عنوان الإطروحه
"أثر المسؤولية الاجتماعية في الصورة الذهنية : دراسة ميدانية على الشركات الصناعية في محافظة المفرق"
تاريخ مناقشة الاطروحه
2013-05-16
اسم الطالب
طايل عنبر عايد العظامات
المشرف
سالم سفاح العون
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
شفيق ابراهيم حداد
وليد مجلي محمد العواودة
الكلية
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية
القسم
ادارة الأعمال
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر المسؤولية الاجتماعية في الصورة الذهنية للشركات الصناعية العاملة في محافظة المفرق، ومدى ادراك الشركات لأهمية هذا المفهوم، والتعرف على اهم العقبات التي تحد من تبنيه. اعتمدت الدراسة على استبانه وزعت على عينه من كبار العملاء للشركات وكان حجمها (250) استبانه. كما اعتمدت الدراسة أيضا على المقابلة الشخصية التي أجراها الباحث مع إدارات بعض الشركات، والمسئولين الحكوميين في المحافظة. وكان من أهم النتائج: - أظهرت نتائج الدراسة بان الصورة الذهنية عن الشركات الصناعية في محافظة المفرق ضعيفة وبمتوسط حسابي (3.01-3.52). - وفيما يتعلق بالترويج للشركات من خلال الإعلان والدعاية للمنتجات جاءت أيضا متوسطة. - أما المسؤولية الاجتماعية تجاه المنافسون اقل من متوسط. وأما المسؤولية الاجتماعية تجاه الصالح العام جاءت ضعيفة، كذلك المسؤولية الاجتماعية تجاه البيئة والمجتمع جاءت ضعيفة وهي الأضعف على الإطلاق. وقد توصلت الدراسة إلى وجود اثر للمسؤولية الاجتماعية تجاه البيئة والمجتمع والمنافسين والزبائن على الصورة الذهنية للشركات عند مستوى الدلالة (??? 0.05). وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة بان الشركات الصناعية العاملة في المحافظة تواجه عدم قبول، وقد يعود ذلك إلى إن الشركات لا تعطي الاهتمام اللازم للمنطقة التي تعمل بها كون إن معظم الإنتاج موجه إلى مناطق أخرى والأغلب للتصدير. إن هذا الخلل الواضح في العلاقة مابين المنظمة والمجتمع سينعكس سلبا على هذه الشركات في ضوء الوعي وتحسن وسائل الاتصال والتواصل الاجتماعي الذي قد يظهر في أي لحظة خاصة في ضوء الوضع الاقتصادي المتردي للمحافظة والغياب شبه الكامل للمسؤولية الاجتماعية إذا ما تم استثناء المساهمات المتدنية لبعض الشركات لبعض مؤسسات المجتمع المدني. وفي ضوء نتائج الدراسة فقد أوصى الباحث بعدة توصيات كان من أهمها: أن تعمل الشركة على زيادة الاهتمام بالبيئة من خلال التخلص من مخلفاتها، والعمل ضمن إطار تحافظ فيه على البيئة، واستخدام الوسائل الحديثة والتكنولوجية المتطورة في منشآتها، والمساعدة في تخفيف قضايا الفقر والبطالة.
الملخص بالانجليزي
The purpose of this study was to identify the impact of social responsibility on the mental image of industrial companies in the Mafraq Governorate, and the extent of corporate recognition of the importance of this principle, and to identify the most important obstacles that limit adoption. Where the number of questionnaires distributed (250) questionnaire, and the results have been reinforced study through interviews conducted by a researcher with the departments of some companies, and decision-makers in the province. - The results of the study showed that mental image of industrial companies in the Mafraq Governorate weak and a mean (3.01-3.52) - With regard to the promotion of companies through advertising and publicity of the products also came medium. - The social responsibility towards competitors less than the average - The social responsibility towards the public interest was weak, as well as the social responsibility towards the environment and society were weak the weakest ever. In light of the findings of the study that industrial companies operating in the province facing the non-acceptance, may be due to the fact that companies do not give the necessary attention to the region in which it operates fact that most of the production is directed to other areas, mostly for export. This imbalance is clear in the relationship between the organization and the community will reflect negatively on these companies in the light of awareness and improved means of communication and social networking, which may appear at any moment, especially in light of the deteriorating economic situation of the province and the almost complete absence of social responsibility if an exception contributions low for some companies to some institutions civil society. In light of the results of the study, the researcher recommended was the most important. The company is working to increase interest in the environment by getting rid of their waste, and work within the framework of preserving the environment, and the use of modern methods and advanced technological facilities. The companies must also post the community through seminars and consultations on issues of concern to both sides, and support investment and development projects of the province. They must also adopt social issues such as poverty, unemployment and contribute to finding solutions to them, through the employment of the local community, and contributing to education, such as support for poor student fund
رقم ISN
4063
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN