عنوان الإطروحه
الزواج غير الصحيح وآثاره في قانون الأحوال الشخصية الكويتي : دراسة مقارنة
تاريخ مناقشة الاطروحه
2015-07-29
اسم الطالب
ناصر مجبل مطلق العازمي
المشرف
محمد علي العمري
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمود علي العمري
محمد حمد عبدالحميد
انس مصطفى ابو عطا
الكلية
كلية الشريعة
القسم
الفقه وأصوله
الملخص بالعربية
الحمد لله وكفى وصلاة وسلامًا على النبي المصطفى -صلى الله عليه وسلم- وبعد: فقد وفقني الله تعالى وأتم عليَّ نعمته فكتبت رسالتي هذه (الزواج غير الصحيح وآثاره في قانون الأحوال الشخصية الكويتي), متناولا فيها النكاح الفاسد، والباطل، في الفقه الإسلامي مع بيان رأي قانون الأحوال الشخصية الكويتي, وقد اشتملت رسالتي على تمهيد وفصلين، أما التمهيد فقد بينت فيه أدلةَ مشروعيةِ النكاحِ، والحكمةَ من هذه المشروعية، ثم أنواع النكاح من حيث الصحة وعدمها، وانقسام النكاح غير الصحيح إلى فاسد وباطل، وبينت أن الباطل والفاسد يطلقان على النكاح غير الصحيح دون تفريق عند أكثر فقهاء المذاهب، بينما يتضح التفريق عند بعض الحنفية وبعض الحنابلة، كما أن قانون الأحوال الشخصية الكويتي ارتضى هذا التقسيم، وإن لم يصرح بضابط ذلك، ثم تناولت موقفَ الفقهاء وموقف قانون الأحوال الشخصية الكويتي من النكاح الموقوف، وأدلة القائلين بمشروعيته، والمانعين له. وفي الفصل الأول تكلمت عن النكاح الفاسد، وبينت أن ما ارتضيته كضابط للنكاح الفاسد أنه هو الذي اختلف الفقهاء في صحته، ومخالفته للشريعة، وبينت في هذا الفصل أسباب فساد النكاح عند الفقهاء وبيان موقف قانون الأحوال الشخصية الكويتي منها، فبينت موقف الفقهاء من فساد المهر، ثم تكلمت عن الشهادة والولي وبينت الصفات التي اختلف الفقهاء في اشتراطها في الشاهدين والولي، ويؤدي تخلفها إلى فساد النكاح، ثم بينت حكم النكاح إذا تقدم الولي الأبعد على الولي الأقرب بدون حاجة إلى ذلك, وتكلمت عن الكفاءة ومكانتها في عقد النكاح عند الفقهاء, وأن القانون جعل الكفاءة شرط لزوم, ثم تكلمت عن أثر بعض الشروط في فساد النكاح كاشتراط التحليل, ثم نكاح المكره والسكران، وتكلمت عن آثار النكاح الفاسد عند الفقهاء, كالمهر والنسب والمصاهرة والنفقة والسكنى والميراث والعدة والإحصان, وبما تجب به هذه الآثار، مع بيان موقف قانون الأحوال الشخصية الكويتي من آثار النكاح الفاسد، وبما تجب. وفي الفصل الثاني توقفت مع النكاح الباطل، وبينت أن ما ارتضيته كضابط للنكاح الباطل أنه ما اتفق الفقهاء على عدم صحته لمخالفة الشرع، وبينت أسباب البطلان ومنها بطلان النكاح من جهة الصيغة, وبطلان النكاح من جهة أهلية العاقدين, وبطلان النكاح لوجود مانع في أحد الزوجين كأن تكون الزوجة من المحارم, أو زوجة الغير, أو أن تكون مطلقة الزوج ثلاثا, أو أن تكون المرأة مسلمة والرجل غير مسلم, مع بيان موقف قانون الأحوال الشخصية الكويتي من أسباب بطلان النكاح, وتوقفت مع آثار النكاح الباطل، والله ولي التوفيق
الملخص بالانجليزي
Praise be to Allah the Lord of the worldsand may the blessings and peace of Allah be upon the most honored of messengers our master Mohammad: "Invalid/Unsound Marriage and its Effect in the Kuwaiti Personal Law" (A comparative Study) This paper deals with theunsound and invalid marriage in the Islamic jurisprudence and points out to the opinion of the Kuwaiti Personal Law. This thesis comprises of a preface and two chapters. In the preface, the proofs of legitimacy of marriage and the philosophy beyond such legitimacy are explained. Then, types of marriage in terms of validity and invalidity, and the division of illegal marriage into unsound and invalid marriage are clarified. It is explained that the terms "invalid" and " unsound" are designated to the illegal marriage without distinction according to most of the Islamic scholars. However, some Hanafi and Hanbali scholarsadopted this distinction. The Kuwaiti Personal Law accepts this distinction thought it does not provide for an exact criterion for this distinction. After that, the opinions of the scholars and The Kuwaiti Personal Law on the suspended marriage, and the proofs of those who support its legitimacy and those who prevent it are clarified. In chapter 1, I deal with the unsound marriage, where I explain that the criterion of the unsound marriage acceptable to me is that it is the marriage that the scholars differed on its validity and its contradiction with the Islamic Law. In this chapter, I discuss the reasons beyond unsoundness of marriage according to the scholars, and the position of the Kuwait Personal Law on these reasons, where I explain position of the scholars on unsoundness of dowry. Further, I discuss the issue of the witness and the guardian, where I explain the qualities that the scholars differed on their stipulation in the two witnesses and the guardian, where lack of such qualities make the marriage unsound. I also explain the ruling of marriage if further guardian is preferred over the closer guardian without necessity. Then, I discuss the issue of equivalence and its value in the marriage contract according to the scholars, where the Law considers the equivalence a necessary condition. After that, I deal with effect of some conditions in the unsoundness of marriage like stipulation of Nikkah Halala (Islamic Sharia disallows a couple remarrying after having been through three divorces; Couples cannot remarry until the ex-wife marries another man, to ensure that divorce is not taken lightly), marriage of forced and intoxicated persons, effects of unsound marriage according to scholars like the dowry, linage, affinity, support, housing, inheritance, Iddat, and matrimony, and enforceability of such effects, as well as the position of the Kuwaiti Personal Law on these effectsand their enforceability. In chapter 2, I discuss the invalid marriage, where I explain that the criterion of the invalid marriage acceptable to me is that the scholars agreed on its invalidity because of its contradiction with the Islamic Law. Then, I clarify the causes of invalidity of marriage in terms of formula, legal capacity of the parties to contract, an impediment in either of spouses as if that the wife is unmarriageable person, a wife of a third party, or a divorcee under and irrevocable divorce, or that the man is non-Muslim while the woman is Muslim. Chapter 2 ends with clarifying the position of the Kuwaiti Personal Law on causes of invalidity of marriage and effects of the invalid marriage
رقم ISN
4168
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN