عنوان الإطروحه |
"الإستدلال بالعلامة على تقسيم الكلمة في النحو العربي"
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2014-05-06 |
اسم الطالب |
ندوه علي مطر المساعيد
|
المشرف |
حسن خميس الملخ |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
زيد خليل القرالة |
محمود عبيدات |
|
الكلية |
كلية الاداب والعلوم الانسانية |
القسم |
اللغة العربية وآدابها |
الملخص بالعربية |
تُعنى هذه الدراسة بالكشف عن أحد طرق الاستدلال على تقسيم الكلمة في النحو العربي قَصْدَ إبراز دور العلامة في الاستدلال على أقسام الكلمة في القسمة الثلاثيّة، بجمع علامات كل قسم، واستنتاج علامات جديدة، وشرحها وتصنيفها وتفسيرها؛ لمعرفة مدى نجاح العلامة بوصفها دليلا على القسم الواحد، ومعرفة خصائص هذا القسم من علاماته، بهدف التسهيل والتيسير على المعلمين والمتعلمين في تناول هذه الأقسام والتمييز بينها، والتعرّف على خصائصها.
فتحصّل في البحث أن جُمعت هذه العلامات من مظانها المتفرّقة وأُنشِئ لها تصنيف جديد روعي فيه المبنى والمعنى، وكشفت الدراسة عن الدور الفاعل الذي تؤديه العلامة في تمييز أقسام الكلمة، وأظهرت أنّ علامات الاسم، والفعل، والحرف على تنوعها وتعدّدها كلّها صالحة للتمييز بتفاوت في أولوية بعضها على بعض.
وقد تناولت الدراسة أثر العلامة في الخلاف الحاصل بين النحاة على صنف بعض الكلمات ووجدت أنّ مردّه الاختلاف في فهم العلامة وتطبيقها، كما بينّت الدورالإيجابي الكبير الذي تقوم به العلامة في تيسير النحو وتعليمه.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aims at exploring one of the inferring ways of classifying the word in Arabic grammar in order to highlight the role of the mark in inferring the parts of speech in the tripartite way. This has been achieved by collecting the marks of each part and inferring new ones; and explaining, classifying, and interpreting those marks to see how successful is the mark as a proof of the one part, and to know the characteristics of that part from its marks, with the aim of making it easy to the teachers and learners in dealing with these parts, distinguishing them, and getting to know their characteristics.
The researcher has collected those marks from different sites, and has founded a new classification in which the construction and meaning are taken into consideration. The study has showed the effective role that the mark plays in distinguishing the parts of speech. It has pointed out that the marks of the noun, verb, and letter are susceptible to distinguishing in different degrees concerning the priority of those marks.
The study has pointed out the effect of the mark on the argument among the grammarians concerning some of the parts of speech. The researcher has found that the argument is due to understanding and implementing the mark. She has also pointed out the great positive role that the mark plays in facilitating and teaching grammar
|
رقم ISN |
4038 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|