عنوان الإطروحه
The Effectiveness of Using Speech Recognition Technology on the Third Grade EFL Students' Performance in Pronunciation
تاريخ مناقشة الاطروحه
2013-07-16
اسم الطالب
أمل خليل سلمان عليمات
المشرف
علي فرحان ابوصعليك
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عواطف مزعل ابو الشعر
فواز عبدالحق الزبون
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء اثر استخدام تكنولوجيا التعرف على الكلام على أداء طلبة الصف الثالث في النطق. ولتحقيق أهدافها حاولت الدراسة الإجابة على ثلاثة أسئلة بحثية: أولا، هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعات التجريبية والضابطة على أداء الطلاب في نطق اللغة الإنجليزية تعزى لطريقة التدريس (تكنولوجيا التعرف على الكلام مقابل طريق التعليم العادية)؟ ثانيا، هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعات التجريبية على أداء الطلبة تعزى إلى أسلوب التدريس (العمل الفردي، العمل الثنائي، والعمل الجماعي) نظرا لاستخدام تقنية التعرف على الكلام في تعليم نطق اللغة الإنجليزية؟ ثالثا، هل يرتبط المستوى (كلمة، جملة، والحوار من واقع الحياة) مع أداء الطلاب في الاختبار البعدي في المجموعات التجريبية؟ تكونت عينة الدراسة من أربعة وستين طالباً وطالبه من الصف الثالث الذكور والإناث في مدرسة الأبرار الأساسية المختلطة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2013/2012. وتم تقسيم العينة عشوائياً إلى أربع مجموعات: ثلاث مجموعات تجريبية ومجموعة ضابطة. درست المجموعات التجريبية الثلاث باستخدام طريقة تقنية التعرف على الكلام. بينما تم تدريس المجموعة الضابطة باستخدام الطريقة العادية من قبل نفس المعلمة. وتم إخضاع الأربع مجموعات إلى امتحان قبلي وامتحان بعدي للوقوف على وجود أية فروق بينهما قبل إجراء التجربة وبعدها. استخدمت الباحثة اختبار النطق كأداة للدراسة هدف إلى قياس أداء الطلبة في النطق. وقد تم استخدام التحليل الإحصائي الذي يضم الوسط الحسابي الانحراف المعياري، وتحليل التباين الأحادي لتحليل تحصيل الطلبة. كشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية لصالح المجموعة التجريبية تعزى لطريقة التدريس (تكنولوجيا التعرف على الكلام) وفروق ذات دلالة إحصائية بين أسلوب التدريس المستخدم (العمل الفردي، العمل الثنائي والعمل الجماعي) لصالح العمل الفردي. كما كشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية وكشفت النتائج أيضا أنه لم يكن هناك ارتباط كبير بين المستوى (كلمة، جملة، والحوار من واقع الحياة)، وأداء الطلاب في النطق. وأخيرا، تم تقديم عدد من التوصيات لكل من الطلاب والمعلمين ، الباحثين، ووزارة التربية والتعليم .
الملخص بالانجليزي
This study aimed to explore the effect of using speech recognition technology on the third grade EFL students' performance in pronunciation. It also aimed to investigate whether teaching pronunciation through speech recognition technology is better than regular instruction. Moreover, it examined the most effective teaching technique (individual work, pair work, or group work) in teaching pronunciation through speech recognition technology. To achieve its objectives, the study attempted to answer the following three research questions. First, are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups on students' performance in English pronunciation attributed to the method of teaching (speech recognition technology vs. regular instruction)? Second, are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental group attributed to the teaching technique (individual work, pair work, and group work) due to using speech recognition technology in teaching English pronunciation on students' performance in pronunciation? Third, does the level (word, sentence, and real- life dialogue) correlate with the experimental group students? performance on the pronunciation post-test? Sixty-four 3rd grade male and female students in the second semester of the scholastic year 2012/2013 at Al-Abrar Basic Mixed School were selected as the study sample. They were randomly assigned into four groups, three experimental and one control. The three experimental groups were taught using speech recognition technology method. They used Tell Me More Performance English program to practice pronunciation. The control group was taught using regular instruction by the same teacher. A pre-post test to measure students? performance in pronunciation was administered to all students who participated in the study. Its validity and reliability were verified. Relevant statistical analyses related to means, standard deviations, and one-way ANOVA test were used. The findings of the study showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the control (regular instruction) and the experimental (speech recognition technology) groups in favor of the experimental group. Furthermore, the findings revealed that there was a significant difference in the mean scores of individual work, pair work, and group work technique, in favor of the individual work technique. The findings also revealed that there was no significant correlation between the level (word, sentence, and real-life dialogue), and the experimental group students? performance on the pronunciation post-test. However, students performed better at the dialogue level than at the word, and sentence levels. Finally, a number of related recommendations were presented to the Ministry of Education, teachers, and researchers
رقم ISN
3901
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN