عنوان الإطروحه |
درجة ممارسة إدارة المعرفة وعلاقتها بالتمكين الإداري لدى القادة الأكاديميين والإداريين في جامعة آل البيت
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2014-04-29 |
اسم الطالب |
مسلم قاسم محمد الشرفات
|
المشرف |
محمد عبود الحراحشة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
أيمن أحمد العمري |
محمود حامد المقدادي |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة إدارة المعرفة وعلاقتها بالتمكين الإداري لدى القادة الأكاديميين والإداريين في جامعة آل البيت. ولتحقيق هدف الدراسة تم اختيار عينة عشوائية طبقية، تكونت من (343) فرداً من الهيئتين الأكاديمية والإدارية في جامـعـة آل البيت، طُبق عليهم استبانتان إحداهما لقياس إدارة المعرفة بلغ عدد فقراتها (33) فقرة، والأخرى لقياس التمكين الإداري بلغ عدد فقراتها (24) فقرة، و بعد التحقق من صدقهما وثباتهما. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم اجراء التحليل الإحصائي باستخدام الأوساط الحسابية والانحرافات المعيارية وتحليل التباين المتعدد واختبار(LSD)، ومعامل ارتباط بيرسون، وخلصت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها: أن درجة ممارسة إدارة المعرفة لدى القادة الأكاديميين والإداريين في جامعة آل البيت جاءت بدرجة متوسطة، وأن درجة ممارسة التمكين الإداري لدى القادة الأكاديميين والإداريين في جامعة آل البيت جاءت أيضاً بدرجة متوسطة. وأشارت النتائج إلى وجود علاقة إيجابية (طردية) دالة إحصائياً بين مجالات إدارة المعرفة ومجالات التمكين الإداري.
وأشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس في جميع مجالات إدارة المعرفة وجميع مجالات التمكين الإداري.
وبينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الرتبة الأكاديمية في احدى مجالات إدارة المعرفة وهو مجال البيئة اللازمة لأزدهار المعرفة ولصالح رتبة استاذ مشارك، وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الرتبة الأكاديمية في مجالين من مجالات التمكين الإداري وهما المشاركة في اتخاذ القرارات ولصالح رتبة استاذ مشارك، ومجال التدريب والتطوير ولصالح رتبة استاذ مساعد.
وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المؤهل العلمي في جميع مجالات إدارة المعرفة وجميع مجالات التمكين الإداري.
وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير سنوات الخبرة في مجالين من مجالات إدارة المعرفة وهما توليد المعرفة ولصالح فئة الخبرة (من 6 ? أقل من 10سنوات)، ومجال توظيف المعرفة ولصالح فئة الخبرة (من 6 ? أقل من 10سنوات)، وبينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير سنوات الخبرة في احدى مجالات التمكين الإداري وهو ومجال التدريب والتطوير ولصالح فئة الخبرة (من 6 ? أقل من 10سنوات).
وأشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المسمى الوظيفي للأكاديميين في جميع مجالات إدارة المعرفة وجميع مجالات التمكين الإداري.
وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المسمى الوظيفي للإداريين في جميع مجالات إدارة المعرفة وهي توليد المعرفة ولصالح مسمى (المدير)، ومجال توظيف المعرفة ولصالح مسمى (المدير)، ومجال تنظيم وتخزين المعرفة ولصالح مسمى (المدير)، ومجال البيئة اللازمة لإزدهار المعرفة ولصالح مسمى (المدير)، وبينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المسمى الوظيفي للإداريين في مجالين من مجالات التمكين الإداري وهما مجال المشاركة في اتخاذ القرارات ولصالح مسمى (المدير)، ومجال وضوح الهدف ولصالح مسمى (المدير). وفي ضوء نتائج الدراسة يوصي الباحث بمجوعة من التوصيات من أهمها الأهتمام بالتجهيزات المادية والتكنولوجية إلتي من شأنها إيجاد بيئة ملائمة لإدارة المعرفة وتفعيل التمكين الإداري لإستغلال المعرفة المتوافرة بأسرع وقت وأقل جهد وأعلى جودة.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aims to identify the deyree of practicing knowledge management and its relationship to the administrativen empowerment the objectives of academic and administrative leaders at Al-albayt University. To achieve the aims of study, a stratified random sample has been selected, consisted of (343) of the academic and administrative leaders at Al-albayt University. Two questionnaires have been applied: one to measure knowledge management, and it has (33) items, and the other to measure administrative empowerment, and it has (24) items. The reliability and steadiness of these questionnaires have been verified. To answer questions of the study, Statistical analysis was performed using means, standard deviations, multiple variances analysis, (LSD) test, and the Pearson Correlation Coefficient (PCC). The study found a number of results including: the academic and administrative leaders at Al-albayt University practice knowledge management, and administrative empowerment at amoderate level. Statistically, the results indicate a significant, positive relationship (positive correlation) between the dimensions of knowledge management and administrative empowerment.
The results of the study also showed the lack of statistically significant differences related to gender in all dimensions of knowledge management and all areas of administrative empowerment.
The results showed the existence of statistical differences attributed to the academic rank in one of the dimensions of knowledge management which is the dimensions of the environment necessary for the prosperity of knowledge and in favor of the rank of associate professor. Moreover, the study results showed the presence of statistically significant differences which were attributed to the academic rank in two dimensions of the administrative empowerment dimensin namely: participation in decision-making in favor of associate professor, and the dimensions of training and development in favor of assistant professor.
The results also showed the lack of statistically significant differences attributed to the variable of qualification in all dimensions of knowledge management and all areas of administrative empowerment.
The results also showed the presence of statistically significant differences attributed to years of experience in two dimensions of knowledge management, namely: generating knowledge in favor of those with years of experience (from 6 - Less than 10 years), and the dimensions of knowledge employment in favor of those with years of experience (from 6 - less than 10 years), the results showed the presence of statistically significant differences attributed to years of experience in one of the dimensions of administrative empowerment, namely: training and development in favor of a class experience with years of experience (from 6 - less than 10 years).
The results of the study also showed that there was no evidence of statistical differences attributed to the variable ?job title? for academics in all dimensions of knowledge management and administrative empowerment. However, The study results showed the presence of statistically significant differences attributed to the variable ?job title? for all administrators in all dimensions of knowledge management, namely: knowledge generation in favor of the title (manager), knowledge employment in favor of the title (manager), organization and storage of knowledge in favor of the title (manager), and environment necessary for prosperity of knowledge in favor of the title (manager). On the other hand, the results showed the presence of statistically significant differences attributed to the variable ?job title? for administrators in two dimensions of administrative empowerment, namely: participation in decision-making in favor of the title (manager), and clarity of purpose in favor of the title (manager).
In light of the results of the study, the researcher recommends a set of recommendations include: paying more attention and interest in financial and technological equipments that will create a suitable environment for knowledge management and the employment of administrative empowerment to make use of the available knowledge with less effort and higher quality
|
رقم ISN |
4373 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|