عنوان الإطروحه
واقع التدريب التربوي الذي تقدمه وزارة التربية والتعليم لمعلمي المدارس في محافظة المفرق من وجهة نظرهم وعلاقته بنموهم المهني
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-05-20
اسم الطالب
لاما صالح عجاج العليمات
المشرف
ميسون الزعبي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احمد محمد بدح
محمد عبود الحراحشة
تيسير محمد الخوالدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة الكشف عن واقع التدريب التربوي الذي تقدمه وزارة التربية والتعليم لمعلمي المدارس في محافظة المفرق من وجهة نظرهم وعلاقته بنموهم المهني، في ضوء المتغيرات (الجنس، المؤهل العلمي، الخبرة العملية)، حيث تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات المدارس الحكومية في مديرية تربية لواء قصبة المفرق، وتكونت عينة الدراسة من (592) معلماً ومعلمة. وتم اختيار العينة بالطريقة العشوائية، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي وتم تطوير استبانة تكونت من (43) فقرة، جاءت في ستة مجالات (مجال دعم الوزارة لعملية تحديد الإحتياجات التدريبية، والثاني وجود نظام لتحديد الإحتياجات التدريبية، والمجال الثالث فاعلية برامج التدريب أثناء الخدمة، والرابع التخطيط للتدريس، والمجال الخامس تنفيذ الدروس ، والمجال السادس استخدام تقنيات التعليم). وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة تعزى إلى متغير الجنس. كما أظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة تعزى إلى متغير المؤهل العلمي على النمو المهني، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة تعزى لمتغير الخبرة العملية، كما أظهرت وجود تفاعل لأثر كل من الجنس والخبرة العملية على النمو المهني، وعدم وجود تفاعل لأثر كل من الجنس والمؤهل العلمي والخبرة العملية على النمو المهني، كما وأظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين واقع التدريب والنمو المهني الذي تقدمه وزارة التربية والتعليم للمعلمين في محافظة المفرق
الملخص بالانجليزي
The purpose of the study to detect the reality of educational training provided by the Ministry of Education for school teachers in Mafraq Governorate from their point of view and its relationship to vocational their development, in the light of the variables (sex, educational qualification, practical experience), where the study population consisted of all teachers in government schools in the Educational Directorate Reed Mafraq were selected sample randomly, and the researcher used the descriptive analytical method has been developed to identify are (43) items came in five areas (the area of the ministry support for the process of identifying training needs, and the second of a system to identify training needs, and the third field the effectiveness of training programs during the service, The fourth skill application methods appropriate teaching, and field fifth skill use learning techniques) The study sample consisted of (592) teachers, the study results showed that there were no statistically significant differences at the level of significance (? ? 0.05) due to the variable sex. And no statistically significant differences at the level of significance as shown (? ? 0.05) attributable to the educational qualification variable on professional growth, and lack of statistically significant differences at the level of significance (? ? 0.05) due to the variable practical experience. Also it showed the presence of the impact of each of the Gender and practical experience at the professional growth of the interaction, and the absence of the impact of both sex and educational qualification interaction and practical experience on the professional growth, as the results showed a statistically significant relationship at the significance level (0.05) between the professional growth and the reality of educational training provided by the Ministry of Education for teachers in Mafraq Governorate
رقم ISN
4376
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN