عنوان الإطروحه |
أثر التعلم التنظيمي على الإبداع في قطاع تكنولوجيا المعلومات في الأردن
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2013-07-15 |
اسم الطالب |
شيرين منير سليمان ابو كاشف
|
المشرف |
سليمان ابراهيم الحوري |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
محمد سليم الشورة |
مرعي حسن بني خالد |
|
الكلية |
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية |
القسم |
ادارة الأعمال |
الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة للتعرف على أثر التعلم التنظيمي في الإبداع في قطاع تكنولوجيا المعلومات في الأردن. تمثل التعلم التنظيمي بـ(الرؤية المشتركة، الإنفتاح، الحصول على المعرفة، نشر المعرفة، إستخدام المعرفة). أما بُعد الإبداع فتمثل بـ(الإبداع في المنتج، الإبداع في العملية)، وتكون مجتمع الدراسة من الموظفين في المستويات الوسطى والدنيا في شركات التصنيع العاملة في قطاع تكنولوجيا المعلومات والبالغ عددهم (517) وتم أخد عينة بلغ حجمها (131) وأستخدم برنامج الحزمة الإحصائية SPSS لإختبار فرضيات الدراسة وتحقيق أهدافها.
توصلت الدراسة إلى أن وجود أثر ذو دلالة إحصائية لأبعاد التعلم التنظيمي متمثلة بـ(الرؤية المشتركة والحصول على المعرفة ونشرها وإستخدامها) على الإبداع. بينما فيما يتعلق ببعد الإنفتاح فقد تبين وجود أثر غير دال إحصائياً له على الإبداع
|
الملخص بالانجليزي |
The aim of the study is to examine the impact of organizational learning on innovation in information technology sector in Jordan. organizational learning rebrisinted by (common vision, open-mindedness, knowledge acquiring, knowledge sharing, knowledge utilization), regarding innovation the dimensions are product innovation and process innovation.
Population of the study included middle and low level employees in manufacturing companies in the information technology sector, totaling (517) from employees were selected. The sample size (131) and SPSS statistical package was used to test hypotheses and achieve the aim of the study.
Results of the study indicated a significant effect of the organizational learning dimensions common vision, knowledge acquiring, knowledge sharing, knowledge utilization on innovation dimension product innovation, process innovation. But open-mindedness shows insignificant effect on innovation.
The study recommended select the most ideas innovators and give them more resources and accesses for information about the company and its environment to generate innovative ideas under organizational vision and fit customer needs
|
رقم ISN |
4067 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|