عنوان الإطروحه |
أثر الحراك المجتمعي على المشاركة السياسية في الوطن العربي : (الأردن حالة دراسة) (2011-2017)
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2017-07-19 |
اسم الطالب |
شرحبيل احمد حسن بصبوص
|
المشرف |
صايل فلاح مقداد السرحان |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
علي عواد راشد الشرعة |
عاهد مسلم سليمان ابوذويب المشاقبة |
بدر صيتان الماضي |
|
الكلية |
معهد بيت الحكمة |
القسم |
العلوم السياسية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى بيان الدور الذي لعبه الحراك المجتمعي الأردني في التأثير على النظام السياسي الأردني في إصدار القوانين والتشريعات التي تعزّز مشاركة أكبر قدر ممكن من الأردنيين في الحياة السياسية، كما هدفت الدارسة إلى التعرف على أثر الحراك المجتمعي الأردني على عملية المشاركة السياسية على صعيد الممارسة العملية.
وقد وظّفت الدراسة منهج تحليل النظم لإثبات صحة فرضيتها الرئيسية القائلة بوجود علاقة ارتباطية بين الحراك المجتمعي وبين المشاركة السياسية في الأردن في الفترة الواقعة بين الأعوام 2011-2017.
وتناولت الدراسة مفهوم الحراك المجتمعي ودوافعه ومقوّماته، ومفهوم المشاركة السياسية ومؤشراتها ومحدّداتها، كما بيّنت الدراسة العلاقة الارتباطية بين الحراك المجتمعي والمشاركة السياسية، ثم رصدت الدراسة انعكاسات الحراك المجتمعي على المشاركة السياسية في الأردن.
ورصدت الدراسة آليّات استجابة النظام السياسي الأردني لمطالب الحراكيين بخصوص تعزيز المشاركة السياسية، حيث تمثّلت تلك الآليات بإصدار قوانين جديدة للانتخابات بناءاً على التوصيات التي قدّمتها لجنة الحوار الوطني للملك عبدالله الثاني بن الحسين، كما تم إنشاء الهيئة المستقلة للانتخاب، وإصدار قانون جديد للأحزاب السياسية، وإصدار قانون اللامركزية بهدف توسيع قاعدة المشاركة السياسية، والتعديل على قوانين المطبوعات والنشر، وقانون الاجتماعات العامة، والسماح بالتظاهر والخروج في مسيرات بعد أخذ التصريحات اللازمة، أضف إلى ذلك التعديلات الدستورية للأعوام 2011 و 2014 و 2016، والتي شملت مجموعة كبيرة من المواد الدستورية، بالإشارة إلى أن التعديلات الدستورية لعام 2011 كانت من أهم التعديلات الهادفة ?نظرياً- إلى تحقيق توازن أعلى بين السلطتين التنفيذية والتشريعية.
وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أهمها أن التأطير القانوني للمشاركة السياسية وتعزيزها في الأردن متوفر، ولكن لا تزال هناك إشكالية في التطبيق بسبب مجموعة من العوامل من أهمها: غياب دور المعارضة السياسية، وضعف الأحزاب السياسية ومؤسسات المجتمع المدني من حيث التعبئة السياسية والتجنيد السياسي، ونوع الثقافة السياسية السائدة في المجتمع الأردني، وغير ذلك من عوامل ساهمت في استمراريّة تدنِّي مستوى المشاركة السياسية عند الأردنيين.
وبعد رصد وتحليل النتائج اقترحت الدراسة مجموعة من التوصيات، أهمها:
1. رفع درجات الوعي السياسي لدى المواطنين من أجل بناء ثقافة سياسية تقود لمزيدٍ من المشاركة السياسية، وتفعيل دور مؤسسات التنشئة الاجتماعية والسياسية على اختلافها.
2. تطوير المؤسسة البرلمانية، ورفع سويّتها بالاستجابة لمطالب المواطنين، والاهتمام بشؤونهم العامة، وعدم التسرع في سن التشريعات والقوانين، ومراعاة أن تلامس القوانين الصادرة للشأن العام والصالح العام، وتفعيل الرقابة السياسية على الحكومات فيما يتعلق بالسياسة العامة، ووجود مدوّنة قانونية للسلوك البرلماني، ورفع مستوى النزاهة والشفافية في العمل البرلماني، وزيادة درجات التواصل مع القواعد الانتخابية، والتعرف على همومها واحتياجاتها.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed at explain the role played by the Jordanian Social Movement in influencing the Jordanian political system in issuing laws and legislations that promote the participation of as many Jordanians as possible in political life.
The study also aimed to identify the impact of Jordanian social mobility on the process of political participation in practice .
The studty used the method of systems analysis to prove the validity of its main hypothesis that ? there is a correlation between social mobility and political participation in Jordan between the years 2011-2017?.
The study dealt with the concept of social mobility and its motives and components, and the concept of Political Participation and its indicators and determinants, Then also showed the correlation between social mobility and political participation, and monitored the implications of the social mobility on political participation in Jordan .
The study examined the mechanisms of the response of the Jordanian political system to the demands of the movementists regarding the promotion of political participation, Where these mechanisms were the issuance of new election laws based on the recommendations made by the National Dialogue Committee of King Abdullah II Bin Al Hussein, and the Independent Electoral Commission was also established, a new law on political parties was issued, and Issuing the decentralization law with the aim of broadening the base of political participation, Amendment to the Press and Publication Laws, General Meetings Law, and allow to demonstrate and go out in marches after taking the necessary statements, Add to that the Constitutional amendments for the years 2011, 2014 and 2016, Which a large body of constitutional articles, and contributed to reduce the encroachment of the executive branch on the legislative and judicial branches.
The study has drawn from a number of results, the most important of which is that the legal framework for political participation in Jordan is available, But there is still a problem in application due to a number of factors, the most important of which are: The absence of the role of political opposition, the weakness of political parties and civil society institutions in terms of political mobilization and recruitment, the type of political culture prevailing in Jordanian society, and other factors that contributed to the continued low level of political participation among Jordanians.
After monitoring and analyzing the results, the study came out with a set of recommendations:
1. Raise political awareness among citizens in order to build a political culture leading to greater political participation and activating the role of institutions of social and political upbringing.
2. Develop the parliamentary institution, raise its status in response to the demands of citizens, and attention to public affairs, and not rush in enacting legislation and laws, and taking into account that the laws enacted for public affairs and the public interest, and the activation of political control of governments in terms of public policy, The existence of a legal code of parliamentary behavior, the promotion of integrity and transparency in parliamentary work, increasing the degree of communication with the electoral rules and the identification of their concerns and needs
|
رقم ISN |
433 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|