عنوان الإطروحه
"الرؤية والتشكيل الجمالي في شعر الأسر والسجن في العصر العباسي حتى نهاية القرن الرابع الهجري"
تاريخ مناقشة الاطروحه
2013-01-06
اسم الطالب
سمية حسن علي الرقيبات
المشرف
محمد محمود الدروبي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عبدالقادر الرباعي
امين يوسف عودة
عبدالرحمن الهويدي
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
اللغة العربية وآدابها
الملخص بالعربية
تتناول هذه الدراسة شعر الأسْر والسجن في العصر العباسي، وهو من الموضوعات المهمة والماتعة التي تجذب القارئ وتدفع الباحث إلى تناولها بالدرس والتحليل. وذهبتُ إلى إخراج هذه التجربة الشعرية من بين طيّات المؤلَّفات والدواوين الشعرية إلى الحياة؛ حيث الخصب والهواء النقي والآذان الصاغية التي تستمع لها وتهتم بها، فتدرسها وتلفت أنظار الباحثين والدارسين إليها، فهي حَريّة بأن تُدْرَس. وتمثّلت هذه الرسالة في ثلاثة فصول، درس الفصل الأول منها العوامل والأسباب التي أدّت بالشاعر إلى الوقوع في غياهب السجن وغربة الأسْر؛ مثل انتشار اللهو، والزندقة، وغيرهما، وتحدّث هذا الفصل عن أبرز المضامين والموضوعات التي بثّها الشعراء في قصائدهم، من استعطاف، ووصف، وشوق، وغيرها. أمّا الفصل الثاني، فاختصّ بدراسة رؤى الشعراء ومواقفهم من أمورٍ عدة، مثل الذات الإلهية، والأنا، وغيرهما، فكان للشعراء الأسرى والسجناء مواقف جديدة ومختلفة عن مواقفهم فيما لو كانوا أحراراً وطلقاء. وخُصِّص الفصل الثالث لدراسة التشكيل الجمالي في شعر الأسر والسجن في العصر العباسي؛ دراسة جمالية تحليليّة، فدُرِست المحسنات البديعية وأهمها الطباق، والأساليب الإنشائية؛ مثل أسلوب الاستفهام، والأمر، والتكرار، والقسم، ودراسة الصورة الفنية، وإلى أي مدى كان الشاعر الممتحَن ناجحاً في تصوير حالته ووضعه؛ أملاً منه في أن تصل الصورة كما أرادها إلى المخاطَب والمتلقي، ودُرِسَت الموسيقى الشعرية بنوعيها الداخلية والخارجية؛ من قوافٍ وبحور شعرية، فدُرست البحور الأكثر شيوعاً في شعرهم؛ حيث حاز البحر الطويل على المرتبة الأولى، وتحدثت الدراسة عن القوافي وأكثرها شيوعاً في شعرهم، فحازت قافية الباء على المركز الأول في الشيوع بين حروف القافية الأخرى، واختُتِم الفصل الثالث بالحديث عن لغة هذا النوع من الشعر؛ من ألفاظٍ ومعاني، ومدى ملاءمتهما لبعضهما في القصائد العباسية، وإلى أي مدى كان الشاعر ناجحاً في توظيف ألفاظ تخدم المعاني التي يرمي إليها. وفي نهاية الدراسة؛ خُتِمَت الرسالة بمجموعة من النتائج التي خلصت إليها الباحثة، وتلخّصت في أنّ محنة السجن والأسْر شكّلت للشاعر العباسي تجربة مختلفة وحياة أخرى جديدة، حاول في شعره أن يطمئن المخاطَب ويشعره بأنه لا يحسّ بالمتاعب والآلام، بل على العكس فهو مرتاح ومطمئن أكثر مما كان سابقاً وهو في حريته، وهذا يعني أن الشاعر العباسي يكابر على الهموم والآلام التي أصابته، رُغم شدتها وقسوتها، إلاّ أنه حاول في أغلب الأحيان أن يبث عكس ذلك في قصائده. ومن نتائج الدراسة أن التطور والازدهار الذي شهدته الدولة العباسية؛ كان من أبرز الأسباب التي دفعت الشعراء إلى اللهو والمجون، وبناءً عليه استحقّوا السجن، وأنّ موضوعات الشعراء في قصائدهم كانت تميل إلى طلب العفو والمغفرة للخلاص ممّا هم فيه. وخلُصت الدراسة إلى أنّ رؤى الشعراء كانت واضحة ومحددة، حيث كان الشاعر صريحاً في تحديد المخاطَب في قصائده، ودقيقاً في رسم صورته التي هو عليها في السجن والأسْر، والتي تقيّدت بحدود الزّمان والمكان. وفي التشكيل الجماليّ؛ حاول الشاعر أن يُبدع في نظم قصائده السجنية والأسْريّة؛ ليقدِّم تجربة صادقة وواضحة، مصرِّحاً بعواطفه وأحاسيسه من خلالها، فهي تجربة عارضة في حياته، لكنها قاسية ولا تحتمل منه التكلف والنفاق، فسعى الشعراء إلى استعمال محسنات وأساليب فنية متعددة، وصوراً فنية صادقة، تفيض بالمشاعر والأجواء التي كانوا يعيشون بها داخل أسوار السجن وفي غربة الأسْر. وفي القالب الموسيقي تفرّغت قصائدهم، وتمثّلت بالأوزان والبحور والقوافي، واختُتمت الدراسة بالحديث عن اللغة التي صاغ الشاعر تجربته من خلالها، وقدّمها للقارئ بها، متمثّلةً بالألفاظ والمعاني، فكان شعرهم سهل الألفاظ والمعاني، نظمه الشاعر دون عناء تكلف ولا بذل جهد، فقسوة المحنة كانت تكفيه وتغنيه عن أن يضغط على نفسه أكثر لينظم الشعر، ورُغم ذلك جاءت قصائده واضحة وسهلة ومتقنة، وهذا يدل على صدق مشاعرهم وصفاء نواياهم، فهم لا يهدفون من هذه القصائد إلاّ لتفريغ الهموم والتخفيف عن أنفسهم وتوصي الباحثة بضرورة استكمال دراسة هذا النوع من الأدب، وما ينطوي في داخله من رؤىً وجماليّات، فالأدب العربي مثقَل بموروث هذه المحنة من شعر ونثر، لكنها تتطلب كشف النقاب عنها وتناولها بالدرس والتحليل من خلال الرؤى والتشكيل الجماليّ.
الملخص بالانجليزي
This study deals with captivity and imprisonment poetry in the Abbasside Age ? a very important and interesting topic that attracts the reader and motivates him/her to examine and analyse it. This study aims to resurrect this poetic experience from the sepulcher of composed books and poetic volumes into life, fresh air, plenty, and attentive ears that listen to it, care about it, and which, in turn, will examine and attract the attention of researchers and scholars alike; it is a topic indeed worthy of study and analyses. This study is composed of three chapters. The first one deals with the reasons and motives that forced the poet into imprisonment and captivity including Zandaqa and playfulness. This chapter discusses the main themes and subjects that the poets communicate in their poems including arousing pity and compassion, description, and yearning among others. The second chapter examines the visions and attitudes of the poets in several issues such as God, human nature, etc. Poets, captives, and prisoners had new and different attitudes from those they would?ve had if they were free. The third chapter is dedicated to examining the aesthetic formation in Imprisonment and Captivity poetry in the Abbasside Age, an aesthetic analytical study which covers the style of this type of poetry as manifested by the use of word decorations such as anti-thesis, and non-informative phrases (i.e. inquiry, order, repetition, swearing) and examining the artistic image and the extent to which the examined poet was successful in describing his condition and status hoping to communicate his image as he wished to the recipient. The music of the poetry, both internal and external, was also examined including verses and meters. The most common meters in this type of poetry were examined, and I found out that the Taweel meter is the most used. The study also deals with verses, and decides which are the most common in this poetry, and it turned out that the ?B? verse is the most common. The third chapter ends up with the discussion of the language of this type of Abbasside poetry in terms of diction and the meaning of the chosen words and their propriety to each other and the extent of success the poet reached in using words that serve his intended meanings. The study ends up with concluding results which can be summed up as follows: The imprisonment and captivity predicament formed a different experience and a new life for the Abbasside poet. The poet tried in his poetry to assure the addressee and to make him/her aware that the poet does not feel the troubles and the pains, but rather, he is more comfortable and assured than ever he used to be while free. Hence, the Abbasside poet sublimates his worries and pains which afflicted him no matter how hard and severe. Nevertheless, he tries, in most cases, to communicate the opposite in his poems. The study also concludes that the development and prosperity of the Abbasside period was one of the main reasons that pushed poets to a playful, lustful way of life, and consequently, they deserved to be jailed. Consequently, the subject matter of their poems tended to be asking for forgiveness and deliverance from their sufferings. The study also concludes that the visions of the poets were specific and clear; the poet was frank and honest in specifying the addressee in his poems and accurate in depicting an image of himself in jail and captivity which was restricted by time and space limitations. In the aesthetic formation, the poet tried to innovate in the composition of his captivity and imprisonment poems to introduce a clear and honest experience declaring his passions and emotions through them. To the poet, this experience, though temporal, is cruel, and hence, he can not be hypocritical and artificial about it. The poets, hence, used word decorations, a myriad of artistic styles, and honest artistic visions flowing with emotions and depicting the conditions in which they lived within the walls of the prison and in the alienation of captivity. The musical form of this type of poetry is manifested in the verse, rhythm and meter of these poems. Finally, the study concludes with a discussion of the language in which the poet formed his aesthetic experience and introduced it to the reader in terms of diction and meanings which the poet composed without any strenuous effort or artificiality, as the severity of his predicament was enough to make him compose his poems without any extra effort. Nevertheless, his poems came out clear, easy, and skillfully crafted ? a matter that reveals their true feelings and intentions, as all he intends from such poems is the catharsis of his worries and anxieties and self-relief. The researcher recommends the continuation of studying this type of literature, the visions and aesthetics it includes. Arabic literature is burdened with a legacy of this predicament in both prose and verse. However, this legacy needs revelation, examination and aesthetic formation
رقم ISN
3939
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN