عنوان الإطروحه
درجة ممارسة إدارة المعرفة وعلاقتها بتطبيق معايير إدارة الجودة الشاملة لدى مدراء مدارس محافظة إربد
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-04-07
اسم الطالب
مالك علي محمود قيزان
المشرف
محمد عبود الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
صالح ناصر العليمات
محمد حامد المقدادي
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى معرفة درجة ممارسة إدارة المعرفة وعلاقتها بتطبيق معايير إدارة الجودة الشاملة لدى مدراء مدارس محافظة إربد من وجهة نظر مدراء المدارس، وأثر متغيرات (الجنس، الخبرة الإدارية، المؤهل العملي والمرحلة التعليمية التي يديرها). ولتحقيق أهداف الدراسة تم اختيار عينة عشوائية عنقودية تكونت من (254) مدير ومديرة، طبق عليهم أداتان ، الأولى: لقياس ممارسة إدارة المعرفة وتكونت (27) فقرة موزعة على ستة مجالات: تشخيص المعرفة، إكتساب المعرفة، توليد المعرفة، تخزين المعرفة وإسترجاعها، توزيع المعرفة وتطبيق المعرفة. الثانية: لقياس تطبيق معايير إدارة الجودة الشاملة وتكونت من (24) فقرة موزعة على خمسة مجالات: القيادة، الهيكل التنظيمي، توجهات المستفيدين من العملية التعليمية، العمليات والقياس والتحسين المستمر. وتم التحقق من صدقهما وثباتهما لغرض جمع البيانات وللإجابة عن اسئلة الدراسة تم إجراء التحليل الإحصائي بإستخدام الأوساط الحسابية والإنحرافات المعيارية، وتحليل التباين الرباعي المتعدد ومعامل ارتباط بيرسون. توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: جاءت درجة ممارسة إدارة المعرفة لدى مدراء مدارس محافظة إربد بدرجة مرتفعة، وجاء تطبيق معايير إدارة الجودة الشاملة بدرجة مرتفعة. ودلت نتائج الدراسة إلى: عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة إدارة المعرفة لدى مدراء مدارس محافظة إربد تعزى لمتغير الجنس في جميع المجالات بإستثناء مجال تشخيص المعرفة وكانت الفروق لصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة إدارة المعرفة لدى مدراء مدارس محافظة إربد تعزى لمتغير الخبرة الإدارية في جميع المجالات بإستثناء مجال تطبيق المعرفة وكانت الفروق لصالح الخبرة الإدارية (أقل من 10 سنوات)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة إدارة المعرفة لدى مدراء مدارس محافظة إربد تعزى لمتغيرات (المؤهل العلمي والمرحلة التعليمية التي يديرها) على جميع المجالات. كما أشارت نتائج الدراسة الى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تطبيق معايير إدارة الجودة الشاملة لدى مدراء مدارس محافظة إربد تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات بإستثناء مجال توجهات المستفيدين من العملية التعليمية وكانت لصالح الذكور، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تطبيق معايير إدارة الجودة الشاملة لدى مدراء مدارس محافظة إربد تعزى لمتغيرات (الخبرة الإدارية، المؤهل العلمي والمرحلة التعليمية التي يديرها). وأشارت النتائج إلى وجود علاقة إيجابية (طردية) دالة إحصائيا بين درجة ممارسة إدارة المعرفة وتطبيق معايير إدارة الجودة الشاملة لدى مدراء مدارس محافظة إربد. وفي ضوء النتائج توصي الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها: توفير الإمكانات والتسهيلات التي من شأنها ان تساعد على توفير بيئة مناسبة لممارسة إدارة المعرفة.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to find out the degree of knowledge management and its relationship to the application of Total Quality Management Standards at Irbid Governorate school principals from the point view of schools' principals , and the impact of variables (Gender , managerial experience , qualification and practical educational stage -managed ). To achieve the objectives of the study, cluster sample was chosen randomly consisted of a cluster (254) director. Two tools were applied to them : the first is to measure the practice of knowledge management and consists of (27) items distributed on six areas : ( Diagnosis of knowledge, knowledge acquisition, knowledge generation, knowledge storage, retrieval and distribution of knowledge, and apply knowledge). The second: to measure the application of total quality management standards and consists of 24 items distributed on five fields : (leadership, organizational structure, trends beneficiaries of the educational process, measurement processes, and continuous improvement). Validity and reliability were verified to collecte data, To answer the studys questions, statistical analysis was conducted by using means, standard deviations, analysis of multi quartet variance, and Pearson correlation coefficient. The study found the following results: The degree of knowledge management practice by school principals at Irbid Governorate was high ,also the application of the standards of total quality management was High degree. The results of the study showed: that there were no: statistically significant differences in the degree of knowledge management practice by school principals at Irbid Governorate due to gender in all fields except for the diagnosis of knowledge and the differences in favor of females, the lack of statistically significant differences in Degree of knowledge management by the schools' principals Irbid Governorate due to the variable management experience in all fields with the exception of the application of knowledge and the differences in favor for of service years (less than 10 years), and the lack of statistically significant differences in Degree of knowledge management by the schools' principals Irbid Governorate due to the variables (Qualification ,and educational stage-managed) to all fields. Results of the study also pointed to the lack of statistically significant differences in the application of standards of total quality management by the schools' principals Irbid Governorate attributed to the effect of gender in all fields with the exception of the field orientations of the beneficiaries of the educational process and it was in favor of males, And the lack of statistically significant differences in the application of standards of total quality management by the schools' principals Irbid Governorate due to the variables (years of service, qualification and educational stage-managed). The results indicated a positive correlation (positive correlation) are statistically significant between Degree of knowledge management and the application of total quality management standards by schools' principals Irbid Governorate. In light of the results ,the study recommends a series of recommendations, including: providing capabilities and facilities that would help to provide a suitable environment for the practice of knowledge management
رقم ISN
4145
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN