عنوان الإطروحه
درجة ممارسة الشفافية الإدارية للقيادات الأكاديمية والإدارية في جامعة آل البيت وعلاقتها بالرضا الوظيفي للعاملين فيها.
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-06-26
اسم الطالب
ميساء وليد احمد غيظان
المشرف
محمد عبود الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
حسن أحمد الطعاني
تيسير محمد الخوالدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة الشفافية الإدارية للقيادات الأكاديمية والإدارية في جامعة آل البيت وعلاقتها بالرضا الوظيفي للعاملين فيها، تكونت عينة الدراسة من (335) عاملاً وعاملة في جامـعـه آل البيت تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية وقد استخدمت أداتان: الأولى لقياس درجة ممارسة الشفافية الإدارية لدى القادة الأكاديميين والإداريين في جامعة آل البيت من وجهة نظر العاملين فيها، والثانية لقياس درجة الرضا الوظيفي، وتم التأكد من صدق الأداتين وثباتهما، وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم إجراء التحليل الإحصائي باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، وتحليل التباين المتعدد، واختبار (LSD)، ومعامل ارتباط بيرسون، حيث أظهرت نتائج الدراسة أن درجه ممارسة الشفافية الإدارية لدى القادة الأكاديميين والإداريين في جامعة آل البيت من وجهة نظر العاملين فيها كانت متوسطة في جميع المجالات، وأن درجة الرضا الوظيفي لدى العاملين كانت متوسطة في جميع المجالات، كما دلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطيه إيجابية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (??0.05) بين درجة ممارسة الشفافية الإدارية لدى القادة الأكاديميين والإداريين في جامعة آل البيت ودرجة الرضا الوظيفي للعاملين، كما دلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (?? 0.05) في درجة ممارسة الشفافية الإدارية لدى القادة الأكاديميين والإداريين في جامعة آل البيت تعزى لمتغيرات الجنس، والرتبة الأكاديمية، والمؤهل العلمي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? ?0.05) في درجة ممارسة الشفافية الإدارية لدى القادة الأكاديميين والإداريين في جامعة آل البيت تعزى لمتغيرات سنوات الخبرة، والمسمى الوظيفي للإداريين، والمسمى الوظيفي للأكاديميين، وبينت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (? ?0.05) بين فئة الدراسات العليا وفئة الدبلوم ولصالح فئة الدراسات العليا، كما بينت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (? ?0.05) بين فئة بكالوريس وفئة دبلوم ولصالح فئة البكالوريس، وبينت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? ?0.05) بين جميع فئات الرتبة الأكاديمية، كما دلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? ?0.05 ) في درجة الرضا الوظيفي للعاملين تعزى لمتغير الجنس، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? ?0.05) في درجة الرضا الوظيفي للعاملين تعزى للمتغيرات الرتبة الأكاديمية، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، المسمى الوظيفي للإداريين، والمسمى الوظيفي للأكاديميين. وفي ضوء النتائج التي تم التوصل اليها توصي الباحثة بمجموعة من التوصيات أهمها تعزيز ممارسة الشفافية الإدارية وأن تكون الإدارة مفتوحة ومرئية في جميع الأمور حتى تزيد دافعية العاملين وإنجازهم وهذا بدوره يؤدي إلى تحقيق الرضا الوظيفي.
الملخص بالانجليزي
The aim of this study is acquainting to the degree of practicing administrative transparency by academic and administrative leadership in AL al-BAYT University and its relation with the satisfaction with the employees' satisfaction, this studying consisted of ( 335) working persons samples in the University, they were elected in a random level method by using two means: first: for measuring the degree of administrative transparency by the academic and administrative transparence by the academic and administrative leadership in AL al-BAYT University from the point of view of the employees. Second for measuring the degree of satisfaction of the employees, the two means were confirmed of their truth and firmness, for answering the questions of this study analyzing statistic were made by using the arithmetical intermediates and the syandard deviation, and analyzing the various contrast, the test of (LSD), coefficient connection of pierson. The result of study shows that the degree of practicing administrative transparency by academic and administrative leadership in AL al-BAYT University from the point of view of the employees was medium in all fields, the degree of satisfaction of the employees was medium in all fields. Also, The results of the study shows the exciting of a connection relation with a statistical level (0.05 ?a) between the degree of practicing administrative transparency by academic and administrative leaderships in Al al-Bayt University and the degree of satisfaction of the University employees. As well as, the results of the study show the exciting of distinctive e with evidence of statistic at he level of (0.05 ?a) in the degree of practicing administrative transparency by academic and administrative leaderships in Al al-BAYT University is because of gender changes, academic position, scientitic qualifications, the non- exciting of difference with the statistical evidences on level (0.05 ?a) in the degree of practicing administrative transparency by academic and administrative leaderships in Al al-Bayt University is because of the changes of experience years, position of the administrative employees, position of the academic employees, the study shows the exctinge of differences with statistical evidences in the evidences of evidences level (0.05 ?a) between the category of the holders of the higher studies and the category of the holders of the Diploma for the benefit of the holders of the higher studies. Also, the result of this study shows the exiting of differences with statistical evidences of the evidence level of (0.05 ?a) between the category of the holders of the Bachelors Degee and the category of the holders of the Diploma for the benefit of the holders of the Bachelors. The study also shows the non- exciting of difference with the statistical evidences on level (0.05 ?a) between all the academic ranks catgory, also the study shows the exciting of difference with the evidences statistical at the evidences level of (0.05 ?a) at the degree of the satisfaction of the university employees is because of gender changes, the non- exciting of statistical evidences at the evidences level (0.05 ?a) at the satisfaction of the university employees is because of the academic ranks changes, the scientific qualifications, experiences years, the administrative employees and the functional position of the academic. Upon this high light of the results, the researcher is recommending a collection of recommendations, the most important is to strengthening the administrative practicing transparency, the administratration should be open and easily seen by all in all matters, by doing that there will be an increase in the activity of the employees and their achievements this will satisfy the employees
رقم ISN
4371
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN