عنوان الإطروحه |
"أثر البرامج التدريبية في الإلتزام التنظيمي لدى المعلمين في مديرية تربية وتعليم محافظة المفرق"
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2014-07-03 |
اسم الطالب |
أمين محمود مفضي الأشهب
|
المشرف |
بهجت عيد الجوازنة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
وليد مجلي العواودة |
محمود علي الروسان |
|
الكلية |
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية |
القسم |
الاداره العامه |
الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة التعرف إلى اثر البرامج التدريبية في الالتزام التنظيمي لدى المعلمين في مديرية تربية وتعليم محافظة المفرق، ومعرفة مدى تأثير بعض العوامل الديمغرافية الخاصة بمجتمع الدراسة على مستوى إلتزامهم التنظيمي والمتمثلة في ( الجنس، العمر والمستوى التعليمي وعدد سنوات الخبرة وعدد سنوات الخبرة في الوظيفة الحالية والحالة الإجتماعية ).
و تكون مجتمع الدراسة من جميع المعلمين والمعلمات في المدارس الحكومية التابعة لمديرية تربية وتعليم محافظة المفرق والبالغ عددها (72) مدرسة، وتكونت عينة الدراسة من (355) معلماً ومعلمة تم اختيارهم عشوائياً من المجتمع الأصلي للدراسة والذي يتكون من (2422) معلم ومعلمة.
وأما فيما يتعلق بمستوى متوسط للالتزام التنظيمي لدى المعلمين في مديرية تربية وتعليم محافظة المفرق من وجهة نظر المعلمين أنفسهم حيث بلغ المتوسط الحسابي للالتزام التنظيمي ككل (3.94) وبدرجة كبيرة.
وقد تراوحت المتوسطات الحسابية ما بين (3.73-4.30)، حيث جاء بعد "الالتزام المعياري" في المرتبة الأولى بأعلى متوسط حسابي بلغ (4.30) وبدرجة كبيرة، تلاه بعد "الالتزام الاستمراري" بمتوسط حسابي بلغ (3.79) وبدرجة كبيرة, بينما جاء بعد "الالتزام العاطفي" في المرتبة الأخيرة وبمتوسط حسابي بلغ (3.73) وبدرجة كبيرة.
وقد أظهرت نتائج الدراسة بوجود أثر ذو دلالة إحصائية عند المستوى (0.05 ? ?) للبرنامج التدريبي في الالتزام التنظيمي لدى المعلمين في مديرية تربية وتعليم محافظة المفرق يوجد تأثير للمتغيرات المستقلة مجتمعة على المتغير التابع، إذ فسرت المتغيرات المستقلة ما مقداره (14.7%) من المتغير التابع.
وقد قام الباحث بالتقدم بعدة توصيات كان من أبرزها ضرورة ربط الدورات التدريبية بالجانب التطبيقي في العمل من أجل تحقيق الأهداف المنشودة من عملية التدريب، وأن تكون مناهج البرامج التدريبية متطابقة مع الوظيفة، وكذلك مواكبة محتوى البرامج التدريبية للتغيرات التربوية والمعرفية والتكنولوجية.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed at identifying the impact of training programs in organizational commitment for the teachers of Mafraq Directorate of Education, also, identifying the impact of some demographic factors of the population of the study on their level of organizational commitment, represented in (gender, age, educational level, number of years of experience, number of years of experience in their present job, social status).
The population of the study included all male and female teachers in the governmental schools of Mafraq directorate of education (72 schools), the sample of the study consisted of (355) male and female teachers who were chosen randomly from the original population of the study which consists of (2422) male and female teachers, for the purpose of this study, the researcher developed a questionnaire consisted of three parts: the first part included personal details about the employee, the second part included questions related to the training program, and the third part included questions related to the organizational commitment.
For the mean of organizational commitment level for Mafraq governorate directorate of education teachers from the perspective of the teachers themselves, the mean for the organizational structure as a whole was (3.94) with high degree.
Means ranged between (3.73 ? 4.30), in which "standard commitment" scored the first rank with the highest mean of (4.30) with high degree, followed by "continuous commitment" with a mean of (3.79) with high degree, "emotional commitment" scored the least rank with a mean of (3.73) with high rank.
The results of the study showed a significant statistical impact at the level (? < 0.05) for the training program on the organizational commitment for the teachers in Mafraq Governorate Directorate of Education, as a result, there is an impact for the independent variables as a whole on the dependent variable, in which the independent variables explained (14.7%) of the dependent variable.
The researcher presented a number of recommendations, the most important were: to link the training courses with the applied side of the work in order to accomplish the desired goals of the training process, to make the training programs' curriculums identical to the job, conformity of training programs' content with the educational, cognitive, and technological modifications
|
رقم ISN |
4100 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|