عنوان الإطروحه
البيئة التنظيمية السائدة في المكتبة الهاشمية في جامعة آل البيت وعلاقتها برضا طلبة الدراسات العليا عن الخدمات المقدمة
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-04-30
اسم الطالب
غدير عبدالرزاق هايل السرور
المشرف
محمد عبود الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
حسن أحمد الطعاني
صالح سويلم الشرفات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى البيئة التنظيمية السائدة في المكتبة الهاشمية في جامعة آل البيت وعلاقتها برضا طلبة الدراسات العليا عن الخدمات المقدمة. ولتحقيق هدف الدراسة تمّ اختيار عينة طبقية عشوائية تكونت من (519) طالبا وطالبة، طبق عليهما استبانتان أحداهما لقياس البيئة التنظيمية السائدة، والأخرى لقياس الرضا عن الخدمات المقدمة، حيث بلغ عدد فقراتهما(54) فقرة، وقد تمّ التحقق من صدقهما وثباتهما، وللإجابة عن أسئلة الدراسة تمّ إجراء التحليل الإحصائي باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، وتحليل التباين الثلاثي، ومعامل ارتباط بيرسون. وخلصت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها أن البيئة التنظيمية السائدة في المكتبة الهاشمية في جامعة آل البيت جاءت بمستوى متوسط، و?ن الرضا عن الخدمات المقدمة جاءت بدرجة متوسطة، وأشارت النتائج إلى وجود علاقة ايجابية (طردية) دالة إحصائياً بين البيئة التنظيمية السائدة والرضا عن الخدمات المقدمة، ودلت نتائج الدراسة على وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الكلية وذلك على مجال العلاقات وعلى الأداة ككل ولصالح الكليات الإنسانية ولكن لا يوجد فروق على مجالات الأنظمة والتعليمات والتطوير وظروف العمل، وأشارت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المرحلة الجامعية وذلك على جميع المجالات ولصالح الدبلوم العالي في جميع المجالات. وأشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدرجة الرضا عن الخدمات المقدمة تعزى لمتغير الجنس على جميع المجالات، وكما أشارت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر المرحلة الجامعية على جميع المجالات ولصالح الدبلوم العالي. وكما أشارت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الكلية على جميع المجالات باستثناء مجال الخدمات الإرشادية ولصالح الكليات الإنسانية. وفي ضوء نتائج الدراسة توصي الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها توفير الإمكانات والتسهيلات التي من شأنها أن تساعد على توفير بيئة تنظيمية مناسبة ومحفزة، لزيادة درجة الرضا عن الخدمات لدى الطلبة.
الملخص بالانجليزي
The current study aimed at investigating the prevalent organizational environment at the Hashmite library of AL al-Bayt university and its relationship with graduate students satisfaction about the services provided. The sample of the study, which was randomly chosen, consisted of( 519) female and male students . To achieve the purpose of the study, two questionnaires were employed to collect the data; the first questionnaire was used to investigate the prevalent organizational environment whereas the second one was measure the satisfaction the graduate students satisfaction about the services provided. Each of the two questionnaires included (54) items and the validity and reliability of the two questionnaires were established following the proper procedures. The data were analyzed by using descriptive statistics including percentages, means and standard deviations. Moreover, analysis and Pearson?s correlation coefficient were also employed for analyzing the data. The study found that the prevalent organizational environment at the Hashmite library of AL al-Bayt university was ?average?, and the satisfaction about the services provided was also averge. The study also indicated that there was a statistically significant positive ?direct? relationship between the prevalent organizational environment and the satisfaction about the services provided was also averge. The study also revealed that there were statistically significant differences that could be attributed to the college of the relationship dimensions, on the questionnaire all of them favor of the Humanity colleges but no there were differences on instructions, systems and developments and the enviorment of the work. The study also indicated that there were statistically significant differences that could be attributed to education stage on all areas and favor of Higher Diploma in all areas, the study showed that there were no statistical significant differences that could be attributed to (Gender) except the dimension ?the education stage? which was in favor of the Higher Diploma. The study also showed that there were no statistically significant differences that could be attributed to (college) on all dimensions except for the dimension of extension services and favor of humanity colleges. Based the findings of the study, the researcher suggests some recommendations including the provision of the potentials and facilities that helps in creating asuitable and motivating work environment. This environment helps increasing the satisfaction motivation about the services provided to the students
رقم ISN
4368
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN