عنوان الإطروحه |
"اثر تطبيقات الحكومة الإلكترونية في جودة المعلومات المقدمة للموظفين دائرة ترخيص السواقين والمركبات"
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2014-04-22 |
اسم الطالب |
دينا عويد فالح الشرعة
|
المشرف |
بهجت عيد الجوازنة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
مرعي حسن بني خالد |
سامر الدحيات |
|
الكلية |
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية |
القسم |
الاداره العامه |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى تطبيق الحكومة الإلكترونية في دائرة ترخيص السواقين والمركبات إقليم الوسط في الأردن وأثرها على جودة المعلومات في دائرة ترخيص السواقين والمركبات، وتكون مجتمع الدراسة من جميع لعاملين في تلك الدائرة في إقليم الوسط واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي لتحليل متغيرات الدراسة واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات وتم توزيعها على مجتمع الدراسة المكون من (207) عامل .
وتوصلت الدراسة إلى نتائج من أهمها: - وجود أثر ذو دلالة إحصائية بين تطبيق الحكومة الإلكترونية وجودة المعلومات لدى أفراد عينة الدراسة. - وجود أثر ذو دلالة أحصائية بين تطبيق الحكومة الإلكترونية وصحة ودقة المعلومات لدى أفراد عينة الدراسة - وجود أثر ذو دلالة إحصائية بين تطبيق الحكومة الإلكترونية وأمن المعلومات لدى أفراد عينة الدراسة- وجود أثر ذو دلالة إحصائية بين تطبيق الحكومة الإلكترونية والوصول ووقت المعلومات لدى أفراد عينة الدراسة - مستوى تطبيق الحكومة الإلكترونية في دائرة ترخيص السواقين والمركبات جاء بدرجة عالية وكانت مستويات فقرات المجال عالية. - مستوى جودة المعلومات في دائرة ترخيص السواقين والمركبات جاءت بدرجة عالية أيضاً كانت مستويات فقرات المجال عالية.
ومن أهم ما أوصت به الدراسة إشراك العاملين في ندوات ودورات تدريبية وتثقيفية تمكنهم من مواكبة تطورات وتحديثات الحكومة الإلكترونية والمحافظة على استمرار تطوير برنامج الحكومة الإلكترونية ودعمه، والاعتناء بشكل أكبر بالموقع الإلكتروني. والتوسع والتنوع بتطبيق خدمات الحكومة الإلكترونية. تشجيع الموظفين على التقدم للإدارة بمقترحات لتطوير برنامج الحكومة الإلكترونية وطرح أفكار عمل جديدة ومنح مكافآت للمشاركين في تنفيذها بغض النظر عما إذا كانوا أصحابها أم لا. وذلك لتتمكن الأفكار من اجتذاب من ينفذها أيمانا منهم بفاعلية ونجاحها زيادة اهتمام الإدارة العليا بالعمل على تحقيق جودة المعلومات. ضرورة تعزيز البيئة التشريعية والقانونية المتعلقة بالحكومة الإلكترونية وجودة المعلومات.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to identify the level of application of e-government in the Department of Licensing Drivers and vehicles central region in Jordan and its impact on the quality of information in the Department of Licensing Drivers and vehicles, and the study population consisted of all the workers in that district in the Central Region l , the study adopted a descriptive approach to analyze the variables of the study were used questionnaire as a tool to collect data, and distributed to the study s consisting of (207)
The study found the most important results: - The presence of a statistically significant effect at the level of significance (0. 05) between the application of e-government and quality of information among members of the study sample. - The presence of a statistically significant effect at the level of significance (0. 05) between the application of e-government and the validity and accuracy of information among members of the study sample - The presence of a statistically significant effect at the level of significance (0. 05) between the application of e-government and information security among members of the study sample - The presence of a statistically significant effect at the level of significance (0. 05) between the application of e-government and quality of information among members of the study sample - The presence of a statistically significant effect at the level of significance (0. 05) between the application of e-government . Access and time information among members of the study sample - The level of application of e-government in the Department of Drivers and Vehicles Licensing came highly paragraphs levels were high field. - The level of quality of the information in the Department of Drivers and Vehicles Licensing also came with a high degree paragraphs field levels were high. - Among the most important.
as recommended by the study Traps workers in seminars and training courses and education to enable them to keep abreast of developments and updates e-government and maintain the continued development of e-government program and support, and care more Active -mail. Expansion and diversity of the application of e-government services. Encourage employees to apply for management proposals for the development of e-government program and put forward ideas work new and rewards for participants in its implementation , regardless of whether they are owners or not. So as to be able to attract ideas of them carried out in the belief success and effectively increase the attention of senior management to work to achieve the quality of the information. The need to strengthen the legislative and legal environment for electronic government and quality of information
|
رقم ISN |
4111 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|