عنوان الإطروحه
تعيُّن الفرض الكفائي : دراسة تأصيلية تطبيقية مقارنة
تاريخ مناقشة الاطروحه
2013-05-14
اسم الطالب
ناصر اسماعيل محمد بورورو
المشرف
محمد حمد عبدالحميد
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احمد ياسين القرالة
محمد خالد منصور
الكلية
كلية الشريعة
القسم
الفقه وأصوله
الملخص بالعربية
قرر العلماء أن الفروض الكفائية تتعلق بالمصالح العامة للأمة الإسلامية، لكن هذا المفهوم المهم لا يزال محتاجا إلى البحث في كثير من مسائله؛ ولعل أهم إشكاليتين فيه هما: الأولى: قصور فهمه لدى طلبة العلم الشرعي قبل غيرهم من عموم الناس؛ حيث يعتقد أغلب المسلمين أنه محصور في صلاة الجنازة وما يشبهها. والثانية: عدم وضوح حدود مسؤولية الفرد المسلم عن تلك الفروض؛ مع أن العلماء حددوا بعض معالم تلك المسؤولية في بحثهم لتعين الفرض الكفائي . وقد أدى وجود الإشكالين المذكورين إلى تضييع كثير من الناس لتلك الفروض؛ مع أن العلماء متفقون على أن الجميع يأثمون عند تضييعها. ونظرا لخطورة هذا الموضوع وأهميته فقد حاولت الإسهام في حل تلك الإشكاليتين من خلال الإجابة عن هذا السؤال: ما حقيقة تعين الفرض الكفائي؟ وما أسباب التعين وآثاره؟ وللإجابة عن ذلك السؤال تطرقت إلى حقيقة الفرض الكفائي وأحكامه وتطبيقاته، وكذا إلى حقيقة الفرض العيني وعلاقته بالفرض الكفائي لبيان حقيقة تعين الفرض الكفائي، ثم بحثت أسباب تعين الفرض الكفائي وآثاره عند جمهور العلماء وعند الشاطبي. وتوصلت إلى نتائج أهمها: 1. الفرض الكفائي في الاصطلاح الأصولي هو: ما يقصد جزما حصوله من غير نظر بالذات إلى فاعله، والفرض العيني هو: ما طلب الشارع فعله جزما من كل مكلف بنفسه. أما حقيقة تعين الفرض الكفائي فهي: توجه الخطاب الشرعي إلى فرد معين أو جماعة معينة بعدما كان متوجها لعموم المكلفين بسبب عدم تحقق الكفاية في أداء ذلك الخطاب. 2. إن السبب الإجمالي لتعين الفرض الكفائي هو عدم تحقيق الكفاية فيه؛ أما الأسباب التفصيلية فقد حددها جمهور العلماء في خمسة أسباب هي: أولا: أن يظن المكلف أن غيره لم يقم بالفرض الكفائي. ثانيا: أن ينحصر الوجوب في شخص واحد أو جماعة. ثالثا: أن يُطلب من شخص معين أداء الفرض الكفائي؛ مع خلاف بين العلماء في هذا السبب. رابعا: أن يشرع المكلف فيه؛ وهذا السبب محل خلاف كذلك. خامسا: أن يقصر من تعين عليه الفرض الكفائي أو لا يحقق الكفاية فيه فيتعين على الأقرب فالأقرب. على أن العلماء لديهم آراء مختلفة في السببن الثالث والرابع. أما آثار التعين عند جمهور العلماء فهي: أولا: الإجبار على أداء الفرض الكفائي المتعين. ثانيا: الضمان على تضييعه أو التقصير فيه ثالثا: الحاجة إلى إذن من له حق الإذن رابعا: أخذ الأجرة أو الرزق أو الجعل عليه على أن تلك الآثار كلها محل خلاف بين الفقهاء. 3. أسباب تعين الفرض الكفائي ?حسب ما فهمته من كلام الشاطبي- ثلاثة هي: القدرات والميول والسمات الشخصية؛ فإذا وجد فرض كفائي لم تتحقق الكفاية فيه ووجدت في مكلف القدرات والميول والسمات الشخصية المناسبة لذلك الفرض تعين عليه. أما آثار التعين ?حسب ما فهمته واستنتجته من كلام الشاطبي- فيمكن حصرها في: تسهيل إدارة الفروض الكفائية؛ وزيادة الفاعلية في آثارها. 4. الاختلاف بين رأي الجمهور ورأي الشاطبي في أسباب التعين وآثاره هو اختلاف في طريقة تناول المسألة والنظر إليها؛ حيث إن الجمهور نظروا إلى المسألة نظرة جزئية فذكروا أسبابا ظرفية وآثارا فقهية فقط لتعين الفرض الكفائي؛ أما الشاطبي فنظر إلى المسألة نظرة كلية؛ فذكر أسبابا عامة لتعين الفرض الكفائي؛ وآثارا عملية واقعية؛ ومن هنا فالاختلاف اختلاف تكامل؛ إذ كل من النظرتين تسهم في بيان أسباب التعين وآثاره؛ وتسهل في معرفة أحكامه وتفعيله في أرض الواقع. وقد أوصت الدراسة بما يلي: أولا: توجيه الجهود العلمية نحو التعمق في بحث الفروض الكفائية فلا تزال هناك إشكاليات علمية تحتاج إلى البحث والدراسة. ثانيا: بث الوعي بأهمية فروض الكفاية وأحكام تعينها وحدود المسؤولية عنها لدى الخاصة والعامة، من خلال مؤسسات التربية والتعليم والإعلام والدعوة إلى الله. ثالثا: لفت نظر الحكومات العربية والإسلامية إلى ضرورة تخصيص جهاز لرصد واقع الفروض الكفائية وتنظيمها وإدارتها، وتوجيه الناس إلى القيام بالفروض الكفائية التي لم تتحقق فيها الكفاية. رابعا: إيلاء اهتمام أكبر بالتوجيه المهني في المدارس ورصد قدر أكبر من الموارد المادية والبشرية لتفعليه وتطوير مقاييسه؛ مع ربطه بالفروض الكفائية؛ لينتشر الوعي لدى الناشئة بأهمية الفرض الكفائي وضرورة التخطيط منذ الصغر للتصدي لأحد تلك الفروض وخدمة الأمة من خلاله
الملخص بالانجليزي
Islamists decided that the collective duties are related to the general interests of the Islamic nation. However, this concept is still suffering from ambiguity in many of its dimensions. The following are two of the most problematic issues concerning collective duties. First, it is exclusively understood by Islamic sciences' students. Most Muslims believe that it is only confined in the funeral prayer and the like. Second: the lack of clarity concerning individual Muslim's responsibility towards those duties, although scientists have described some of the features of that responsibility in their research to identify such duties. The presence of these mentioned issues led people to neglect these duties despite the fact that scientists agree that one commits a sin if he misses a collective duty. Because this issue is debatable and due to its importance, I tried to contribute in reaching a solution through answering the following questions: What do we mean by the collective duty? What are the rules for its obligatory (specified) occurence? To answer the question, I defined of the collective duty its provisions and applications, as well as the meaning of the particular duty and its relationship to the collective duty. Also, I conducted an examination of different cases of imposition, applications and implications. Furthermore, I provided a separate chapter about Shatiby's rules in specifying a collective duty according to individual differences, which I reviewed, analyzed and developed in relation to theoretical and practical aspects. I reached the following results: 1. Imposition of a collective duty is: what is meant to be assertive with no particular attention to the doer. The particular duty is defined as: What ALLAH does assert its obligation for an adult. 2. To identify the collective duty, a number of constraints are to be respected whether they are related to obligation, duty or collectiveness . The duty can be defined through the one of the following features: - Expressions that indicate the meaning of an order or expressions with similar meaning. - All what is necessary for the completion of a duty is a duty itself. - What is considered a necessary purpose of the islamic legal "SHARIAA" purposes or an introduction or a necessity to complete it is a duty. On the other hand, collectiveness is defined through the following features: ? That islamic discourse does not require the imposition to each and every adult. ? That islamic discourse is expressed through an utterance that suggests generalization, but there must be a presumption requires that the duty is invalid if done by some. These indicators are: the dependent indicator, separate indicator and, consensus, the mind, an action that results in a benefit if done by some. 3. The collective duty is a must for all adults provided that knowledge and ability are available (direct or indirect). 4. Collective duty is divided into two sections: - Individual collective duty: what is within the limits of the individual's capacity. - Group collective duty: What is beyond than the ability of the individual, and must be performed through cooperation of the state and different civil society institutions; also, the state needs to allocate a device to manage, organize, and supervise these duties. 6. Collective duty is specified in four agreed upon cases, namely: - If the one thought that the collective duty is not done by others. - If obligation is restricted to one person or one group. - If the one in charge did not perform it well or did not achieve sufficiently, this requires the closest and the next to the closest one to do it. - Necessary knowledge of the requirements of a collective duty must be obtained. On the other hand, collective duty is specified according to two disagreed upon cases, namely: - If the imam or someone else appointed a person to do it. - If a person is appointed according to Islamic legal. 7. A specified collective duty has the following consequences: the obligation of its performance; warranty on missing or neglecting its performance, the need for ask for permission from authorization person, and reward for it. However, in the details of these effects a number of disagreements appear among the scholars. 8. Shatby cautioned that the collective duty is specified according to individual differences. I have analyzed this rule and put it as follows: if a collective duty does not meet the requirements of collectiveness, and there exist a person who possesses the blessings and capacity and the necessary features and tendencies for this duty, the duty is to be specified for that person. I have also made a statement over the credibility, applications and implications of Shatiby's rule. Also, I provided an explanation of how to apply this rule relying on of vocational guidance science. The study recommends the following: First, directing efforts towards an in-depth scientific research about collective duties since there are still scientific problems in need for more research and study. Second: raising awareness of the importance of collective duties along with the provisions of its specification and the responsibility limitations the individual and group. This can be done through educational institutions, the media and preaching. Third: attracting the attention of the Arab and Islamic governments to the need to customize a device to monitor the reality of collective duties, its organization and management; and to directing people to do the collective duties which do not meet its needs. Fourth, paying greater attention to vocational guidance in schools and monitoring greater material and human resources to activate and develop its standards; along with attaching it to collective duties in order to spread awareness of the emerging importance of the collective duty and the need to planning since childhood to address one of these duties and serve the nation through it
رقم ISN
3915
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN