عنوان الإطروحه
"النظام القانوني للمسؤولية المدنية لناقل الأشخاص بالمجان : دراسة مقارنة"
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-11-13
اسم الطالب
رجا قبلان فهد الشرعة
المشرف
نبيل فرحان الشطناوي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
نائل علي حمد المساعدة
جمال طلال النعيمي
علاء الدين عبدالله فواز الخصاونة
الكلية
كلية القانون
القسم
القانون
الملخص بالعربية
تسلّط هذه الدراسة الضوء على النظام القانوني للمسؤولية المدنية لناقل الأشخاص بالمجان، من خلال بيان مفهوم النقل بالمجان، وتحديد الطبيعة القانونية لمسؤولية الناقل بالمجان، فهل هي مسؤولية عقدية أم تقصيرية؟ وما هي الآثار القانونية المترتبة على ذلك؟ وذلك كله مقارنةً ما بين القانون الأردني، والقانون الفرنسي والمصري. وبعد البحث في هذه الإشكاليات القانونية، توصلت الدراسة إلى أنه لا يمكن إسناد مسؤولية الناقل بالمجان إلى فكرة العقد؛ لأن نية التعاقد معدومة، وبالتالي ينعدم الالتزام لعدم وجود الارتباط القانوني، واستقر القضاء في فرنسا والمغرب بعد عام (1968) على تطبيق قواعد المسؤولية عن حراسة الأشياء في النقل بالمجان، بدافع وجود التامين الإلزامي الذي يحل مكان الناقل بالمجان بدفع التعويض، بخلاف القضاء المصري الذي يطبق قواعد المسؤولية عن الخطأ الشخصي، وذلك مراعاة للناقل بالمجان. كما توصلت الدراسة إلى أن في القانون الأردني يمكن تطبيق القواعد العامة للمسؤولية عن الفعل الضار على النقل بالمجان، والتي تُبنى على نظرية المباشرة والتسبب، كما يمكن تأسيس مسؤولية الناقل بالمجان على أساس المسؤولية عن حراسة الأشياء، كما أظهرت الدراسة أيضاً أن نظام التأمين الإلزامي منح المتضرر حق ممارسة الدعوى المباشرة في مواجهة المؤمن (شركة التأمين)، وعلى الرغم أن التامين الإلزامي يشمل التعويض عن الأضرار التي تصيب الراكب، سواء كان النقل بالأجرة، أو بالمجان غير أن نظام التأمين توسع في الاستثناءات من التعويض. كما خلصت الدراسة إلى بعض النتائج والتوصيات.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to reveal the legal system of civil liability for carrier of people free of charge, through of the concept of transport free of charge, and determine the legal nature of the liability of the carrier to free, is it the responsibility of contract or tort? What are the legal implications of that? All of this is a comparison between the Jordanian law, French law and the Egyptian law. After research in these legal problems, the study showed that you can not assign responsibility for the carrier free of charge to the idea of the contract; because the intention of contracting was nonexistent, therefore commitment lacking to the lack of correlation legal, judiciary in the France and Morocco stabilized after a year (1968) on the application of the rules of responsibility for guarding things in the transport free of charge, motivated by the existence of compulsory insurance, which replaces the carrier free of charge to pay compensation, unlike the Egyptian judiciary which applies the rules of personal responsibility for the personal error, and taking into account that the carrier free of charge. The study also found that the Jordanian law can be applied to the general rules of liability for the harmful act to transport free of charge, which is built on the theory of direct and the reason, it can also establishment the responsibility of the carrier free of charge on the basis of the responsibility for guarding things, as the study also showed that the system of compulsory insurance grant the aggrieved the right to practice the case in the face of the direct insurer (insurance company), and although that compulsory insurance includes compensation on damages which the infects passenger, whether transport fare, or free of charge but the insurance system expand on the exceptions from the compensation. And the study also concluded to some of the findings and recommendations
رقم ISN
4023
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN