عنوان الإطروحه
الإبداع الإداري والميزة التنافسية في الجامعات الرسمية الأردنية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2013-12-22
اسم الطالب
علي خالد سلامه بني خالد
المشرف
سليمان ابراهيم الحوري
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
وليد مجلي العواودة
بدر يوسف عبيدات
الكلية
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية
القسم
الاداره العامه
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى اختبار أثر الإبداع الإداري في تحقيق الميزة التنافسية للجامعات الرسمية الأردنية في إقليم الشمال، وشملت عينة الدراسة (156) موظف من موظفي الجامعات الرسمية في منطقة الشمال، والذين يعملون بالوظائف الأدارية في الدوائر المختلفة في الجامعة، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي في وصف متغيرات الدراسة (أبعاد الإبداع الإداري، والميزة التنافسية) والتحليلي لتحليل العلاقات بين المتغير المستقل بأبعاده والمتغير التابع واختبار أثر مجموعة من الأبعاد (الأصالة، والطلاقة، والمرونة، والقدرة على التنبؤ) في الميزة التنافسية، من خلال إجراء دراسة ميدانية كانت أداتها الرئيسية الاستبانة بينت نتائج الدراسة أن هناك مستويات متوسطة للإبداع الإداري في الجامعات الرسمية في إقليم الشمال، حيث كانت اتجاهات عينة الدراسة من الموظفين إيجابية نحو الإبداع الإداري كمتغير مستقل، كما بينت النتائج تحقيق متغير الميزة التنافسية متوسط حسابي متوسط حسب مقياس التحليل الذي اعتمدته الدراسة. وبينت نتائج الدراسة أن المجالات المكونة للإبداع الإداري تفسر ما نسبته (69.5%) من التغير في الميزة التنافسية، بمعنى أن مجالات الإبداع الإداري تؤثر بشكل إيجابي في زيادة الميزة التنافسية للجامعات الأردنية مجال البحث. وبناء على النتائج أوصت الدراسة بعدة نتائج كان أهمها تشجيع الجامعات الأردنية على تحقيق ميزة تنافسية خاصة بها بحيث تكون هذه الميزة التنافسية مستدامة قدر الإمكان، والتركيز على مجالات الإبداع الإداري كعنصر رئيسي في تحقيق الميزة التنافسية. إضافة إلى تبني وتطبيق الاستراتيجيات التنظيمية التي تحفز الإبداع الإداري بين الموظفين الإداريين في الوظائف الإشرافية.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to examine the role of managerial innovation on achieving competitive advantage of the Jordanian pubic universities located in north governorates. The study sample consisted of 156 employees who work in managerial positions in different departments , the study adopted the descriptive approach to describe the variables of the study (the elements of the managerial innovation and competitive advantage) and the analytical approach to analyze the relationship between independent variables and dependent variable and to test the impact of managerial innovation elements (originality, fluency, flexibility and the ability to predict) on competitive advantage, and this is by conducting a field study which was its main tool a questionnaire. The results of the study showed that there are intermediate levels of managerial innovation in the official universities in the north governorates; the attitudes of the employee of the study sample were positives towards the managerial innovation as an independent variable, the results also showed that the variable of the competitive advantage achievement has a medium average according to the analysis scale used in the study. The study results showed also that the constituent areas of managerial innovation have determine about 69.5 % of the change in the competitive advantage, which means that the areas of managerial innovation affected positively in increasing the competitive advantage of the Jordanian universities in this area. Based on study results, the study recommended to encourage the Jordanian universities to build a sustainable competitive advantage by focus on the areas of managerial innovation as a key element in achieving the competitive advantage. In addition to adopting and implementing the organizational strategies which stimulate the managerial innovation within the managerial staff in supervisory and non-supervisory positions
رقم ISN
4101
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN