عنوان الإطروحه |
الاقتران الثنائي بين اسم الله الحكيم وأسماء الله الحسنى في القرآن الكريم
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2015-03-30 |
اسم الطالب |
عبدالله حسين راجح مقدادي
|
المشرف |
زياد الدغامين |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
جمال ابو حسان |
محمد الدومي |
عماد خصاونة |
|
الكلية |
كلية الشريعة |
القسم |
أصول الدين |
الملخص بالعربية |
حمل هذا البحث عنوان الاقتران الثنائي بين اسم الله الحكيم وأسماء الله الحسنى في القرآن الكريم، وقد اشتمل هذا البحث على مقدمة وتمهيد وأربعة فصول.
اقترن اسم الله الحكيم مع أسماء الله الحسنى في إحدى وتسعين آية ، جاء منها ثماني وخمسين آية مدنية وثلاث وثلاثين آية مكية .
وأمّا الأسماء التي اقترن معها اسم الله الحكيم ، فقد اقترن مع اسم الله العزيز في سبعة وأربعين موضعاً ، ومع اسم الله العليم في ستةٍ وثلاثين موضعاً ، ومع اسم الله الخبير في أربعة مواضع ، في حين جاء اسم الله الحكيم مقترناً مع أربعة أسماء أخرى ، في أربع مواضع في كل موضع جاء مقترناً مع اسمٍ من هذه الأسماء ، وهي التوّاب والحميد والواسع والعلي .
وقد حمل كل اسم من هذه الأسماء فصلاً عدا الأسماء الأربعة الأخيرة وضعناها جميعها في فصل واحد .
وقد حملت هذه الاقترانات عدة دلالات، عند جمع هذه الدلالات فإنها تغطي مجموعة من الأصول والفروع ، فقد بيّنت هذه الدلالات أركان العقيدة بكل جوانبها، الألوهية والربوبية والأسماء والصفات، والنبوات، فبيّنت أعمال الملائكة ووظائفهم، والرسل ومعجزاتهم، واليوم الآخر وأحواله، والقدر، كما تناولت الجانب التشريعي فحمل الكثير من الأحكام الشرعية والأوامر الربانيّة،، وكما بيّنت هذه الدلالات صفات المنافقين وأفعالهم وحذرت منهم، وبيّنت صفات المؤمنين، كما ذكرت التوبة وبيّنت شروطها، وحثت عليها، كما تحدثت عن القرآن الكريم وبيّنت مكانته ومصدره، وإحكامه من التحريف والتبديل ، كما حملت هذه الاقترانات في دلالاتها حسن الدعاء والطلب، وتناولت في كثيرٍ من جوانبها، كمال قدرة الله تعالى، وبيّنت كرامته على أنبيائه وأوليائه، وختمت الرسالة بنتائج عديدة من أبرزها:
- كثرة معاني هذا الاسم - الحكيم - دليل على شموليته معظمته وغزارة معناه.
- إنّ اسم الله الحكيم لم يرد في كتاب الله تعالى مفرداً غير مقترن، بل جاء في جميع الآيات مقترناً مع أسماءٍ أخرى.
|
الملخص بالانجليزي |
Below research had the title of (binary association between the name of ALLAH, the wise and the other names of ALLAH in the holy QURAN) and this research include introduction, prepration and four chapters.
The name of ALLAH, the wise has been coupled with the other name of ALLAH in ninety one verses in the holy QURAN, eighty five verses MAKYAH and thirty three verses MADANYAH.
In relation to the other names that had been coupled with the name of ALLAH, the wise, there is ALAZEEZ (the beloved) that has been companied in forty seen verses, ALALEEM (the omniscient) in thirty six verses, and ALKHABEER (the expert) in four verses, at the time, the name of ALLAH , the wise , has been coupled with other four names in different four positions ,in each one , it was couples with ALTWAB , ALHAMEED , ALWASE? and ALA?LY .
Taking into consideration that each name has full chapter, except the last four names where hold in one chapter.
All above companied names, hold a lot of indications , bringing all these indications together , we find out that , they do cover a whole group of origins and branches , as all of them show very clear the pillars of faith in all its aspects , divinity , goodness, names, adjectives and prophecies , so it shows the deeds and duties of angels , prophets and their miracles , the shape of the judgment day , and destiny .and it also describe the legislative side , so a lot of SHARIA provisions had been mentioned, including the attributes and deeds of the hypocrites and warnings from them, then it shows the attributes of believers including within it the conditions to repent and urgings to do it . This binary association spoke about the holy QURAN showings its source; position and being protective form inclines and modification, as well as the privilege of private prayer and the perfection of ALLAH capability, showing his nobility for his prophets and heirs.
At the very end of this research, I have mentioned clarifications of theses binary associations coming up with the following results:
-The verities of the name of ALLAH, the wise, is great evidence of its totalitarianism, holiness and its rich meaning
-This name was never mentioned separately in the holy Quran, as it was always companied with other names
-The name of ALLAH, the wise, has been advanced in twelve positions, seven of them were companied with the name of ALLAH ALALEEM (the omniscient) , also four positions with the name of ALLAH ALKHABEER (the expert) which was never prior for his name ALHAKEEM (the wise) never ,and one time with the name of ALLAH ALHAMEED (the benign) .mentioning that all the rest of the results are mentioned at the end of this research
|
رقم ISN |
4016 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|