عنوان الإطروحه
الكفايات المهنية الحديثة لدى معلمي اللّغة العربيّة في ضوء متطلبات التطوير التربوي في دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2012-07-19
اسم الطالب
مساعد عبدالرحمن عبدالله المانع
المشرف
حمود العليمات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عبد الرحمن عبد علي الهاشمي
سامي محمد هزايمة
أديب ذياب حمادنة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة العربية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف درجة ممارسة معلمي اللغة العربية للكفايات المهنية الحديثة في ضوء متطلبات التطوير التربوي في دولة الكويت. ولتحقيق هذا الهدف سعت الدراسة إلى الإجابة عن الأسئلة الآتية: 1- ما درجة ممارسة معلمي اللغة العربية في المرحلة المتوسطة للكفايات المهنية الحديثة في ضوء متطلبات التطوير التربوي في دولة الكويت من وجهة نظر المديرين و الموجهين ورؤساء الأقسام؟ 2- هل تختلف درجة ممارسة معلمي اللغة العربية للكفايات المهنية الحديثة في ضوء متطلبات التطوير التربوي في دولة الكويت باختلاف المسمى الوظيفي (مدير، موجه، رئيس قسم)؟ 3- هل تختلف درجة ممارسة معلمي اللغة العربية للكفايات المهنية الحديثة في ضوء متطلبات التطوير التربوي في دولة الكويت باختلاف الجنس؟ تكون مجتمع الدراسة من جميع مديري المدارس، والموجهين الفنيين، ورؤساء الأقسام لمادة اللغة العربية في محافظة مبارك الكبير في دولة الكويت للعام الدراسي 2011/2012، والبالغ عددهم (57) فردًا، منهم (23) مديرًا، و(11) موجهًا فنيًا، و(23) رئيس قسم، يمثلون بنسبة (100%) من مجتمع الدراسة. ولتحقيق أهداف الدراسة أعدّ الباحث مقياسًا للكفايات المهنية الحديثة اللازمة لمعلمي اللغة العربية تكوّن من (54) فقرة موزعة على خمسة مجالات، هي: مجال المعرفة الأكاديمية والبيداغوجية الخاصة، ومجال تخطيط الدرس وتنفيذه، ومجال تقييم تعلم الطلبة، ومجال التطوير الذاتي، ومجال أخلاقيات مهنة التعليم، وقد تم تطبيقه على أفراد الدراسة بعد التحقق من دلالات صدقه وثباته. أظهرت نتائج الدراسة أنّ درجة ممارسة الكفايات المهنية الحديثة لدى معلمي اللغة العربية في ضوء متطلبات التطوير التربوي في دولة الكويت، كانت متوسطة، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة معلمي اللغة العربية للكفايات المهنية الحديثة في ضوء متطلبات التطوير التربوي في دولة الكويت تعزى إلى متغير مستوى الوظيفة، ولصالح رؤساء الأقسام، في حين لم تظهر النتائج فروقًا ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغير الجنس. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بضرورة قيام وزارة التربية والتعليم في دولة الكويت بمراجعة الخطط والبرامج التي تنفذها في مجال التطوير التربوي.
الملخص بالانجليزي
The current study aimed to investigate the practice level of modern professional competencies among Arabic language teachers in light of educational development requirements in Kuwait. To achieve this aim, the study attempted to answer the following questions: 1. From the perspective of the directors, educational supervisors, and departments? heads, what is the level of practicing of modern professional competencies among middle stage Arabic language teachers in light of educational development requirements in Kuwait? 2. Are there any differences in the level of practicing of modern professional competencies among Arabic language teachers in light of educational development requirements in Kuwait attributed to differences in tenure (director, educational supervisor, head of department)? 3. Are there any differences in the level of practicing of modern professional competencies among Arabic language teachers in light of educational development requirements in Kuwait attributed to differences in gender? The study consisted of all schools? directors (23), educational supervisors (11), and departments? heads of Arabic language (23) in Great Mubarak district in Kuwait for the academic year 2011/2012. The total number of participants were (57), of whom 23 were directors, 11 educational supervisors, and 23 departments? heads. All were selected using purposeful sampling with 100% of the study population have been selected. To achieve the purpose of the study, a measure of modern professional competencies among Arabic language teachers was developed by the researcher. The measure consisted of 54 items, which were distributed into five domains: academic knowledge, special pedagogical knowledge, lesson planning and execution, students' assessment, self development and ethics of teaching. The measure was applied to the participants in the study after its reliability and validity had been established. Results of the study indicated moderate practice level of modern professional competencies among Arabic language teachers in light of educational development requirements in Kuwait. Also, significant differences were observed in the practice level of modern professional competencies among Arabic language teachers in light of educational development requirements due to tenure, in favor of heads of departments. No significant gender differences were found in the practice level for modern professional competencies among Arabic teachers in light of educational development requirement. In the light of the results of the study, the researcher recommends the Ministry of Education in Kuwait to review its applied plans and programs in the educational development sector
رقم ISN
3995
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN