عنوان الإطروحه
درجة التفويض الإداري لدى مديري التربية والتعليم في محافظة المفرق وعلاقتها بالرضا الوظيفي
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-04-29
اسم الطالب
منيره عبدالكريم حمد الشديفات
المشرف
محمد عبود الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
صالح سويلم الشرفات
حيدر محمد العمري
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة الكشف عن درجة التفويض الإداري وعلاقته بالرضا الوظيفي لدى مديري مديريات التربية والتعليم في محافظة المفرق من وجهة نظر العاملين فيها, وأثر كل من متغيرات (الخبرة, المؤهل العلمي), وتكونت عينة الدراسة من (60) رئيس قسم من مديريات التربية والتعليم في محافظة المفرق وطبقت عليها استبانة تكونت من محورين الأول لقياس درجة التفويض الإداري تكونت من (34) فقرة قسمت على أربعة مجالات وهي (والإداري والتشريعات و التربوي والاجتماعي) والثاني لقياس درجة الرضا الوظيفي وتكونت من (38) فقرة قسمت على أربعة مجالات وهي (طبيعة وظروف العمل و العلاقة مع الرؤساء و العلاقة مع الزملاء و العدالة التنظيمية),تم التحقق من صدق أداتي الدراسة بطريقة صدق المحتوى وذلك بعرضهما على عدد من المحكمين وتم التأكد من ثبات أداتي الدراسة، فقد تم التحقق بطريقة الاتساق الداخلي حسب معامل كرونباخ ألفا، على عينة من خارج عينة الدراسة مكوّنة من (15)موظفا، ومن ثم تم حساب معامل الثبات. وأظهرت النتائج أن تقدير رؤساء الأقسام لدرجة ممارسة التفويض الإداري جاءت بدرجة "متوسطة"على جميع المجالات: (الاجتماعي والإداري، التربوي, التشريعات) وعلى المقياس ككل, كما بينت نتائج الدراسة أن درجة الرضا الوظيفي جاءت بدرجة "مرتفعة" على مجالي: (العلاقة مع الزملاء، طبيعة وظروف العمل) وبدرجة " متوسطة" على مجالي : (العلاقة مع الرؤساء, العدالة التنظيمية) وعلى المقياس ككل, كما دلت النتائج إلى وجود علاقة ايجابية بين درجة التفويض الإداري ودرجة الرضا الوظيفي. وبناء على ما تم التوصل إليه من النتائج, خرجت إلى عدد من التوصيات والمقترحات من أهمها تبني وزارة التربية والتعليم لسياسة التفويض الإداري بشكل أكبر من أجل الوصول إلى فعالية الإدارة التربوية وتوفير مناخ تنظيمي مادي ومعنوي مناسب للموظفين للوصول إلى الرضا الوظيفي.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to detect the degree of delegation of administrative and its relationship to job satisfaction among managers Directorates of Education in Mafraq Governorate from the perspective of workers, and the impact of each of the variables (experience, qualification), the study sample consisted of (60) Head of the Department of Education Directorates in Mafraq Governorate and applied by the questionnaire consisted of two axes first to measure the degree of delegation of administrative consisted of (34) paragraph divided on four areas, namely, (and the administrative and legislative and educational and social) and the second to measure the degree of job satisfaction and consisted of (38) paragraph divided on four areas, namely, (nature and circumstances work and relationship with the presidents and the relationship with colleagues and organizational justice), has been verified the veracity of the two tools the study in a manner sincerity and content that Bardhma on the number of arbitrators was to make sure the stability of the two tools of the study, it has been verified in a manner internal consistency coefficient Cronbach's alpha, a sample of outside the study sample consisting of (15) employees, were then calculated reliability coefficient.. The results showed that the estimate of heads of departments to the degree of delegation of administrative The degree of "medium" to all fields: (social, administrative, educational, legislation) and on the scale as a whole, as the study results showed that the degree of job satisfaction came largely "high" on the areas of: (a relationship with colleagues, the nature and working conditions) and degree of "medium" on the areas of: (a relationship with presidents, organizational justice) and on the scale as a whole, as results showed the existence of a positive relationship between the degree of administrative authority and the degree of job satisfaction. Based on what has been reached from the results, came out of the study, a number of recommendations and suggestions of the most important of the adoption of the Ministry of Education's policy mandate administrative further in order to access the effectiveness of educational administration and Tovermnach regulatory material and moral appropriate for employees to gain access to job satisfaction
رقم ISN
4370
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN