عنوان الإطروحه
بلاد الشام من خلال تراجم الحسن البوريني - تراجم الأعيان من أبناء الزمان (963هـ - 1024هـ / 1556م - 1615م ) : دراسة تاريخية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-06-17
اسم الطالب
عاصم كريم رميض
المشرف
هند غسان ابو الشعر
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
نوفان رجا الحمود السواريه
انور عودة الخالدي
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
التاريخ
الملخص بالعربية
جاء اختيار كتاب تراجم الأعيان من أبناء الزمان للحسن البوريني باعتباره مصدراً مهماً في الدراسات التاريخية للفترة من 963هـ - 1024هـ / 1556م ? 1615م . يعد القرنان العاشر والحادي عشر الهجريين / السادس عشر والسابع عشر الميلاديين , اللذين أرخ لهما الحسن البوريني , من القرون ذات الأهمية في حياة بلاد الشام , حيث شهدت هذه الفترة الانتقالية سقوط دولة المماليك (الجراكسة) في بلاد الشام سنة 922هـ / 1516م وبداية حكم الدولة العثمانية فيها , فكان من الطبيعي ان تدخل بلاد الشام في اطار ذلك الحكم وتعرضها إلى تدهور في حياتها الاجتماعية والسياسية على الرغم من نشاط الحركة الفكرية , وقد أرخ كتاب تراجم الأعيان لتلك الحياة فيما ورد فيه من تراجم لعلماء بلاد الشام وأعيانها ومؤسساتها التعليمية , وما كان فيها من نشاط علمي وتعليمي كبير , وقد اشتملت هذه المؤسسات على عدد كبير من المدارس والمساجد ومؤسسات حكومية أنشئ معظمها في عهد المماليك الذين حكموا مصر والشام , إضافة إلى دُور القرآن والحديث , واستمرت تلك المؤسسات بدورها وزادت خلال العهد العثماني , وتضاف إلى هذه المؤسسات التعليمية منشآت أخرى دينية كان لها نشاط تعليمي وهي كثيرة ومتنوعة, منها الجامع الاموي وجامع منجك وغيره , وكان نظام الدراسة في هذه المراكز يقوم على أساس تعيين عدد محدد من المدرسين والمعيدين تحددهم وثيقة الواقف التي كانت تحدد أيضاً مدة الدراسة وراتب المدرسين والمعيدين , وكذلك الطلاب الذين يتقاضون راتباً يعينهم على الدراسة . أما فيما يتعلق بمواد الدراسة في بلاد الشام في تلك الفترة فهي متنوعة , منها علوم القرآن واللغة والأدب والتفسير والحديث وعلوم الفلك والرياضيات وغيرها , وقد برع بتلك العلوم من هو من أهل الشام أو ممن وفد عليها واستقروا فيها واتخذوها موطناً وسكناً, ومنهم من كان من أهل الشام ورحل عنها إلى غيرها من المدن والأمصار الإسلامية الأخرى , وقد اشتهر عدد من البيوتات الشامية كان أفرادها يتوارثون العلم أباً عن جد مثل بيت آل الغزي وغيرهم . هذا من جانب ومن جانب آخر لم يكن الحسن البوريني 963هـ - 1024هـ / 1556م ? 1615م , مؤلف الكتاب بعيداً عن أحداث عصره أو متسماً بالجمود , بل كان اسماً لامعاً في التاريخ والأدب وله أنتاجه الكبير , وعطاؤه الفكري , وقد اهتم بأحداث عصره السياسية منها حركات تمثل قوى محلية كانت تطالب بالاستقلال والمناصب مثلاً حركات عبد الحليم اليازجي , وفخر الدين المعني الثاني , وظهور السكبان الذين أقلقوا الدولة , وكان قاضياً في ركب الحج الشامي , علماً أنه كان شافعي المذهب, مما يعطي انطباع حول قربه من السلطة الحاكمة . وتتناول الدراسة في الفصل الأول بلاد الشام في أواخر أيام دولة المماليك " الجراكسة ", ومطلع العهد العثماني , وتتناول الإدارة في بلاد الشام ومرافقها , والأحوال الاقتصادية والاجتماعية , والسياسية . وتناولت الدراسة في الفصل الثاني الحسن البوريني مؤرخاً ( أسمه , ونسبه , وأسرته , وشيوخه الذين أخذ عنهم , وثقافته وسعة اطلاعه , ومؤلفاته , وتلاميذه الذين أخذوا عنه , ووظائفه التي شغلها , وعلاقاته واهتمامه بأحداث عصره , ومصادره التي أفادته في تأليف كتاب التراجم , كما وتناولت الدراسة منهجه وأسلوبه في الكتابة , وفي تدوين تاريخ المرحلة . وفي الفصل الثالث أحوال بلاد الشام من خلال كتاب تراجم الأعيان من أبناء الزمان , مشيراً إلى صورة بلاد الشام وتقسيماتها , , السلاطين والأمراء , والأحوال السياسية في بلاد الشام وبيان أثر الفوضى على الاوضاع الاجتماعية للمجتمع , ودور السكبان والقوى المحلية في ارباك السلطة ، وأحوال العساكر ووظائفهم والوظائف الإدارية والدينية , وعلاقتها بالأهالي وبالفئات الاجتماعية , والعقوبات المستخدمة ، ودور السكبان والقوى المحلية في ارباك السلطة, والفساد الإداري والمالي في بيع المناصب والوظائف , وعلاقات بلاد الشام مع القسطنطينية . وفي الفصل الرابع تناولت الحياة الاجتماعية , والتعليمية في بلاد الشام كما أرخ لها الحسن البورينى من خلال الفئات السكانية , والأسر الشامية , وعلاقة الفئات بعضها ببعض ، وعلاقة كل منها بالسلطة الإدارية , والتعليم والمدارس والعلوم التي تُدرس في بلاد الشام ، وعلاقات العلماء بعضهم ببعض، وعلاقاتهم بالسلطة , ودور الأوقاف في التعليم ، وعلوم العصر، والأسس المتبعة في التعيين بالمدارس وسبل الإنفاق، وأجور المعلمين وفئاتهم وعلاقتهم بالسلطة, والقضاء وعلاقاتهم بالسلطة، وعلاقاتهم بالتعليم والأوقاف, وتأثير هذه العلاقات على الأهالي, والمظاهر الاجتماعية حسبما رصدتها التراجم, والملابس، والأطعمة والمشروبات ، والعادات الاجتماعية والقيم المجتمعية , ورصدت بعض التجاوزات في السلوك والأخلاق العامة , والتصوف وانتشار ظاهرة الزوايا , والتكايا , والربط. وتتبعت الدراسة الحياة الأدبية وواقع الشعر والأدب في بلاد الشام وفق تراجم البوريني لما لها من أهمية في تصوير الواقع الاجتماعي الذي كان سائداً , وفي تزويد الدراسة بمعلومات قيمة وغنية عن الفترة المحددة . وأنهى الطالب دراسته بخاتمة أورد فيها ما توصل إليه من نتائج وتوصيات , وملحق خرائط بلاد الشام , ووضع قائمة بأسماء المصادر والمراجع التي تم الاستعانة بها .
الملخص بالانجليزي
The biographies of Al-Bourini (Tarajem Al-Bourini) , was chosen for this study because of its importance and value as an important source of historical studies. The 10th and 11th centuries Ah/ 16th and 17th centuries that Al-Hassan Al-Bourini (963 AH-1024 AH/1615 AD- 1556 AD) had chronicled are considered to be critical in the history of the Belad Al-Sham, where during the two centuries, the Belad Al-Sham witnessed the transitional period of the fall of the second Mameluke and the advent of the Ottoman Empire, so it was natural for the Belad Al-Sham to get in the framework of the new state and to encounter deteriorations in its social and political life in spite of the activity of the intellectual movement. The book Biographies of the notables (Tarajem Al-A'yan) dated this period by presenting biographies for the Belad Al-Sham scientists, notables , educational institutions and the great scientific and educational activities. These institutions included a large number of schools, mosques, various governmental institutions and a number of Qur'an and Hadith teaching centers that were established by the Mameluke who ruled in Egypt and the Belad Al-Sham. These institutions lasted and increased during the following era.In addition to these educational institutions there were many other religious institutions that were active in the field of teaching such as The Umayyad mosque , Menjek Mosque and others. The teaching system in these institutions was based on assigning a specific number of teachers and teaching assistants identified by Al Waqef Document, which also identified the durationof study , the teachers and teaching assistants' salaries, and the students who receive a stipend to study.As for the study materials in the Belad Al-Sham during that period, they were diverse, including Qur'an sciences,Literature, Al Tafseer, Al Hadith, Astronomy, Mathematics and more. The people of the Belad Al-Sham and the people who travelled to the Belad Al-Sham and settled in it excelled these sciences, some of them left the Belad Al-Sham and travelled to other Islamic cities and countries, and also some of the Belad Al-Shamine families were known for their inherited knowledge of sciences such as Al Ghazi family and others.And on the other side Al-Hassan Al-Bourini (963 AH-1024 AH/1615 AD- 1556 AD) was involved and active during that era and was well known for his work in different fields such as history and literature. He was interested in the political events that took place during that era which included the local powers such as Abd Al-Halim Al-Yaziji, Fakher Al-Deen Al-Ma'ni the 2nd movements, and the appearance of Al-Sokban who troubled the country. He also was a jurist in the Belad Al-Sham pilgrims' mission, although he was a Shafi'i which indicates that he was close to the ruling authority. The first chapter of this study is about the general situation of the Belad Al-Sham in the late second Mameluke and the onset of the Ottoman Empire, and Deals with the administration of the Belad Al-Sham and the economic, social , health and political aspects.The second chapter deals with Al-Hassan Al-Bourini as a historian ( His name, parentage, family , the elders who taught him, knowledge and culture, books, students, positions he occupied, his relation with the society , the resources he used in writing the Biographies (Al- Tarajem), his writing approach in his book and in recording the history of the era).The third chapter deals with the general situation of the Belad Al-Sham through Al-Hassan Al-Bourini's Biographies, referring to the Belad Al-Sham and its subdivisions , the political and social life , the administrative , religious and military occupations and their effects on the society. It also presents the sanctions that were used in that era , the role of Al Sokban in the deterioration of the internal situations, the role of the administrative corruption , and the relations between the Belad Al-Sham and Constantinople.The fourth chapter discusses the social and educational life in the Belad Al-Sham as documented by Al-Bourini in the form of the Belad Al-Sham families , social classes , the relation between these categories and the relation between each of them with the ruling authority. It also discusses the education, schools, and the sciences which were taught in the Belad Al-Sham. It pinpoints the relations between scientists and with the ruling authority. The endowments role in education, the basis the schools considered for appointing teachers, their salaries and categories and the relation between teachers and the ruling authority. The judicature and its relation to the ruling authority, education and endowments, and then it displays the effect of these relations on the people, society and the social behaviors as recorded in the biographies, after that it shows how these relations affected clothing , foods and drinks and the social customs. Then it observes some of the excesses in the public behaviors and manners, the Mysticism, Al-Zawaya approach in Mysticism, Hospices, and different aspects of Mysticism. This study also tracked the literature life through the poetry and the literature as mentioned in Al-Bourini Biographies, because of its importance in illustrating the real social life in that era and to assess the study with valuable and needed information about the desired period.The researcher concludes with the results and recommendations obtained, an appendix including the Belad Al-Sham maps and the references used in the study
رقم ISN
4211
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN