عنوان الإطروحه
الثقافة التنظيمية السائدة لدى مديري مدارس مديرية التربية والتعليم للواء قصبة المفرق وعلاقتها بالنمو المهني للمعلمين
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-03-27
اسم الطالب
أحمد سليمان علي عليمات
المشرف
محمد عبود الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
أيمن أحمد العمري
محمود حامد المقدادي
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى الثقافة التنظيمية السائدة لدى مديري مدارس مديرية التربية والتعليم للواء قصبة المفرق وعلاقتها بالنمو المهني للمعلمين, ولتحقيق هدف الدراسة تم اختيار عينة عشوائية مكونة من (590) معلما ومعلمة من معلمي المدارس الحكومية التابعة لمديرية التربية والتعليم للواء قصبة المفرق, وتم تطبيق أداة الدراسة عليهم بعد ان تم التحقق من صدقها وثباتها, وقد تكونت من محورين: الأول لقياس الثقافة التنظيمية وبلغ عدد فقرات مجالاته (24) فقرة والثاني لقياس النمو المهني وبلغ عدد فقرات مجالاته (17) فقرة. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم إجراء التحليل الإحصائي باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، وتحليل التباين الثلاثي المتعدد، ومعامل ارتباط بيرسون، وخلصت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها: أن الثقافة التنظيمية السائدة لدى المديرين جاءت بمستوى مرتفع, وان النمو المهني للمعلمين جاء بمستوى مرتفع أيضا, ودلت النتائج على أن العلاقة بين الثقافة التنظيمية والنمو المهني علاقة ايجابية(طردية) دالة إحصائيا. كما دلت نتائج الدراسة الى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (??0.05) في مستوى الثقافة التنظيمية وفي مستوى النمو المهني تعزى لمتغير الجنس على جميع المجالات. ودلت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير سنوات الخدمة عند مستوى دلالة (??0.05) في جميع المجالات باستثناء مجال الأعراف والقوانين المدرسية ولصالح فئة الخدمة (من 5- أقل من 10 سنوات). وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (??0.05) تعزى لمتغير المؤهل العلمي. وأشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (??0.05) في مستوى النمو المهني تعزى لمتغير الجنس على جميع المجالات. كما دلت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (??0.05) تعزى لمتغير سنوات الخدمة في جميع المجالات باستثناء مجالي تنمية إدارة الوقت, تنمية إدارة الصف ولصالح فئة الخبرة القصيرة (أقل من 5 سنوات) على المجالين. كما أشارت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (??0.05) تعزى لمتغير المؤهل العلمي على جميع المجالات. وفي ضوء نتائج الدراسة يوصي الباحث بمجموعة من التوصيات أهمها توفير الإمكانات والتسهيلات التي تساعد على توفير ثقافة تنظيمية تتسم بالانفتاح نحو متغيرات العصر المستمرة, وتؤدي بمهنة التعليم إلى النمو والتطور, وإعداد الدورات التدريبية المتنوعة لمدراء المدارس.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the organizational culture prevalent among school principals at Directorate of Education of Almafraq borough and its relationship to teachers' professional development. a random sample of ( 570 ) teachers were selected from schools affiliated to Directorate of Education of Almafraq borough. The study tool that used in this study consisted of two dimensions: the first to measure the organizational culture with (24) items, and the second to measure professional development with (17) items. The validity and reliability of tools were verified. Statistical analysis was performed using the means and standard deviations, MANOVA, and Pearson correlation coefficient. The study results revealed that: the organizational culture prevalent among school principals came at a high level, and that the teachers' professional development also came at a high level. The results indicated that the relationship between organizational culture and professional development were positive correlation with statistically significant. The results indicated that there was no statistically significant difference at the level of significance (? ? 0.05) in the level of organizational culture due to the variable sex on all dimensions. The results indicated there was no statistically significant differences attributed to years of service at the level of significance (? ? 0.05) in all areas except for the dimension of customs and laws and in favor of years of service (5 - less than 10 years ) . The results indicated a lack of statistically significant differences at the level of significance (? ? 0.05) due to the variable qualification. The results indicated there was no statistically significant difference at the level of significance (? ? 0.05) in the level of professional development due to the variable sex to all dimensions. The results indicated there was no statistically significant difference at the level of significance (? ? 0.05) due to the variable of years of service in all areas except for areas of development time management, development of classroom management and in favor of short years of experience (less than 5 years ). The study also revealed that there was no statistically significant difference at the level of significance (? ? 0.05) due to the variable qualification to all dimensions. In light of the results of the study the researcher recommends a series of recommendations including the provision of capabilities and facilities that help to provide an organizational culture characterized by openness towards continuous variables, age, profession and education lead to development, and the preparation of various training courses for school principals
رقم ISN
4144
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN