooperation and avoidance and coercion), the validity and reliability of the two study tools were verified. The study concluded a number of findings, they are: The style democratic came in the first rank with a high practiced degree, followed by autocratic style with medium practiced degree, and finally the lenient style with a low practiced degree. The practiced degree of organizational conflict management strategies came with a medium practiced degree for the three strategies, and strategies for cooperation came in first rank, followed by avoidance and finally the forcing. The results of the study also showed that there are statistically significant differences at (? ? .05) in estimating of the practiced degree of leadership styles as perceived by the teachers on the three types according to the variable of experience. While the results of the study showed that there aren?t statistically significant differences at (? ? .05) in estimating of the practiced degree of leadership styles as perceived by the teachers according to the variable of gender and academic qualification. The results of the study showed that there are statistically significant differences at (? ? .05) in estimating of the practiced degree of the organizational conflict management strategies as perceived by the teachers according to the variable of experience on the cooperation strategy, while the results of the study showed that there aren?t statistically significant differences at (? ? .05) in estimating of the practiced degree of the organizational conflict management strategies as perceived by the teachers on the two strategies (avoidance and coercion) according to the experience variable as well as on all the strategies according to the variables of gender and qualification, and the results showed a correlation between the degree of practicing leadership styles and the strategies of organizational conflict management, This mean that the greater the degree of practicing democratic style increases, the degree of strategic cooperation increases as a way to manage conflict, and the greater the degree of practicing autocratic style increases the degree of force strategy increases as a way to manage conflict, and the greater the degree of exercising lenient style increases the degree of avoidance strategy increases as a way to manage conflict. According to the study results, the researcher recommended a set of recommendations most important of which: Activating the practiced of the democratic style in the school administration because of its impact on the practice of conflict management strategy based on cooperation
رقم ISN
4377
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN